Vic Startet 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2017 (redigert) Hoi hoi. Vrir på tenninga, sier klikk i starteren, automatsikringen merket helm 1 går. Har sjekket alle tilkoblinger og begge solenoider. Har 12 v inn på starter. Frakoblet plussen på starteren og vrir på tenninga. Nå går ikke sikringen. Kan jeg konkludere med at starteren er defekt? Håper noen båtkyndig der ute kan hjelpe meg. Redigert 30.Juli.2017 av Vic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Brenner den sikringen umiddelbart, eller tar det noen sekunder? Kan du manuelt tørne starter? Hvilken motor er det? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vic Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Tar 2-3 sek før sikring går. Ja, reima går 3-4 cm og sikring går hvis jeg holder nøkkelen. Slipper jeg nøkkelen direkte etter klikket så går ikke sikringen. Motor er 2003 Mercruiser 5.0 MPI. Redigert 30.Juli.2017 av Vic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Kan motoren, altså ikke starteren, men "hovedmotoren", tørnes for hånd (eller topnøgle)? Det lyder nærmest som om, at din Mercruiser er meget lidt villig til at blive drejet rundt. ... hvis remmene giver sig 4-5cm og starteren trækker strøm nok til at smække sikringen, så ville jeg undersøge det andet først. Redigert 30.Juli.2017 av mthoms (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Jeg tenkte det samme. Høres ut som det er noe som holder igjen starteren, og at den derfor trekker veldig mye strøm. Kan du evt fjerne remmen og prøve å tørne startmotor uten last? Redigert 30.Juli.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
mthoms Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 2 minutes ago, Grand Banks jr said: Kan du evt fjerne remmen og prøve å tørne startmotor uten last? Det ville være usædvanligt, hvis starteren trækker motoren via rem. Remmen er typisk til generator og servo; bevægelsen er blot udtryk for, at motoren kan bevæges i hvert fald en lille smule. At demontere starteren og lade den arbejde i fri luft, er en mulighed; blot kun i kort tid (1-2 sekunder). En startmotor rammer let 10000 RPM(!), og det holder viklingerne ikke til. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ok. Jeg kan prøve å tørne motor. Vil legge til at startprossen har blitt dårligere og dårligere før starteren bare sa klikk. Dette over en periode på 4 uker. Opplevde først et klikk. Prøvde på nytt og båten startet. Neste gang 2-4 klikk før den startet og så endte det med bare klikk og sikringen går. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ja, synes det var rart med rem. Forstår nå hva jeg misforstod. :-) Jeg er bare vant til starter som "slår ut" når den tørnes og dermed koples på startlisens. Da antar jeg at det er samme greie i denne motoren. Hvis den gradvis er blitt dårligere kan det jo være børstene som er blitt dårlige. Løsning er å bytte børstene eller starter. Alternativet kan være at den som "slår ut" har hengt seg i mellomstilling. Det har jeg også opplevd. Da har jeg sett at den har enten vært slitt (og dermed kilt seg), og en gang var det noe hard fett som holdt den tilbake. I og med at den kopler og drar motor bittelitt rundt (pga at remmer strammes litt), så antar jeg at børstene er slitt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vic Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ok. Takk for svar. Da må jeg ta den kjipe jobben, som jeg fryktet, og demontere starteren. Er ikke akkurat god plass..... Sitér dette innlegget Link to post
Osten56 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Er batteriet i orden? Har du muligheten til å forsøke start fra forbruksbatteri eller løst batteri med startkabler? Dette er enkle sjekker som kan være greit å ha unnagjort før man begynner å skru. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Det giver god mening at prøve med et frisk batteri. En ting som også kunne være godt at vide: Den sikring som slår ud, helm 1: Hvilken mærkestrøm har den? Jeg har kun sjældent set en sikring, som kan "bære" strømmen til en startmotor (flere hundrede ampere), men de findes. At startmotoren siger "klik" og ingenting ellers, kan, som nævnt af Grand Banks jr, være børsterne (kullene på dansk), og det kan være kontakterne i startrelæet, som er blevet slidt. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Har to motorer. Den andre starter som et skudd. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Hvis det er enkelt å skru ut starteren kan du jo bytte om på dem. Da finner du enkelt ut om det er starteren som er problemet... :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Dinamo Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Vic skrev for 15 timer siden: Ok. Jeg kan prøve å tørne motor. Vil legge til at startprossen har blitt dårligere og dårligere før starteren bare sa klikk. Dette over en periode på 4 uker. Opplevde først et klikk. Prøvde på nytt og båten startet. Neste gang 2-4 klikk før den startet og så endte det med bare klikk og sikringen går. Dette skremmer meg! Har motoren oljetrykk og temperatur som den skal når den går? Dette med tregare og tregare KAN vera signal om at motoren er på vei til å skjæra seg, enten på grunn av varme eller på grunn av manglande smurning. I so fall kan det fort bli ny motor som er løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Tok jobben med å bytte starter i kveld, men den var ikke problemet. Ser ut til å være et el-problem. Hva gjør jeg nå? Ja, oljetrykk og temp er ok. Oljen er helt fin. Har kompresjon og motor kan fint dreies rundt. Hovedsikring forsetter å gå når nøkkel holdes lenge nok. Må vel krype til korset å få inn en med el-kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) det trenger ikke være verre enn at det er dårlig kontakt på kabelsko på plusskabelen inn på starteren. så kanskje noe av strømmen som skulle gått der går i signalkabelen? og da blir fort den sikringen liiiten.. prøv å sett på ny kabelsko på enden av den tykke plusskabelen. og når du først er i gang, sjekk kablene og kabelskoene for jording i samme slengen. Redigert 31.Juli.2017 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vic Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Skal sjekke litt på tilkoblinger og kabler på plussida. Jording til blokka ser veldig bra ut. Takk for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 6.August.2017 Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 Jeg hadde en baugthruster som oppførte seg slik. Gikk over alle ledninger og pusset av irr på kabelskoene, det hjalp en stund. Byttet senere ut ledning for ledning, og tilslutt var alt i orden - hos meg var det en jordingsledning som rett og slett ikke leverte nok strøm. Umulig å se utenpå. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.