Jump to content

Edit History

ne.andersson

ne.andersson

Hei shipahoy,

 

Nei jeg fikk dessverre aldri dette til, samt at ingen av butikkene jeg var i hadde den type stift som er i denne koblingen (jeg sjekke biltema, maritim, clas ohlson og kjell og co). Da gav jeg opp.

 

Biltema selger noe som ligner på dem du trenger men det er ikke riktige Stifter, jeg kjøpte dem for å prøve og det passet ikke :nonod: regner med at dette er noe volvo penta spesial.

 

Kablene mine som gikk inn i stiftkontakten var heldigvis i god nok stand (ikke erodert) og lange nok til at jeg kunde klippe dem av ved relesokkelen, sette på nye Flatstifthylser, presse dem inn i relesokkelen og få meget god kontakt med det nye relet.

 

Om jeg ikke husker feil så var det vel sånn at tenningen din gav signal og motoren startet om du koblet en kabel forbi relesokkel og rele direkte ned på startmotor? Dette ville vel isåfall indikere at det er relesokkel, rele eller minus til rele fra dynamo (her indikert med rød pil) som er problemet?Siden jeg tror denne minus kabelen gjør slik at releet faktisk kan slå.

 

Enkleste måten å avdekke om det er minuskabel fra dynamo->relesokkel er å kontrollere om dine instrumenter (tur-teller osv.) funker som dem skal siden dem benytter samme minus for å avslutte kretsen sin.

 

Jeg følget dette bildet og teksten som "guide" når jeg utførte jobben, det hjalp meg som ikke var godt kjent med min motor fra før.

 

Bilde og tekst er tatt ur gammel sak på Baatplassen.

CcjtzyJ.png

"Rød er +12V frem til startnøkkel, underveis gir den også pluss til innslag og startrelé.

Fiolett er pluss videre fra nøkkel til startrelé når nøkkel er i startposisjon, altså forbindelse mellom 30 og 50 på nøkkelbryteren. Releet aktiveres hvilket fører til at pluss-kontakten på releet(rød) forbindes med den blå kontakten.

Blått er pluss videre til innslag når releet aktivert, her skal det være pluss så lenge nøkkel holdes i startposisjon."

 

For en mer detaljert oversikt kan du se dette bildet tatt ur verksteds-håndboken. (forutsetter at du har et 1-pols-system)

 

EXfYcsd.png

 

Håper det løser seg for deg :thumbsup: du kan vel si fra når du vet hva som var feil slik at andre kan få hjelp av det.

 

PS. Husk at kart og terreng ikke alltid stemmer overens.

ne.andersson

ne.andersson

Hei shipahoy,

 

Nei jeg fikk dessverre aldri dette til, samt at ingen av butikkene jeg var i hadde den type stift som er i denne koblingen (jeg sjekke biltema, maritim, clas ohlson og kjell og co). Da gav jeg opp.

 

Biltema selger noe som ligner på dem du trenger men det er ikke riktige Stifter, jeg kjøpte dem for å prøve og det passet ikke :nonod: regner med at dette er noe volvo penta spesial.

 

Kablene mine som gikk inn i stiftkontakten var heldigvis i god nok stand (ikke erodert) og lange nok til at jeg kunde klippe dem av ved relesokkelen, sette på nye Flatstifthylser, presse dem inn i relesokkelen og få meget god kontakt med det nye relet.

 

Om jeg ikke husker feil så var det vel sånn at tenningen din gav signal og motoren startet om du koblet en kabel forbi relesokkel og rele direkte ned på startmotor? Dette ville vel isåfall indikere at det er relesokkel, rele eller minus til rele fra dynamo (her indikert med rød pil) som er problemet?Siden jeg tror denne minus kabelen gjør slik at releet faktisk kan slå.

 

Enkleste måten å avdekke om det er minuskabel fra dynamo->relesokkel er å kontrollere om dine instrumenter (tur-teller osv.) funker som dem skal siden dem benytter samme minus for å avslutte kretsen sin.

 

Jeg følget dette bildet og teksten som "guide" når jeg utførte jobben, det hjalp meg som ikke var godt kjent med min motor fra før.

 

Bilde og tekst er tatt ur gammel sak på Baatplassen.

CcjtzyJ.png

"Rød er +12V frem til startnøkkel, underveis gir den også pluss til innslag og startrelé.

Fiolett er pluss videre fra nøkkel til startrelé når nøkkel er i startposisjon, altså forbindelse mellom 30 og 50 på nøkkelbryteren. Releet aktiveres hvilket fører til at pluss-kontakten på releet(rød) forbindes med den blå kontakten.

Blått er pluss videre til innslag når releet aktivert, her skal det være pluss så lenge nøkkel holdes i startposisjon."

 

For en mer detaljert oversikt kan du se dette bildet tatt ur verksteds-håndboken. (forutsetter at du har et 1-pols-system)

 

EXfYcsd.png

 

Håper det løser seg for deg :thumbsup: du kan vel si fra når du vet hva som var feil slik at andre kan få hjelp av det.

 

PS. Husk at kart og terreng ikke alltid stemmer overens.



×
×
  • Create New...