Jump to content

Logghjul stopper på grunn av groe

Indy

Recommended Posts

Opplever at logghjulet - altså den lille spinneren som drives av sjøvannet og indikerer hastighet i vannet - gror igjen utpå sommeren og stopper. Har klart å holde den i gang en stund ved å dykke ned og børste, men nå mot slutten av sommeren er engleskjellene på den så store at det ikke går lenger.

Noen som har et lurt tips til hvordan unngå groe på dette lille plasthjulet?

Enig med Framtia.

Loggen er et vigtigt navigationsinstrument, og kan normalt renses ved at demontere hjulet fra indersiden. Min er en sumlog, årgang "meget gammel" (ca 1988),  og der findes en prop, som kan monteres i det rør giverhjulet normalt er monteret i. Nå hjulet demonteres, kommer der en hel del vand ind (et ca 1" rør med måske 3 tons ovenpå, giver masser af vand) inden proppen kan monteres, men det klares normalt med pumpe eller pøs.

Indy skrev 28 minutes ago:

Noen som har et lurt tips til hvordan unngå groe på dette lille plasthjulet?

lurt o lurt vet jeg ikke

sitter paddelhjulet framfor kjølen så kan du gjøre så her

gå fram i føren men en tamp ca 10-12mm og 4-5m lang........du holder endene på tampen i hver sin hånd kaster i tampen, framfor føren, strekker opp litt men lar båten seile over tampen........slepper den ene hånden, og drar opp tampen med den andre på ene siden

gjør dette ett par ganger så kommer hjulet i snurr igjen

S/Y Gunga Din

10 minutes ago, Mulligan said:

Plasten i hjulet sveller over tid og sitter fast. Hjulet må byttes med 3-4 års mellomrom.

Min logg virker den første uken på sjøen, og så er den tilgrodd.

Jeg har egentlig gitt den opp. Burde erstattes med en EM eller akustisk giver, men de er dyre.

Det må være knyttet til et spesifikt fabrikat, jeg har aldri opplevet det i noen av mine båter. Det har stort sett vært Raymarine instrumenter og givere.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Jeg bunnstoffer paddelhjulet (raymarine) og det setter seg aldri fast da det ikke blir grodd.  Har 7 knops båt.   

Bruker busta på en liten pensel med hårfint lite stoff (vanlig selvpolerende) på slik at det ikke blir klumper eller dråper som størkner.  Gir hulet et spinn med fingeren før sjøsetting.  

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...