båtfyren Startet 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2017 Etter total overhaling av min 41A maskin sliter jeg litt med å få turtall. De få gangene jeg kommer i plan stopper nåla på 3500-3600 rpm. I det siste klarer jeg ikke å få den i plan ettersom nåla stopper på 2000-2150 rpm. Jeg vet at turbo er ok. kjøling er ok, oljetrykk er ok. i grunnen så er alt ok men fremdeles ikke turtall. Har fjernet dørk for å sjekke om det var nok luft, tatt ut luft filter, sjekket trimplan, sjekket propeller for groe ol. sjekket tilt på drev, Når maskinen er blitt varm gir jeg gass slik at den bygger seg opp til 2100, om jeg holder den her vil turtall sakte synke ned imot 2000 og bak henger sot i lufta. faktisk så mye at hekken er blitt sort igjen etter jeg malte den. Maksin går ellers som "ei klokke" fin lyd, ingen lekasjer ol Tips ? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Du skriver mange ting, men der er mange ting du ikke skriver. Jeg giver dig mit bedste skud alligevel. Manglende olietryk og køling vil ikke give de store problemer i første omgang; nå motoren giver op er det en anden sag, men så ved man da hvorfor. Sort røg bagude og sod på hækken er tegn på uforbrændt diesel. Manglende omdrejninger (=turtal) er udtryk for, at motoren arbejder for hårdt (overbelastet) eller er fejljusteret. Uden at vide det med sikkerhed, går jeg ud fra din båd er udstyret med et udenbordsdrev, men hvis du har strakte aksler, er så oplineringen af motoren på plads (motoren må have været taget ud for en total renovering)? Hvis ikke, giver det øget modstand/belastning på motoren. Vi udelukker et tilstoppet luftfilter, fordi du har haft det eksisterende demonteret (ellers oplagt). Turboen fungerer skriver du: Har du haft en trykmåler på, og ved du, om den giver det tryk den skal? Er indsprøjtningstidpunktet kontolleret og fundet OK? Jeg spørger ud fra betragtning om, at en totalrenovering indebærer, at dieselpumpen har været demonteret. Et forkert indsprøjtningstidspunkt (timing), kan give de mest vidunderlige udfordringer, hvis man da skal tro adskillige indlæg på dette forum (og det skal man nu nok) ... Er din motor så tilpas gammel, at den er udstyret med udstødningsspjæld (exos-spjæld hedder det måske på norsk?)? Hvis det forbandede spjæld sidder der, fungerer så også den selenoide, som skal åbne det eller er det lukket permanent? Hvis det er lukket, kan man åbne det og blokere det i åpen stilling (min aqad41a kører på den måde uden problemer). Et lukket spjæld kan give nogle af de samme symptomer, som du beskriver. Redigert 30.Juli.2017 av mthoms Jeg staver som en hest .... og sætter tegn som et æsel .. og glemmer ord som student (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Du sier ingenting om hvilket turtall du har oppnådd og båten er ikke grodd?. Selv noen rur har betydning. .. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 mthoms Du har helt rett, det manglet den del informasjon, glemmer av og til ut at andre kan ikke se hva jeg tenker Min motor er en aqad41a med 290 drev. Turboen var ine for sjekk for ca 5 driftstimer siden og de sa alt var ok. Diesel pumpen er det eneste som jeg ikke har hattt service på under overhaling. Jeg hadde et anner kjent firma til å overhale topp og ta ned veiv. De satte inn pumpa også slik at den ble satt inn riktig. De mente den sto veldig deil tidligere men at nå var feilen rettet opp i. Heldigvis har jeg ikke eksos spjeld på min motor om jeg setter motor I fri går den lett opp I turtall men har ikke prøvd mer en 3200 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
båtfyren Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 dieselfan båten har vært på vann I ca 3 uker, det er ingen groe eller rur på båt eller drev. Det meste jeg har fått motor opp til etter overhaling er 3600rpm, før overhaling fikk jeg 3800-3900 rpm. Nå får jeg 2150 rpm. Har sjekket diesel filter, vann utskiller, renset diesel tank. alt ok Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Flott, da vet vi at oppsettet med propeller og drevutveksling ikke er en faktor :) Vi skal tenke... Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Om det er sort røyk og du sier at turbo er ok, så har du kansje en luftlekkasje mellom turbo og innsugsmanifold? Har du sjekket dette? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 båtfyren skrev for 2 timer siden: .... De satte inn pumpa også slik at den ble satt inn riktig. De mente den sto veldig feil tidligere men at nå var feilen rettet opp i. ... båtfyren skrev for 2 timer siden: ..Det meste jeg har fått motor opp til etter overhaling er 3600rpm, før overhaling fikk jeg 3800-3900 rpm. Nå får jeg 2150 rpm... Hei, sakset litt her, men du skriver at pumpa var satt opp feil tidligere, men da fikk du fullt turtall. Godt mulig pumpen var fiklet med og 'påstilt' for å gi mer enn originale innstillinger, og nå blir rett og slett propeller for tung i korrekt oppsett? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ville målt dynamisk trykk i innsugsmanifold for å sjekke; lekkasje, turbo, dieselpumpe etc Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 25 minutes ago, Kaffelars said: Hei, sakset litt her, men du skriver at pumpa var satt opp feil tidligere, men da fikk du fullt turtall. Godt mulig pumpen var fiklet med og 'påstilt' for å gi mer enn originale innstillinger, og nå blir rett og slett propeller for tung i korrekt oppsett? @kaffelars: Jeg skulle ikke blive det mindste overrasket, hvis du har ramt bulls eye lige der. .... @Båtfyren: Hvor tung er din båd, hvilken udveksling har du i drevet og hvilke propeller har du monteret? Min båd vejer ca 3,5 tons, har 1:1,95 (eller omvendt) og har monteret A6 aluminiumspropeller. 29 fod, 10 tommer. Den opnår 3900RPM (på en god, stille dag, uden overvægt og i medvind) og ca 29 knob Jeg er med på, at skrogfacon og bådens vandlinie/længde har en væsentlig indflydelse, men hvis din og min båd er sammenlingnenlige, så har vi, måske, noget at gå ud fra. diselfan har en pointe i tilgift. Du skriver der ingen lækager er, men .... undskyld .... er du nu sikker? Sitér dette innlegget Link to post
Palbryn Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Jeg har også en tråd her med manglende turtall på den en motoren som også er 41A med DP 290. Har fortsatt ikke funnet feilen etter å ha byttet og testet det meste. Nå har jeg to motorer og kan merke at så fort jeg slakker av på gassen på den friske motoren detter turtallet raskt. Men slakker jeg av på den syke motoren så faller ikke turtallet like raskt. Så jeg merker at denne er mye svakere. Mangler luft eller diesel? Jeg har byttet og testet: Turboen Grov og fin filter Fødepume Fjernet eksos spjeld Testet Røykbegrenseren på dieselpumpen Kjørt diesel rett fra kanne Men på din motor kan det fortsatt være en av disse feilkildene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 ...men har du målt innsugsmanifold trykk under gange ? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 På disse motorene er det måling som kan finne slike problemer. Mål både turbotrykk og ev dieselforbruk. I dette tilfellet er det mest sansynlig for lavt ladetrykk. Mener å huske at de skal ha 1,5 til 1,7 bar på topp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.