Aslak84 Startet 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2017 Hei Jeg er på vippen til å kjøpe meg en Yamarin 59 DC. I den forbindelse er jeg på jakt etter erfaringer med båten, gjerne irritasjons momenter. Jeg har lest det som er av poster her angående båten, samt de båttester som kommer på google. Så til mine tanker rundt båten, og vår bruk. Vi er en familie på 4 med 2 voksne og 2 barn(1 og 4 år), og hovedbruken vil være dagsturer i godvær. Jeg er nok den som er mest besatt av båtlivet, og ønsker videre å kunne ta med meg eldste på overnattningsturer da hun er i rette alderen til dette. Ellers vil jeg fiske(litt) samt kunne ta med noen kompiser på tur. Vi er per nå ikke der at vi trenger å ta med hele familien samt venner osv på turer så de 5 sitteplassene i båten bør være nokk. Om noen av dere som har hatt båten kunne uttalt seg om noe av det over skurrer med båttypen. Samt svart meg på mine tvil rundt hvordan båten oppfører seg på sjøen. Vi har testet denne båten ved 2 forskjellige anledninger men da med meg og selger alene i båten. Disse turene har jeg vært veldig fornøyd med, men hvordan oppfører den seg fullastet? Er den stødig og stabil som storesøsteren 64 DC eller tenderer den mer mot "lettbåt følelsen" der folk ikke kan flytte seg rundt uten at båten legger seg?(evt noen som har montert trim?) Jeg har per nå konkludert med at båten oppfyller våre behov, men har en liten tvil rundt om vi skulle gått for noe større med tanke på stabilitet og sjødyktighet...Kan noen berolige meg? På forhånd takk for svar. Mvh Aslak Link to post
Solseng Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ut fra bilder jeg har sett, vil nok 59DC virke mindre og "mer lettbått" kontra de litt større søsknene. 59DC er 220cm bred, mens f.eks. 64DC er rundt 250cm. De ekstra 30cm i bredden gjør kanskje mer ut av seg enn hva man skulle tro. Jeg har vært med i den litt eldre 6110, og utfra bildene ser det nesten ut til å være en klasse opp. Ulempen er selvsagt litt høyere pris/litt eldre utgaver, men jeg tror jeg hadde sett på utgavene som er hakket større. De vil være stødigere når folk skal flytte litt på seg ved fiske, soling og bading. Link to post
Norddron Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Jeg har Yamarin 59 HT med 115 hk. Valgte HT grunnet 2 små barn som trives veldig godt med å krype inn i det lune rommet fremme, men samtidig være med. Man har god kontroll på barna, og det er lettere å få få flere bruksdager ut av båten. Det gjør den også lettere å overnatte i, men det ser ut til at det ikke blir hovedbruken og da er DC sikkert et helt fint valg. Jeg opplever båten stor nok til å føle meg trygg på lengere turer og litt bølger, men har også hatt noen hårete turer hvor jeg har innsett at den har sine begrensinger. Baugen er relativt lav og du kan få bølger inn over båten ved f.eks forsøk på å gå forbi tønsberg tønne på ruskedager. Skroget har jo fått mye ros i anmeldelser og den skjærer flott gjennom bølger og følge stabil og god i marsfart på 21-25 knop hvor også forbruket er lavt. Båten blir veldig "leken" rundt 30 knop. Har aldrig følt den som ustabil i høy fart. Den er rettnignsstabil og veldig lett å få til å gjøre som jeg vil. Den er lett å manøvrere, veldig grei å legge til med i uthavner. Her synes jeg størrelsen er ideel. Får hele familien og alt pikk pakk med og får "alltid" plass. Synes det er godt med oppbevaringsrom i båten. Jeg har hittil brukt gjennomsnittlig 8,7 liter/time. Ikke brukt til vannski osv, men en del lengere turer (da mener jeg 50-60 nm), mange småturer og en del puttring i 5-7 knop. 115 hk er helt fint for familie på 4, men når den er lastet med bagasje, 4 voksne og 4 barn blir det litt snaut. Vil si at jeg savner sterkere motor i ca 10% av bruken. Den bruker tid på å komme i plan fullastet, men holder seg greit i 23-24 knop da også, men noe høyere turtall. Vanligvis marsjer jeg i den farten på ca 3800-4200 omdr/min. Forbruket da er vel 12-15 l/time ved lite last. Fullastet er den fortsatt lett å manøvrere og oppleves stabil her også. Den er følsom for vektfordeling, men det gjelder først og fremst bagasje og voksne. Barna løper rundt i båten uten at det påvirker så mye. Vurderer ikke å montere trimflaps. Fiske synes jeg ikke båten er helt optimal for. Det er mye puter å passe på, men man kan selvfølgelig sitte bak ved motor hvis man vil unngå saltvann på putetrekket. Her er kanskje DC bedre enn HT? Ifht HT kan sikten bli dårlig i ruskevær, det er kun en vindusvisker, så hodet må opp av og til gjennom kalesjen. Her igjen er vel DC bedre enn HT, men ville ikke byttet for vi sitter veldig lunt og fint i båten i all slags vær. Sesongen vår starter i godt tid før påske og vi tvinges ikke ut av sjøen før slutten av oktober/ start november. For meg og mitt bruk, som er hyppige dagsturer med familien, en del øyturer og sjelden overnatting, er båten super. For lengere turer ville jeg savnet toalett, vask, varmeplate osv, men det er jo en annen priskategori. Ikke knus glassdøren fremme, den er dyr! Link to post
Jangul Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Har hatt begge,59 dc og 64 dc...var veldig fornøyd med 59"n men klart 64 er en litt større båt og da også mere stabil.Hadde ikke noe å utsette på 59"n...kunne kanskje hatt større motor enn 115 hk men fungerte meget bra! På 64"n hadde jeg 150 hk men skulle gjerne hatt den med 200...begge båtene er helt topp til den bruken de er bygget for.Overnattet i begge,helgeturer,fisket,øyloffing...perfekte båter:) meget bra kvalitet på Yamarin og kan anbefales på det varmeste! Ville vel gått for 64 hvis det er snakk om endel overnattinger:) Spør hvis du lurer på noe! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn