Jump to content

Edit History

PolarLi

PolarLi

Skal du ha kjetting for å dempe rykk, må den være ganske tykk (les: tung), 8 mm har ingen effekt, tvert i mot faktisk, da tau er litt elastisk, og spesiellt tau med oppdriftsbøye og/eller daumann. Til 4-5 tonns båt på en innsjø, hadde jeg lagt ut minimum 19 mm. Er det dypt, f-eks 10 meter eller mer, kan du med fordel bruke en kombinasjon av tau den øverste biten, og en ennå tykkere bunnkjetting.

I sjøen hadde jeg gått opp ytterligere 30-40% på alle tykkelser evt gått for bare tau. litt avhengig av lokale forhold.

PolarLi

PolarLi

Skal du ha kjetting for å dempe rykk, må den være ganske tykk (les: tung), 8 mm har ingen effekt, tvert i mot faktisk, da tau er litt elastisk, og spesiellt tau med oppdriftsbøye og/eller daumann. Til 4-5 tonns båt på en innsjø, hadde jeg lagt ut minimum 19 mm. Er det dypt, f-eks 10 meter eller mer, kan du med fordel bruke en kombinasjon av tau den øverste biten, og en ennå tykkere bunnkjetting.

I sjøen hadde jeg gått opp ytterligere 30-40% på alle tykkelser.

PolarLi

PolarLi

Skal du ha kjetting for rykkdemping, må den være tykk (les: tung), ellers kan du like godt bruke tau med oppdriftsbøye og/eller daumann. Til 4-5 tonns båt på en innsjø, hadde jeg lagt ut minimum 19 mm. Er det dypt, f-eks 10 meter eller mer, kan du med fordel bruke en kombinasjon av tau den øverste biten, og en ennå tykkere bunnkjetting.

I sjøen hadde jeg gått opp ytterligere 30-40% på tykkelsen.

PolarLi

PolarLi

Skal du ha kjetting for rykkdemping, må den være grov (les: tung), ellers kan du likegodt bruke tau med oppdriftsbøye og/eller daumann. Til 4-5 tonns båt på en innsjø, hadde jeg lagt ut minimum 19 mm. Er det dypt, f-eks 10 meter eller mer, kan du med fordel bruke en kombinasjon av tau den øverste biten, og en ennå grovere bunnkjetting.

I sjøen hadde jeg gått opp ytterligere 30-40% på tykkelsen.

• Create New...