Jankar Startet 30.Juli.2017 Del på Facebook Startet 30.Juli.2017 Jeg har kjøpt en båt med startbatteri, forbruk og landstrøm. med en manuel bryter med 1,2,all og off. Den har stått tilkoblet med landstrøm og velgeren på off. seilte en lengere tur idag (10 timer) når vi stoppet motor så ble det mørkt i alle instrumenter når vi vridde over til 2 på bryteren, men fikk fullt liv på 1 og strøm til motor. Det jeg finner ut i havn er at alt fungere på 1, (startbatteri) men på 2 så er det så vidt det er strøm i panelet. Pleier det å være slik at batterivelger må stå på nr 2(forbruk) når den er koblet til landstrøm for at den skal lade? Jeg er ny med forbruksbatteri, forrige båten hadde ett batteri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 (redigert) Det spørs hvordan laderen er koplet til. Det kan hende du må ha venderen på 1+2 . Men hvis det er helt dødt har nok forbruksbanken tatt kvelden, og da vil du tappe ned startbatteriet også om du kopler sammen. Så prøv å finne ut hvordan ting henger sammen først. Redigert 30.Juli.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjøbliss Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Er det ikke dokumentasjon i båten? Om ikke så må du sjekke hvordan ting er koblet. Mange måter dette kan kobles! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Jankar Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Båten er 31 år gammel. Originalt strømopplegg er byttet ut. Hvordan tester man best om batteriet må skiftes eller bare har ladet ut? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Jankar skrev 15 minutes ago: Hvordan tester man best om batteriet må skiftes eller bare har ladet ut? Det beste er å benytte en batteritester. Det enkleste er å bare lade det opp og bruke det som vanlig. Et batteri "drepes" ganske raskt dersom det blir stående utladet. Men om det lades opp relativt kort tid etter en dyputlading kan det fremdeles ha flere gode sesonger foran seg.. Sitér dette innlegget Link to post
LasseM Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Hei Dette er sannsynlig vis koblet slik: Batteri 1 er startbatteri. Dette lades av motoren. Landstrømladeren er nok også koblet til her. Batteri 2 er forbruksbatteri, og har ingen ingen lading hverken fra landstrøm eller motor. Her kan det være at det er et rele eller en diode som kobler sammen startbatteri og forbruk under lading, men denne virker tydeligvis ikke lenger. Du må gjøre følgende: 1. Når båten ligger med landstrøm vil kun startbatteriet lades hvis venderen står på off eller 1. Sett derfor venderen på "ALL" når båten ligger med landstrøm. Start og forbruksbatteri vil da være paralellkoblet og lades samtidig. Dette er ok så lenge laderen står på, men de må skilles når det ikke er lading. Dette blir selvsagt vanskelig å huske, så derfor bør du montere en slik: https://www.victronenergy.com/battery-isolators-and-combiners/cyrix-battery-combiners En Victron Cyrix-ct disse har fått "best i test" på flere tester i båtblader. Denne kobles mellom startbatteri og forbruksbatteri, og gjør at begge batteriene blir sammenkoblet når spenningen stiger over ca. 13 volt. Når laderen kobles fra, eller motoren stoppes, vil den skille batteriene igjen. Batterivenderen din skal da i normale tilfeller stå på 2 (Du bruker strøm til forbruk fra forbruksbatteriene) Når du forlater båten setter du den til OFF hvis du ikke vil ha kjøleskapet igang. Må du nødstarte motoren fra forbruksbatteriet kan du sette venderen til ALL. Den Victron Cyrix-ct har også en ledning du kan koble til en trykkknapp som gjør at den kobler inn i 30 sek. for nødstart. Meget praktisk. 2. Begrunnelse hvorfor venderen ikke bør stå i ALL: - Forbruk underveis ved seil eller i uthavn vil tappe ned startbatteriet også - Batterier skal kun parallell kobles hvis de er av nøyaktig samme merke og type. De må også være like gamle. Batterier blir individualister når de blir eldre, de kjemiske egenskapene endres, de vil begynne å påvirke hverandre og ødelegge hverandre. Hvis batterier skal paralesskobles: - Nøyaktig like lange kabler fra hver plusspolen på begge batterier til en felles bolt/skinne. Derfra en kabel videre. Det samme selfølgelig for minuspolen. Tar man ut strøm fra det ene batteriet, med lasker over til det andre, vil det batteriet som står nærmest forbrukerne få et litt hardere liv enn det som er lengst unna (via laskene). Har man et sånt opplegg bør man bytte plass på batteriene en gang i blandt. Man ser det på vannforbruket også. Det ene batteriet forbruker mere vann.. Lykke til Lasse Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Velkommen til BP, LasseM, noe sier meg du har mye nyttig å bidra med :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
EmilS Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 LasseM, velkommen! Du skriver så veldig greitt og forståelig at selv jeg som ikke er så godt inne på strøm forstår mere nå. Tror du blir populær her på dette forum. Sitér dette innlegget Link to post
Jankar Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Tusen takk for godt utfyllende svar LasseM! båten har stått med landstrøm ett par dager med bryteren på 2 for å ha fart i kjøleskapet. Da vil jeg anta at startbatter ikke påvirkes på noen måte? kjørte 5 timer søndag for motor med bryteren på 1(motor) så tror det er godt ladet Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Ikke alle vil være enige i at det i praksis er nødvendig med så strenge krav til batterier som skal parallelkobles som det LasseM gjør, og daisy-chaining av batterier er vel også det mest vanlige i praksis. Men ellers bra at noen beskriver hvordan dette burde settes opp i en ideelt installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.