kyrretamber Startet 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2017 Jeg er fersk båteier og har kjøpt meg et prosjekt som sikkert kan presenteres når jeg er litt mer igang. Båten er en 1970 Selco 15 fot Selsport med en 1987 Mariner 30hp påhengsmotor Nevnte motor er på noen måter veldig bra, den starter på første trekk, uten gass eller choke, og kjøling og de fleste mekaniske deler er ok for å være 30 år gammelt. Men. Når motoren går på tomgang går den fryktelig lurvete, og trekker jeg ut øverste tennplugg er det tilnærmet ingen endring. Den både starter og går på en sylinder på lavt turtall. Når jeg øker turtallet starter den å gå på begge og går jevnt og fint. Det er gnist på begge tennplugger. Hele tiden, det er sjekket. Setter jeg i øverste temnplug og trekker ut nederste stopper motoren og vil ikke starte igjen. Etter det jeg har skjømt er dette en yamaha-bygget motor, men jeg klarer ikke å finne noen dokumentasjon, servicehåndbøker. Er det noen som har tips til hva som kan være galt, hvor jeg bør starte å lete etter feil eller om det finnes noen der ute som kan bidra? Mvh Kyrre Fersk førstegangseier av båt Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 hei, det at den starter uten choke er ikke et bra tegn. Bytt coil, kabel og tennplugg og se om problem flytter seg. Sjekk alle jordingspkt. Drener forgassere.(forgasser) Sitér dette innlegget Link to post
sebba2 Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Dårlig kompresjon? Skjekk at den får bensin nok på øverste sylinder, bytt plugger, skjekk tennplugghette'coiler.. Ikje lurt og skru og justere forgasser om du ikje har kompetanse Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
ivar Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 at den starter uten choke kan tyde på at den får for mye bensin på lave turtall - men da ser man ofte at motoren går "sur" når den blir varm Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
dieselfan Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 ..noe som kan skyldes at forgasser renner over som følge av feil på nåleventi/flotørventil feks Sitér dette innlegget Link to post
kyrretamber Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Høres ut som en overhalling av forgasser er på sin plass. Takk for gode tips. Oppdatering kommer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.