Jump to content

Val av hengar?

Ask

Recommended Posts

Har hatt en rekke forskjellige båthengere opp gjennom årene, men har aldri klart å kjenne disse store forskjellene som mange hevder. For øyeblikket har jeg en varehenger og en båthenger, begge fra Brenderup. Båthengeren er nå ti år gammel,kjøpt ny, og enda ikke måttet bruke en krone på denne.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvorfor vil du ha boggihenger til en såpass lett båt? Blir vesentlig tyngre å flytte for hånd, men er jo mer stabile. Jeg har hatt to Brenderup båthengere. En 1300kg og en 600kg. Den lille hadde veldig simpel kulekobling hvor "leppa" som låser den sviktet etter ganske kort tid. Den store fungerte helt supert i de 10 årene jeg hadde den. (Ikke boggi). 

Hadde en 3500 Brenderup. God å kjøre med, båten lå godt i den og grei kvalitet.

Men disse rullene var for små/myke så de ble litt flate i tillegg til at de ikke hadde noen god opplagring. Dette førte til at båten ble veldig tung å vinsje inn og til dels rulle av også.

Ville vurdert Gaupen, Svela eller Fogelsta i dag.

Har selv Tredal 1500 en akslet, 2009 modell, skal klare båter opptil 20 fot. Vår båt veier ca 950 kg. Fantastisk og ha bak bilen, både med og uten båt, spretter ikke rundt hele når man bruker den..

Mest negative er prisen på den i forhold til konkurrentene.. 

Nesehjulet sitter inne i ramma ved draget slik at du kan legge over like mye til hver side uten at den for inn i bilen..

Sjekk om den du velger er sveisa eller skrudd, de som er skrudd sammen er som regel mye mer slarkete og mindre stabile..

7 hours ago, Ask said:

Eg er mest opptatt av det mekaniske på hengaren. Dvs. drag, ramma, kopling, bremser og hjul.

Da hadde jeg valgt tredal uten tvil.  Alle andre hengere (jeg vet om) har torsjonsoppheng uten demping som enkelt sett er et firkantet rør inni et annet rør med gummiforing mellom.  Steinalderteknologi og komfort med andre ord, men billig.  

Tredalhengere har også meget gode ruller og et fint voggesystem.  

Svela har også gode, men påkostede hengere.  

Har i tillegg til tredal hatt HSS/ respo, tiki og gaupen (elendig) bl.a, samt kjørt en bråte forskjellige utleiehengere.

Spesielt brendrup synes jeg var elendig som båthenger.  Kjipe ruller og virket spinkel og enkel (les billig).

I fjor falt jeg for fristelsen (pga pris) å gå for en brendrup boggihenger av poffserien ifm med rehabilitering av nytt (gammelt) hus. I dag angrer jeg for at jeg ikke la noen lapper til på bordet for en tredal...

Skaffet meg en vannscooter for noen uker siden .  Valget var opplagt denne gangen.  Måtte bli en Tredal med brems og skinner med hjul (og spiralfjærer/ støtdempere selvfølgelig) ?)  Fabrikken var sommerstengt, så ingen hengere å få tak i, men fikk låne en Respo scooterhenger i mellomtiden.  For å si det slik, så er jeg glad jeg venter på en Tredal. 

En annen ting er at hengere holder seg uforståelig bra i pris.  Spesielt kvalitetshengerene om de blir tatt vare på, så ingen dum investering å legge noen ekstra kroner i valget av NY henger da du mest sannsynlig får de igjen ved salg. 

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...