Ibiza24 Startet 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2017 Jeg planlegger å bytte ut det manuelle toalettet med et nytt elektrisk 12V. Det nåværende lekker litt og dessuten hadde det vært greit for både fruen og ungene å bare kunne trykke på en knapp når tjenesten er unnagjort. Og så må jeg sikre meg litt båtjobb til vinteren 2018 ? Spørsmål, er det så enkelt som bare å kjøpe nytt elektrisk toalett og bytte dette med det manuelle? Gitt at dimensjoner på slanger er riktige selvfølgelig og at det er nok plass til å montere det nye. Tror jeg har bra plass til det nye og ønsker å "Go Large" hva gjelder skåla av naturlige grunner. Og så må jeg strekke frem 12V med stor nok dimensjon på kabelen. Noen erfaringer å dele rundt jobben som skal gjøres? Hvilket toalett bør jeg velge? Tenker å gå for kvalitet med et budsjett på 4-5.000,- for selve toalettet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg har overvejet det samme. Hvilket toilet har du nu? Det mest vanlige er vel Jabscos manuelle pumpedo. Her har jeg set, at der er et elektrisk alternativ, der hævder, at det passer umiddelbart i de eksisterende dimensioner. Det virker også som om det er rimeligt stillegående hvis man ser demo'er på Youtube. http://marinelageret.dk/toiletter-1193/jabsco-toiletter-904/jabsco-lite-flush-el-toilet-102750.html?gclid=EAIaIQobChMIs-HhzaWz1QIV4bztCh0DIgmSEAAYASAAEgKDtPD_BwE Hører meget gerne om dine og andres erfaringer, så jeg kan lære noget! Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg husker ikke helt hvilket merke det var men det er ikke Jabsco. Jeg vurderer absolutt et nytt Jabsco toalett ettersom disse virker å være av god kvalitet. Ser at disse kommer i ulike varianter hvor noen skal være mer stillegående. Tenker det blir en tur til Maritim, SeaSea, etc. etter ferien for å høre hva de anbefaler. Tenker å legge fram kabler før vinteren så blir jobben litt mindre til neste år. Må demontere teakdørken som er greiere å gjøre i fint, varmt sommervær. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Elektrisk Installasjon. På Biltema sine følger det med en tabell over kabeltverrsnitt vs lengder og det bør det gjøre på andre merker og. Det kan være fordel å koble toalettet direkte på forbruksbatteri alt batteribryters forbruksbatterminal om det er enklere (kortere vei) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Frese på Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 MajorAndy skrev for 1 time siden: Jeg har overvejet det samme. Hvilket toilet har du nu? Det mest vanlige er vel Jabscos manuelle pumpedo. Her har jeg set, at der er et elektrisk alternativ, der hævder, at det passer umiddelbart i de eksisterende dimensioner. Det virker også som om det er rimeligt stillegående hvis man ser demo'er på Youtube. http://marinelageret.dk/toiletter-1193/jabsco-toiletter-904/jabsco-lite-flush-el-toilet-102750.html?gclid=EAIaIQobChMIs-HhzaWz1QIV4bztCh0DIgmSEAAYASAAEgKDtPD_BwE Hører meget gerne om dine og andres erfaringer, så jeg kan lære noget! Har to års erfaring med dette og er strålende fornøyd! Stillegående, brukervennlig og elegant. Og lett å montere - plug & play Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Ser ut til at Maritim.no ikke lenger fører Jabsco 12v toalett. Ser de har noen som heter Ocean i sortimentet sitt. Noen som har erfaringer med disse? https://www.maritim.no/toalett-matro-12v-stor Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jabsco Lite Flush så jo veldig bra ut. Noen som vet om butikker som selger dette i Oslo området? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Det første vi gjorde med "ny" båt, var å erstatte de to manuelle toalettene med elektriske. Såfremt det er 12V tilgjengelig på badet, er det ganske rett frem å erstatte manuelt med el. Slangene (vann inn, septik ut/til tank) er de samme. Det hele er gjort på en time eller to, om det ikke oppstår uforutsette problemer, noe det som regel dessverre gjør. På det ene toalettet var det ikke innlagt 12V av god nok dimensjon, så det løste vi ved å stjele strøm fra ankervinsjreléet, som ligger rett bak speilet. Monterte egen sikring til toalettet. Eneste ulempen er at ankervinsjsikringen alltid må være på for at toalettet skal fungere. Det anbefales at denne sikringen kobles ut når ankervinsjen ikke er i bruk. Redigert 31.Juli.2017 av SY Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
nomen Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg monterte nytt Dometic 12v toalett ifjord. Det har fungert utmerket, og det er som nevnt ingen avansert operasjon. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ny skipper Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Hei ! Har installert Jabsco Lite Flush og koblet den på ferskvannstanken før pentrypumpen. Enkel å montere, funker veldig bra med fotbryter som du kan plassere et stykke nedenfor toalettet ( Har lang ledning ) Bruk spesialpapir for båt toalett så slipper du evnt problemer. Ingen lukt og lite støy. Kjempefornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Har valt dette. Ser ut å vere av god kvalitet, men vart litt skuffa over støyen. Pris nær kr 8000, og til den prisen bør ein kunna forvente noko. (Og so blir eg litt forundra over alle som monterer toalett på ein time og to. Husk det skal sjå ut og, med minst mogeleg synlege leidningar.) Jabsco QF Toilet Leveres med to meget stillegående pumper, en membranpumpe for vanninntak (som kan plasseres hvor som helst), og en sentrifugalpumpe med kniv for uttak. Kan også leveres med magnetventil dersom man ønsker å koble toalettet til det eksisterende ferskvannssystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.