Jump to content

Edit History

tobixen

tobixen

Jeg har null erfaring med raske båter utover at jeg hadde en RIB-slepejolle som gikk i ca 20 knop for en stund siden.  Dette gav en veldig økt "jolleturrekkevidde" for min del, men det var noe plagsomt å måtte ta hensyn til fartsgrenser, vurdere hvilke fartsgrenser som gjelder, (siden det var en jolle uten instrumentpanel måtte jeg også gjøre vurderinger på egen fart), samt å måtte vurdere hvorvidt hekkbølgene jeg lagde var til vesentlig ulempe for andre folk.  Og ikke minst - det kan være veldig irriterende å holde fem knop i lange avstander når man har båt som er konstruert for å gå i plan.

Ut fra dette vil jeg anbefale en hjemmehavn hvor man kan dra rett ut fra havna for så å holde fri fart.

Sommerstid er jeg mye i Bærum.  Bærum har en veldig stor kvalitet i at det finnes massevis av ankringsplasser, badesteder og øyer i kort avstand fra havn og butikker - men skal man ut fra "Bærumsbassenget" så innebærer det relativt lange avstander hvor man ikke kan gi "full pupp" på maskineriet.  I tillegg til forskriftsgitte fartsgrenser må man også ta hensyn til mye trafikk - folk som bader, ror, padler, svømmer, ligger for anker eller i havn, seiler, eller "kjører" motorbåt.  Ut fra dette vil jeg derfor fraråde Bærum.

tobixen

tobixen

Jeg har null erfaring med raske båter utover at jeg hadde en RIB-slepejolle som gikk i ca 20 knop for en stund siden.  Dette gav en veldig økt "jolleturrekkevidde" for min del, men det var noe plagsomt å måtte ta hensyn til fartsgrenser, vurdere hvilke fartsgrenser som gjelder, (siden det var en jolle uten instrumentpanel måtte jeg også gjøre vurderinger på egen fart), samt å måtte vurdere hvorvidt hekkbølgene jeg lagde var til vesentlig ulempe for andre folk.

Ut fra dette vil jeg anbefale en hjemmehavn hvor man kan dra rett ut fra havna for så å holde fri fart.

Sommerstid er jeg mye i Bærum.  Bærum har en veldig stor kvalitet i at det finnes massevis av ankringsplasser, badesteder og øyer i kort avstand fra havn og butikker - men skal man ut fra "Bærumsbassenget" så innebærer det relativt lange avstander hvor man ikke kan gi "full pupp" på maskineriet.  I tillegg til forskriftsgitte fartsgrenser må man også ta hensyn til mye trafikk - folk som bader, ror, padler, svømmer, ligger for anker eller i havn, seiler, eller "kjører" motorbåt.  Ut fra dette vil jeg derfor fraråde Bærum.

• Create New...