tobixen
Jeg har null erfaring med raske båter utover at jeg hadde en RIB-slepejolle som gikk i ca 20 knop for en stund siden. Dette gav en veldig økt "jolleturrekkevidde" for min del, men det var noe plagsomt å måtte ta hensyn til fartsgrenser, vurdere hvilke fartsgrenser som gjelder, (siden det var en jolle uten instrumentpanel måtte jeg også gjøre vurderinger på egen fart), samt å måtte vurdere hvorvidt hekkbølgene jeg lagde var til vesentlig ulempe for andre folk. Og ikke minst - det kan være veldig irriterende å holde fem knop i lange avstander når man har båt som er konstruert for å gå i plan.
Ut fra dette vil jeg anbefale en hjemmehavn hvor man kan dra rett ut fra havna for så å holde fri fart.
Sommerstid er jeg mye i Bærum. Bærum har en veldig stor kvalitet i at det finnes massevis av ankringsplasser, badesteder og øyer i kort avstand fra havn og butikker - men skal man ut fra "Bærumsbassenget" så innebærer det relativt lange avstander hvor man ikke kan gi "full pupp" på maskineriet. I tillegg til forskriftsgitte fartsgrenser må man også ta hensyn til mye trafikk - folk som bader, ror, padler, svømmer, ligger for anker eller i havn, seiler, eller "kjører" motorbåt. Ut fra dette vil jeg derfor fraråde Bærum.