Jump to content

Spørsmål angående konstruksjon og bygging av mahognybåt!

Toivo

Recommended Posts

Hei hei! Etter baatplassen sølibat i 4 år, er jeg nå tilbake :)

Jeg har lenge hatt lyst til å tegne og bygge min egen mahognybåt, men som så mange andre har ikke tid og penger strukket til. Nå derimot ser det ut til at de to tingene faller på plass samtidig, så jeg vurderer sterkt å sette igang med mitt eget prosjekt. Stikkord for typen båt blir 19 fot og Riva Aquarama med modifikasjoner :)

Jeg har veldig mange spørsmål om alt fra konstruksjon til spanter og finish. Og jeg regner med at flere kommer til å komme etterhvert som andre blir besvart. 

Fra før har jeg noe erfaring med trearbeid, båtpuss og vedlikehold av trebåter, men ikke med bygging av båt fra bunnen av, så dette blir en ny og spennende erfaring.

Jeg har en del tanker og ideer om hvordan jeg vil at ting skal se ut, så første steg er å få dette ned på papir/pc for å få skalert det hele og få riktige mål. 

Min første bekymring angående skråget er hvordan man beregner hvordan den kommer til å ligge i vannet, og balansen mellom flyte-evnen i baugen i forhold til akter. Noen som har noen tips her?

Håper på mye tips her :)

Litt inspirasjon til slutt :)

125c2db266c327811dd0108326c938cd.jpg

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Må si meg enig i siste påstand . Selv om jeg har over 30 år i brangsjen valgte jeg å kjøpe tegninger med spanteriss og vektberegninger. Fordelen er først og fremst at designet er prøvd og modifisert for eventuelle skrogfeil. Å konstruere et godt skrogdisign krever mye kompetanse spesielt når båten skal gå fort. Lettere med en fortrenger da det er enklere prinsipper. 

Da vi fikk konstruert nye modeller ble alltid pluggen prøvekjørt og modifisert før det ble laget produksjons former selv om den ble tegnet av kjente og erfarende konstruktører.

kjøp tegninger . Det er en stor utfordring bare å bygge en mahogni båt om ikke du uten erfaring skal konstruere skroget også.

Uansett valg. Lykke til !!

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei Toivo!  Akuratt i samme situasjon som deg var jeg :-)   Riva Aquarama har alltid vært drømmebåten min, men er av den typen som synes det er veldig gøy å lage ting selv.  Jeg printet ut tegninger av ett byggesett (sånn modelbyggesett) på nettet og skalerte opp dette.(var en del tilpasninger dog......) De gamle Rivaene var ikke akuratt gode i bølger, så jeg laget ett skrog med 24 graders vbunn.  Dette er vel kanskje å banne i kjerka, men jeg satt inn en mercruiser 4,5l med hekkagregat på min.   Hvis du skal bygge båt på 19 fot, så ville jeg nok heller sett litt på Riva Tritone, solsenga ifra Aquarama kan nok bli liten på en 19 foter.  Båten jeg bygde er ca. 25 fot. 

Masse lykke til!   Hilsen Ronny

20160718_200028.jpg.71c114f951c675ab3648c294e350a54f.jpg

Meget pent Ronny! Det er skroget på aquaramaen jeg liker. Innredningen er det jeg ville ha modifisert :) Har du bilder fra byggeprosessen? Brukte du bare de tegningene du hadde og lagde den dypere bak med samme målene på stevnen, eller endret du noe på dybden i stevnen og? Mulig jeg må vurdere en fot eller to til.

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Fant en podcast på glen-l.com der det er en som har bygget båt som forteller om hele prosessen. Veldig interessant høring http://www.glen-l.com/arp3/edmundtele.wmv

Kan se ut som jeg går for en Tahoe. Ikke helt ulik Aquarama. 

Så er det vurderingen om hvor mange fot det skal bygges. Er det mye forskjell i materialkostnad og jobb hvis man legger på fra 19 til 23 fot? Liker bedre innredningsløsningen på 23 foteren

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Litt merkostnad vil det bli,  men jeg vil tro at det er mahogny og epoxy som vil dra mest. Her er det vel ikke bli så mange båtlapper i tillegg vil jeg tro. Virke til spanter og finer trenger ikke bli så mye litt avhengig hva man bruker av virke. Forøvrig vil det noe mer arbeid. Tid vil det nok gå av:-) Lykke til. Båtbygging blir en svhengig av. Et råd. Il jeg gi og det er å ikke ha for stram forventning til fremdrift. Bruk tiden som skal til og ikke ta snarveier. Lykke til, blir spennende å følge denne. 

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Toivo skrev On 1.8.2017 at 11.32:

Meget pent Ronny! Det er skroget på aquaramaen jeg liker. Innredningen er det jeg ville ha modifisert :) Har du bilder fra byggeprosessen? Brukte du bare de tegningene du hadde og lagde den dypere bak med samme målene på stevnen, eller endret du noe på dybden i stevnen og? Mulig jeg må vurdere en fot eller to til.

Hei! Jeg beholdt dybden på stevnen slik den var i utgangspunktet, det er ganske skarp V i stevnen på disse båtene. Har noen bilder ifra byggeperioden, er det noe spesielt du vil se? Ronny.

simon_a skrev 1 time siden:

Litt merkostnad vil det bli,  men jeg vil tro at det er mahogny og epoxy som vil dra mest. Her er det vel ikke bli så mange båtlapper i tillegg vil jeg tro. Virke til spanter og finer trenger ikke bli så mye litt avhengig hva man bruker av virke. Forøvrig vil det noe mer arbeid. Tid vil det nok gå av:-) Lykke til. Båtbygging blir en svhengig av. Et råd. Il jeg gi og det er å ikke ha for stram forventning til fremdrift. Bruk tiden som skal til og ikke ta snarveier. Lykke til, blir spennende å følge denne. 

Takk for gode råd ? Forventninger til fremdrift vil nok være ganske stor i starten kjenner jeg meg selv rett ? Nå er vi to stk som skal bygge, så da er det lettere å ikke ta snarveier har jeg erfart. Jeg kommer til å opprette en byggetråd her etterhvert som jeg kommer igang.

Rebel skrev 1 time siden:

Hei! Jeg beholdt dybden på stevnen slik den var i utgangspunktet, det er ganske skarp V i stevnen på disse båtene. Har noen bilder ifra byggeperioden, er det noe spesielt du vil se? Ronny.

Ok, skjønner. Dette vil nok bli en tøffebåt, så det er vel strengt tatt ikke nødvendig med så mye vinkel. Eneste er at jeg kunne tenkt meg å ha motoren mer akter over, men det blir vel kanskje begrenset av akslingen?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Hei igjen!

Da har jeg nesten klart å bestemme meg for 23 fot Tahoe. Jeg må se litt på hvor mye plass det er på stedet jeg skal stå å bygge, men jeg har veldig lyst på den doble cockpiten foran, noe 19 foteren ikke har. I tillegg kommer jeg til å sette opp et budsjett om ikke så lenge for å få en viss pekepinn på hva vi ligger på her. 

Har jobbet med å finne et sted innendørs der jeg kan stå. Det kan se ut som jeg har funnet et perfekt sted, og håper alt går i orden der om ikke så lenge. 

Når det gjelder byggematerialer, så har jeg sett at folk bruker litt forskjellig. Ser mange bruker mahogny på cheer, chine og battens, kjøl osv. Frister veldig å gjøre som Amalie 36 og bruke gran. Det har jeg god tilgang på. Er det noen styrkeforskjell man bør tenke på her? Vil tro mahogny er en del stivere, men det har kanskje ikke så mye å si når man likevel baker alt i epoxy?

Tenkte jeg skulle endre emnetittel, men jeg fant ingen "rediger" knapp...

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Gratulerer! Gled deg. 

Når det gjelder treverk brukte jeg også gran. Mahogny har lengre fibre og er derfor noe sterkere, erfaringen min er at konstruksjonen blir sterk og stiv med gran. Det er ingenting som slingrer eller beveger seg i min Zip. Dønn dødt. 

Jeg ser jo at det er fristende å bruke Mahogny eller Teak til konstruksjonen med tanke på levetiv, men i mitt bygg er alt sauset inn med flere strøk epoxy og tokomp maling/ lakk så jeg regner med at dette varer så lenge jeg trenger?

Kostnaden vil jo også være noe anderledes ved bruk av Mahogny. 

Redigert av simon_a
Manglende ord i teksten (see edit history)

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Det er jo akkurat dette som du gjør nå som er så givende med å bygge båt. Jeg har sikkert brukt hundrevis av timer på å se på bilder, tenke, skisse, lage maler, forkaste maler, se på mer bilder, tenke og tenke enda litt. 

Det er der avhengigheten kommer inn.. Tenk deg selv når du skal designe dashbord, velge instrumenter, farger.. Himmel å hav du har mye å glede deg til.

Jeg tror pinadø jeg må igang med en båt til..

simon_a skrev 1 time siden:

Det er jo akkurat dette som du gjør nå som er så givende med å bygge båt. Jeg har sikkert brukt hundrevis av timer på å se på bilder, tenke, skisse, lage maler, forkaste maler, se på mer bilder, tenke og tenke enda litt. 

Det er der avhengigheten kommer inn.. Tenk deg selv når du skal designe dashbord, velge instrumenter, farger.. Himmel å hav du har mye å glede deg til.

Jeg tror pinadø jeg må igang med en båt til..

Åh ja, jeg storkoser meg ? Kjenner avhengigheten kommer sigende. Får inspirasjon fra alle mulige plasser nå, hehe

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...