Toivo Startet 31.Juli.2017 Del på Facebook Startet 31.Juli.2017 Hei hei! Etter baatplassen sølibat i 4 år, er jeg nå tilbake :) Jeg har lenge hatt lyst til å tegne og bygge min egen mahognybåt, men som så mange andre har ikke tid og penger strukket til. Nå derimot ser det ut til at de to tingene faller på plass samtidig, så jeg vurderer sterkt å sette igang med mitt eget prosjekt. Stikkord for typen båt blir 19 fot og Riva Aquarama med modifikasjoner :) Jeg har veldig mange spørsmål om alt fra konstruksjon til spanter og finish. Og jeg regner med at flere kommer til å komme etterhvert som andre blir besvart. Fra før har jeg noe erfaring med trearbeid, båtpuss og vedlikehold av trebåter, men ikke med bygging av båt fra bunnen av, så dette blir en ny og spennende erfaring. Jeg har en del tanker og ideer om hvordan jeg vil at ting skal se ut, så første steg er å få dette ned på papir/pc for å få skalert det hele og få riktige mål. Min første bekymring angående skråget er hvordan man beregner hvordan den kommer til å ligge i vannet, og balansen mellom flyte-evnen i baugen i forhold til akter. Noen som har noen tips her? Håper på mye tips her :) Litt inspirasjon til slutt :) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
000 Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Nei nei uten solid erfaring fra båtbygging så kjøp for all del seriøse tegninger ellers vil dette garantert strande og ende som noe halvferdig og ubrukelig. Det er iallefall mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Må si meg enig i siste påstand . Selv om jeg har over 30 år i brangsjen valgte jeg å kjøpe tegninger med spanteriss og vektberegninger. Fordelen er først og fremst at designet er prøvd og modifisert for eventuelle skrogfeil. Å konstruere et godt skrogdisign krever mye kompetanse spesielt når båten skal gå fort. Lettere med en fortrenger da det er enklere prinsipper. Da vi fikk konstruert nye modeller ble alltid pluggen prøvekjørt og modifisert før det ble laget produksjons former selv om den ble tegnet av kjente og erfarende konstruktører. kjøp tegninger . Det er en stor utfordring bare å bygge en mahogni båt om ikke du uten erfaring skal konstruere skroget også. Uansett valg. Lykke til !! Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Toivo Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Var det jeg fryktet litt. Men vil jo tro at hvis jeg finner tegniner, så kan jeg bruke det som er under vann, og så modifisere det som er over vann uten at det skulle ha noen påvirkning. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
ivar Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 ja, så lenge du ikke påvirker vekt/balanse/tyngdepunkt for mye Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nero II Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 åffer er du så keen på å bygge en sjøltegna båt? Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Nero II; Det er fordi jeg ikke har funnet ferdige tegninger jeg liker enda, men mulig jeg har lett for lite. Finnes det noe ferdig som ligner på fasingen på aquarama? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Rebel Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Hei Toivo! Akuratt i samme situasjon som deg var jeg :-) Riva Aquarama har alltid vært drømmebåten min, men er av den typen som synes det er veldig gøy å lage ting selv. Jeg printet ut tegninger av ett byggesett (sånn modelbyggesett) på nettet og skalerte opp dette.(var en del tilpasninger dog......) De gamle Rivaene var ikke akuratt gode i bølger, så jeg laget ett skrog med 24 graders vbunn. Dette er vel kanskje å banne i kjerka, men jeg satt inn en mercruiser 4,5l med hekkagregat på min. Hvis du skal bygge båt på 19 fot, så ville jeg nok heller sett litt på Riva Tritone, solsenga ifra Aquarama kan nok bli liten på en 19 foter. Båten jeg bygde er ca. 25 fot. Masse lykke til! Hilsen Ronny Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 interessant...! hvordan oppfører denne seg i sjøen? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rebel Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 ivar skrev 1 minute ago: interessant...! hvordan oppfører denne seg i sjøen? Den er myk i bølgene. Pga. at den ikke har noen steglister ligger den litt lavt i vannet, som igjen gjør at det ikke blir den helt store toppfarten (35knop) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 litt inspirasjon ! møtte denne båten i Gøta Kanal for 4 år siden Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Toivo Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Meget pent Ronny! Det er skroget på aquaramaen jeg liker. Innredningen er det jeg ville ha modifisert :) Har du bilder fra byggeprosessen? Brukte du bare de tegningene du hadde og lagde den dypere bak med samme målene på stevnen, eller endret du noe på dybden i stevnen og? Mulig jeg må vurdere en fot eller to til. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Faktisk så er ikke denne så ulik! http://www.boatdesigns.com/23-Tahoe-classic-triple-cockpit-runabout/products/884/ Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Fant en podcast på glen-l.com der det er en som har bygget båt som forteller om hele prosessen. Veldig interessant høring http://www.glen-l.com/arp3/edmundtele.wmv Kan se ut som jeg går for en Tahoe. Ikke helt ulik Aquarama. Så er det vurderingen om hvor mange fot det skal bygges. Er det mye forskjell i materialkostnad og jobb hvis man legger på fra 19 til 23 fot? Liker bedre innredningsløsningen på 23 foteren Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
simon_a Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Litt merkostnad vil det bli, men jeg vil tro at det er mahogny og epoxy som vil dra mest. Her er det vel ikke bli så mange båtlapper i tillegg vil jeg tro. Virke til spanter og finer trenger ikke bli så mye litt avhengig hva man bruker av virke. Forøvrig vil det noe mer arbeid. Tid vil det nok gå av:-) Lykke til. Båtbygging blir en svhengig av. Et råd. Il jeg gi og det er å ikke ha for stram forventning til fremdrift. Bruk tiden som skal til og ikke ta snarveier. Lykke til, blir spennende å følge denne. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Rebel Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Toivo skrev On 1.8.2017 at 11.32: Meget pent Ronny! Det er skroget på aquaramaen jeg liker. Innredningen er det jeg ville ha modifisert :) Har du bilder fra byggeprosessen? Brukte du bare de tegningene du hadde og lagde den dypere bak med samme målene på stevnen, eller endret du noe på dybden i stevnen og? Mulig jeg må vurdere en fot eller to til. Hei! Jeg beholdt dybden på stevnen slik den var i utgangspunktet, det er ganske skarp V i stevnen på disse båtene. Har noen bilder ifra byggeperioden, er det noe spesielt du vil se? Ronny. Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 3.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2017 simon_a skrev 1 time siden: Litt merkostnad vil det bli, men jeg vil tro at det er mahogny og epoxy som vil dra mest. Her er det vel ikke bli så mange båtlapper i tillegg vil jeg tro. Virke til spanter og finer trenger ikke bli så mye litt avhengig hva man bruker av virke. Forøvrig vil det noe mer arbeid. Tid vil det nok gå av:-) Lykke til. Båtbygging blir en svhengig av. Et råd. Il jeg gi og det er å ikke ha for stram forventning til fremdrift. Bruk tiden som skal til og ikke ta snarveier. Lykke til, blir spennende å følge denne. Takk for gode råd ? Forventninger til fremdrift vil nok være ganske stor i starten kjenner jeg meg selv rett ? Nå er vi to stk som skal bygge, så da er det lettere å ikke ta snarveier har jeg erfart. Jeg kommer til å opprette en byggetråd her etterhvert som jeg kommer igang. Rebel skrev 1 time siden: Hei! Jeg beholdt dybden på stevnen slik den var i utgangspunktet, det er ganske skarp V i stevnen på disse båtene. Har noen bilder ifra byggeperioden, er det noe spesielt du vil se? Ronny. Ok, skjønner. Dette vil nok bli en tøffebåt, så det er vel strengt tatt ikke nødvendig med så mye vinkel. Eneste er at jeg kunne tenkt meg å ha motoren mer akter over, men det blir vel kanskje begrenset av akslingen? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 3.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2017 Blir mye spm her nå. Lurer på hvordan utveksling man bør ha på girkassa. Det er kanskje avhengig av motorstørrelse? Jeg ser for meg en sekser enten i rekke eller v på ca 150hk. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Hei igjen! Da har jeg nesten klart å bestemme meg for 23 fot Tahoe. Jeg må se litt på hvor mye plass det er på stedet jeg skal stå å bygge, men jeg har veldig lyst på den doble cockpiten foran, noe 19 foteren ikke har. I tillegg kommer jeg til å sette opp et budsjett om ikke så lenge for å få en viss pekepinn på hva vi ligger på her. Har jobbet med å finne et sted innendørs der jeg kan stå. Det kan se ut som jeg har funnet et perfekt sted, og håper alt går i orden der om ikke så lenge. Når det gjelder byggematerialer, så har jeg sett at folk bruker litt forskjellig. Ser mange bruker mahogny på cheer, chine og battens, kjøl osv. Frister veldig å gjøre som Amalie 36 og bruke gran. Det har jeg god tilgang på. Er det noen styrkeforskjell man bør tenke på her? Vil tro mahogny er en del stivere, men det har kanskje ikke så mye å si når man likevel baker alt i epoxy? Tenkte jeg skulle endre emnetittel, men jeg fant ingen "rediger" knapp... Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 12.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2017 Da er tegninger til Tahoe 23 bestilt! Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
simon_a Svart 13.August.2017 Del på Facebook Svart 13.August.2017 (redigert) Gratulerer! Gled deg. Når det gjelder treverk brukte jeg også gran. Mahogny har lengre fibre og er derfor noe sterkere, erfaringen min er at konstruksjonen blir sterk og stiv med gran. Det er ingenting som slingrer eller beveger seg i min Zip. Dønn dødt. Jeg ser jo at det er fristende å bruke Mahogny eller Teak til konstruksjonen med tanke på levetiv, men i mitt bygg er alt sauset inn med flere strøk epoxy og tokomp maling/ lakk så jeg regner med at dette varer så lenge jeg trenger? Kostnaden vil jo også være noe anderledes ved bruk av Mahogny. Redigert 13.August.2017 av simon_a Manglende ord i teksten (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Toivo Svart 13.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2017 Takk :) Driver å drodler litt med interiørløsninger og vindskjerm design. Gleder meg skikkelig til å komme igang nå! Har hørt med folk på glen-l forumet, og de mente også at gran var helt fint å bygge med. Som han ene sa, så ble jo fly bygget av gran en gang i tiden. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
simon_a Svart 14.August.2017 Del på Facebook Svart 14.August.2017 Det er jo akkurat dette som du gjør nå som er så givende med å bygge båt. Jeg har sikkert brukt hundrevis av timer på å se på bilder, tenke, skisse, lage maler, forkaste maler, se på mer bilder, tenke og tenke enda litt. Det er der avhengigheten kommer inn.. Tenk deg selv når du skal designe dashbord, velge instrumenter, farger.. Himmel å hav du har mye å glede deg til. Jeg tror pinadø jeg må igang med en båt til.. Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Toivo Svart 14.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2017 simon_a skrev 1 time siden: Det er jo akkurat dette som du gjør nå som er så givende med å bygge båt. Jeg har sikkert brukt hundrevis av timer på å se på bilder, tenke, skisse, lage maler, forkaste maler, se på mer bilder, tenke og tenke enda litt. Det er der avhengigheten kommer inn.. Tenk deg selv når du skal designe dashbord, velge instrumenter, farger.. Himmel å hav du har mye å glede deg til. Jeg tror pinadø jeg må igang med en båt til.. Åh ja, jeg storkoser meg ? Kjenner avhengigheten kommer sigende. Får inspirasjon fra alle mulige plasser nå, hehe Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Toivo Svart 6.September.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2017 En gledens dag Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.