Jump to content

Hensiktsmessig å bygge om til utenbordsmotor (på generelt grunnlag)


Rs2-GTi

Recommended Posts

ivar skrev for 7 timer siden:

ser for meg at en slik relativt tung og voluminøs cruiser ikke er den beste kandidaten for konvertering til utenbords...? 

 

Om du google yamaha kjørefakta 2016, så er det testet finnmaster t8 med F300 yamaha, den båten oppgis til 3 tonn, toppfart 36 knop og forbruk i 25 knop = 2,21 l/nm.  Ser for meg at wikingen blir endel mer kraftkrevende..? 

Min windy 9800 (4500kg) med to innenbords bensinmotorer bruker 2,2 l/nm i cruise (18-28kn)

mulig den riskokeren er mer gunstig på andre båter men det er en myte at  påhengsmotorer har lavere forbruk enn drevinstallasjoner. Det er også en myte at japanske twin cam motorer bruker mindre enn amerikanske støtstangsmotorer. Myten kommer muligens av at innenbordsbåter ofte er rikelig overmotorisert og brukes ofte i mer sjøsterke båter hvor forbruket ofres for gode sjøegenskaper. Tradisjonelt har også innenbordsmotorer vært betydelig tyngre men slik er det ikke lengre. Ellers er det ikke mange båter som har noe bedre plassutnyttelse ved påhengsinstallasjon da motoren må ha plass til å tiltes opp. 

Link to post
Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Men som jeg skrev, så syntes jeg tanken er spennende. Om det lar seg gjøre, er noe helt annet :wink:

 

det meste lar seg gjøre, men om det er verdt innsatsen er nok en annen sak. 

 

Sitat

Skulle jeg byttet ut den ville jeg nok heller satt inn en moderne diesel med lavere vekt og høyre effekt.

 

En diesel med effekt godt opp på 300 som feks Volvo D6 eller Yanmar , blir vel ikke så veldig mye lettere enn en slik Ford? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@Roger og Olina, er det en idé å bruke energi og penger på støyisolasjon og evt nye motordempere? Kanskje en blanding av motorromsisolasjon og asfaltplater. Vet det finnes en løsning er asfaltplate er i midten av to vanlige støyplater. Det kan gjøre utrolig mye med støynivået ombord. (Så lenge støyen ikke kommer fra vibrasjon i aksel eller liknende).

 

Båten din har jo både grei marsjfart (etter mitt syn da) og forbruk. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Den praktiske jobben med å gå fra innenbords til utenbords er veldig liten.

Tilpasse finer i det gamle hullet, støpe på begge sider, sveise en brakett å henge motoren på.

Dette greier man fint selv, evt med litt hjelp av en kamerat.

Det har jo vært utallige tråder om dette.

 

Når det gjelder økonomi, kan man vel også justere seg litt i forhold til fart.

F.eks kjøpe en ny liten påhenger som brukes i saktere fart, og en brukt stor som brukes til marsj.

 

En påhenger er også lett å skifte ut, eller avhende.

Om man vil tilbake til innenbords er veien kort.

Bare å lage nytt hull.

 

Så jeg synes du skal prøve påhenger.:thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post

Jeg bygget om min winrace 22 fot. Da den ble kjøpt uten motor og jeg hadde en billig 150 hk for hånd. Jeg har hatt denne båten med innenbords også, gammel Volvo penta b23 som var alt for liten til båten(24knop) Funderte å kjøpe større innenbords men jeg kom frem til at det ble billigere å bygge om. Brukte ca. 15 tusen i ombynings materialer. Glassfiber, vannfast kryssfiner, sparkel, syrefasteplater, hydraulisk styring, manuell brakett osv. Med 150 hk gjorde båten ca 30 knop  båten ble lettere, forbruket gikk ned, lettere å gjøre noe med motoren. Jeg tok bort taurommet så jeg får motoren nesten helt opp når jeg tilter den. Jeg har bare positive ting å si om det. Om det er veldig pent kan diskuteres, men syntes det ble helt grei når båten ligger på vannet. 

07_35474641.jpg

Link to post
Karl Norge skrev for 20 timer siden:

Den praktiske jobben med å gå fra innenbords til utenbords er veldig liten.

Tilpasse finer i det gamle hullet, støpe på begge sider, sveise en brakett å henge motoren på.

Dette greier man fint selv, evt med litt hjelp av en kamerat.

Det har jo vært utallige tråder om dette.

 

Akterspeilet på en båt bygget for innenbordsmotor er vel ikke dimensjonert for dette. Man bør nok forsterke før man henger på en brakett med motor på flere hundre hk (og kg).

Link to post
Karl Norge skrev for 23 timer siden:

Den praktiske jobben med å gå fra innenbords til utenbords er veldig liten.

Tilpasse finer i det gamle hullet, støpe på begge sider, sveise en brakett å henge motoren på.

Dette greier man fint selv, evt med litt hjelp av en kamerat.

Det har jo vært utallige tråder om dette.

 Er vel nettopp dette som gjør at ved kjøp av slike brukte ombygde båter så  bør en sjekke veldig nøye jobben som er gjort. Er litt krefter ute og går når en henger en 200hk på brakett. 

Link to post
  • 1 år senere...

Hvordan gikk dette? 

Jeg har en halco 28 som æ trur forsikringa vil la mæ kjøpe billic så dem slipp å hucge den å motor å gir er gått sund så æ tenkte å kjøpe enten en 115 4takt eller 150-225 på finn for under 40 lappa å da kommer æ billig ut av det etter att æ betale 4-5 lappa for en brakett å tenk det fiskerommet æ får?

Redigert av Olavse (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...