Jump to content

Hvor gammel RIB kan man kjøpe?

Vaagen

Recommended Posts

Jeg har aldri hatt RIB før, men vurderer å kjøpe en 14-16 foter til dagsturer og lettere familiebruk. Der ligger noen slike til 50-60' ute på finn.no, inkl. en zodiac fra 1992 (med ny motor). Hvor gammel kan en RIB være, uten at en må påregne nye ponton'er osv. Er der noen merker en bør ligge unna? Der ligger noen Valiant'er og Grand'er som er OK priset (2002 - 2006). Er det greie merker? Er 10 - 15 år altfor gammelt for en RIB? Andre merker som anbefales i denne prisklassen? Det som er synlig mekanikk, og glassfibergreiene skjønner jeg meg på, men I'en i RIB har jeg mindre greie på :smiley:

Takknemlig for alle som vil dele erfaringer med meg :smiley:

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Skal gjerne ikke komme med direkte anbefalinger i forhold til alder, det vil komme an på hvordan RIB'en er brukt og behandlet.

Hovedsaklig er det to typer overflate på potongene som blir brukt, der den ene typen er mer holdbar og slitesterk enn den andre. Potonger med overflate i hypalon er mer "gummiaktig", tåler mer UV-lys og er langt mer hardfør mot ytre påvirkninger enn alternativet som har overflate i PVC. Sistnevnte er en god del billigere i innkjøp, men har desto kortere levetid hvis man ikke tar skikkelig vare på båten. Eksempelvis har jeg nå en liten Valiant fra 2004-2005 med potonger i PVC. RIB'en er svært lett og samtidig solid nok til sitt bruk. Bakdelen er at potongene med overflate i PVC ikke er glade i sollys, noe jeg merker godt allerede nå da de er vanskeligere å vaske og har enkelte felt som er seige og klistrete. Hadde tidligere en Caribe med overflate i hypalon. Denne var godt og vel 20 år gammel og føltes tilnærmet som ny i overflaten der den ikke var oppripet av tidens tann (grunnen til den ble solgt var at den veide nesten det doble av Valianten). Sjekket litt priser på ny RIB og fant fort ut at Caribe med hypalon lå 2,5-3 ganger prisen av en tilsvarende Valiant med PVC.

Noe annet å ta hensyn til er hvordan RIB'en har blitt behandlet, både under lagring og gjennom bruk. Har den blitt beskyttet mot sollys når den ikke har vært i bruk eller har den ligget ute hele sommeren? Har potongene hatt nok luft i seg under bruk? Noe av det verste for potongene er å ha for lite luft i seg under bruk, da "jobber" de mer mot glassfiberbunnen og det skal mindre til for at gummi og lim sprekker opp. 

Ville ha sjekket opp de aktuelle RIB'ene på navn/modell og funnet ut om det finnes erfaringer med akkurat disse. Ville også ha sett etter om potongene virker hele og fine, litt riper her og der må nok tåles, men ikke riper som går gjennom ytre lag av gummien (lite kjekt med lekkasjer). Har potongene blitt lappet? Virker reparasjonen grei? Hvordan ser forsterkningene ut, innfestningen til akterspeilet, osv.? Antydninger til glipping mellom limt duk ville jeg sett på som et svakhetstegn og unngått. Ventilene, hvordan er de? Ikke dumt å ha med deg ei flaske med litt Zalovann og sprøyte på utsatte områder (hvis du får lov av selgeren). Ventiler går an å skifte, men dumt å begynne med slikt med nykjøpt båt.

Eldre Zodiacer kom i flere varianter, både PVC og hypalon. Er den du vurderer i hypalon er dette et pluss og gjør at potongene sannsynligvis holder en stund til hvis de er i god stand. Er de i PVC hadde jeg vært skeptisk til en 1992-modell RIB, det er tross alt over 20 år siden båten ble produsert, de i PVC er ikke beregnet til å vare så lenge. Variantene fra Valiant og Grand fra ti år tilbake kan være i utmerket stand, men kan også ha begynt å synge på siste verset om de har fått for mye sol og har blitt dårlig behandlet. Som nevnt over, overflate i PVC blir raskere nedbrutt enn hypalon, noe jeg nå merker godt på Valianten min (tenker forsåvidt å male den med maling beregnet for gummibåter for å forlenge levetiden noen år).

Ellers er det mange med mer erfaringer og kunnskap om dette enn meg her inne på, håper disse også kommer på banen:wink:

Takk for svaret! Skjønner at det ikke finnes noe enkelt svar på spørsmålet mitt. Går det an å si, at hvis båten ser "hel og fin" ut (inkl. innfestinger mot bakspeil og skrog), og ikke er "klissete", betyr det at der sannsynligvis er en del år igjen i den?:confused:

Vaagen skrev 14 minutes ago:

Går det an å si, at hvis båten ser "hel og fin" ut (inkl. innfestinger mot bakspeil og skrog), og ikke er "klissete", betyr det at der sannsynligvis er en del år igjen i den?:confused:

Forhåpentligvis går det an å si det ja :wink: Ideelt sett skulle du ha hatt med deg en med peiling, da er du mye sikrere på et godt kjøp. Gjerne du kjenner noen? Stort sett er jo selgere reale folk, men så er det unntakene da..

Har en zodiac på hytta. Tor det Står 1996 på den. Ikke rib, men pontongene ser veldig bra ut, men noen lapper her og der så klart. Holder på lufta. Lekker vann inn i båten bare, men har funnet hullet.

den er ikke så mye brukt, men relativt hardt brukt de ukene hver sommer den har vært i bruk av ungdommer.

har et inntrykk av at zodiac holder litt høyere kvalitet enn mange andre, men det trenger ikke å stemme..

IMG_4564.JPG

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Jeg har en Zodiac RIB m 115 hk , navigator, stereo osv. Poenget mitt er at 'hele pakka' er mer enn bare pontongene. Zodiac har avtagbare pontonger, og jeg kan få tak i nye og brukte. Så å bytte pontonger etter 15 år er faktisk mulig (kostnad selvfølgelig). Tror ikke det er tilfelle for alle produsenter. Se hvor integrert pontongene er, er de mulige å bytte...?

Zodiac'en fra 1996 er jo oppløftende :-) Og klart: Med en fullspekka båt som Code0s, strekker en seg jo lengre når det gjelder oppgradering! Noen oppfatninger når det gjelder de vanlige, rimelige merkene (Valiant, BRIG, Grand, Aquaquick, etc..)? Jeg hadde en liten Aquaquick gummibåt bakpå Fjord'en vi hadde tidligere. Virket OK den, men eide den bare 3-4 sesonger.

9 hours ago, Code0 said:

Jeg har en Zodiac RIB m 115 hk , navigator, stereo osv. Poenget mitt er at 'hele pakka' er mer enn bare pontongene. Zodiac har avtagbare pontonger, og jeg kan få tak i nye og brukte. Så å bytte pontonger etter 15 år er faktisk mulig (kostnad selvfølgelig). Tror ikke det er tilfelle for alle produsenter. Se hvor integrert pontongene er, er de mulige å bytte...?

Noen ide om hvilken kostnad det medfører å bytte pontonger?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har funnet ut at på en zodiac 470 pro (som er avertert akkurat nå), får man kjøpt nye, originale (her), til ca. £ 2300. Iom at disse ikke skal limes, burde det være en OK DIY-jobb... Prisen varierte selvfølgelig med størrelsen.

Zodiac er sikkert ikke billigst, så kanskje er dette et utgangspunkt, for å anslå kostnader for selve tubene?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...