X10an
StorStas skrev 1 time siden:Her er det bare å jobbe seg gjennom kretsen med multimeteret, mener jeg.
(...)
spenningen over batteripolene kan ligge i hele området fra under 12V og opp til regulatorspenningen (type 14,4V-ish alt etter regulator) og fremdeles være normal. Det kommer jo an på hvor i ladesyklusen man er, batteritype, størrelse, batteriets tilstand, hvor utladet det er, forholdet mellom dynamokapasitet og batteribank, om man har ekstern sense på dynamoen, parallelt forbruk fra annet utstyr m.v. Kan man ta høyde for alt dette og fremdeles gi en korrekt konklusjon utifra en tilfeldig spenningsmåling litt etter oppstart? Jeg vil si klart nei til det.
Er i stor grad enig i måten du tenker på, og er tilbøyelig til å anbefale andre å gjennomføre målinger på din måte. Men når jeg driver med dette til daglig så gjør jeg ting noe anderledes, og på en slik måte at jeg ikke kan si meg enig i ditt klare nei. Jeg påstår nemlig jeg kan gi en ganske korrekt konklusjon etter tre-fire velvalgte spenningsmålinger litt etter oppstart, selv uten å kjenne til variablene du ramser opp. Trådstarters problem ville jeg trolig funnet betydelig raskere enn tiden det har tatt meg å skrive dette innlegget :-)
En stor ulempe med å måle med fulladete batterier og avslått forbruk (strømløst anlegg) er at det er vanskeligere å finne dårlige kontaktpunkter da disse maskeres av lavt atrøntrekk. Og det er jo ofte der problemet finnes. (der fikk jeg inn et bra argument) :-)
Det er lett å ta høyde for det meste av det du nevner i løpet av noen få sekunder bare ved hjelp av et par ekstra målinger. En kjapp måling (millivolt) over en kabel (f.eks fra batteri til hovedbryter eller dynamo) i kombinasjon med visuell referanse på kabellengde og kvadrat, og en hånd på dynamoen for å kjenne temperaturen, sier meg veldig mye om hvor mye strøm som går hit og dit, og nesten ingen av mine spenningsmålinger er tilfeldige.
Til trådstarter vil jeg si at spenningsfall som i ditt tilfelle (0,8V) ikke kommer av tap i kabel (med mindre kabelen er god og varm), men eventuelt i overgang mellom kabel og kabelsko eller andre kontaktpunkter.
Det med å jobbe seg gjennom kretsen med multimeteret er helt klart løsningen her. :-)