Drommedille320 Startet 1.August.2017 Del på Facebook Startet 1.August.2017 Hei, skulle bytte ratt på båten min, jeg skrudde av senterskruen, men rattet sitter fortsatt fast, har sprayet på wd 40 men det sitter fortsatt fast noen som kunne hjulpet meg. Haster veldig. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 sett i bolten igjen og skru inn noen omdreininger, ta spenntak i rattet - og gi bolten en god kakk med hammer . Da slipper det som regel Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
pacuare Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Hadde samme problem. Men ville bytte styresnekke og beholde ratt. Etter mye strev ga jeg opp og kappet i stykker den gamle styresnekka med baufil. Hadde da rattet med en bolt i løst. La ett mellomstykke fra ratt til betonggulv og slo på bolten med slegge (veldig mye kraft, ikke noe pingleslag). Da løsnet rattet. Prøvde avdrager, brekkjern, CRC, hammer etc uten at noe hjalp. Rattet mitt satt så godt at det var umulig å løsne uten å fjerne fra båten. Kanskje spesialbeslag i 10 mm stål bak ratt og hydraulisk presse hadde fungert. Min anbefaling er å bytte styresnekke samtidig. Var ikke urimelig dyr. Alternativt beholde gammelt ratt. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 19mm pipe litt lengere bolt m skive pleier å gjøre susen uten å ødelegge noe. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 min første tanke var å bore to nye hol, eit på kvar side av rattstammen, og gjenge desse hola. So eit flatjern eks 10x30 mm med to hol i - skru dette oppå rattet med noko mellom flatjernet og rattstammen. Dermed kan rattet dras av stammen med desse skruane. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Så lenge rattet skal kastes fungerer også vinkelsliper på rattet, så en får splittet rattet. Da kan en brekke løs rattet fra bolten. Sitér dette innlegget Link to post
Drommedille320 Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Tusen takk Ivar det fungerte. Nå er nye rattet på Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 bra du slapp å ty til vinkelsliper osv Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.