Chris284
Jeg lurte litt på det samme når jeg byttet fra bensin til Mercruiser diesel motorer.
4.2 L`eren trenger ca 22680 liter luft pr.min. Det regnes ut ifra motorens slagvolum (4200 kubikk cm) x max rpm 3600 og om den har turbo som øker det som kalles volumetrisk effektivitet, en faktor 2,5-3. Om det er ukjent bruker man faktor 3. Så summen blir litt over 22000 l luft pr minutt.
For å få det inn i motor rommet nogenlunde kjapt må åpningen ha minst 690 cm2 (kvadrat cm). Man pleier å bruke hk delt på 3,3+ 10 % ekstra. Så for din motor blir det ca 690cm2. F.eks en åpning 69cm x 10 cm, eller to på 35x10cm.
Åpningens størrelse avgjør hastigheten inn og er det for lite blir lufthastigheten ganske stor og dermed støyen som genereres når luften passerer.
På meg ser de inntakene litt feil ut, både plassering og åpninger.
Med to V8 bensin var det tre 17"x4" åpninger på hver side av motor rommet og det holdt for mine to 220hk motorer.
Så jeg ville flyttet luftinntakene til siden på båten og laget ett på hver side.. Det finnes fine forniklede deksler med åpninger bakover så det ikke kommer sjøsprøyt inn.