Jump to content

Scand Nordic uten baugpropell, erfaringer?

_Bliss_

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst på på båt, nå vurderes det sterkt?

Har veldig sansen for scand baltic og forsåvidt også nordic. Tenker i utgangspunktet 200.000,- +/-

Har ikke så veldig mye båterfaring så jeg lurer på om det er noen som har erfaringer med scand nordic uten baugpropell. Blir det for knotete og manøvrere med aksling?

Er nok mange som mener det er unødvendig med baugpropell, men som sagt har ikkr så mye erfaring.

Ellers andre kommentarer rundt scand nordic, noe man bør være obs på?

Den som vurderes har VP tamd 40b med 2500timer på telleren.

Båten skal brukes av to voksne og 2 barn.

Tar gjerne mot tips/ råd

Kommentar fra moderator: Tittel redigert, var "Scand Nordic" , altså regelbrudd.

VP tamd er en tørst maskin, men driftssikker når den har fått vedlikeholdet sitt. I alle fall det jeg har fått vite. Kjøpte nettopp en slik selv.

Jeg har ikke erfaring med den båten, men med Concord 9000. Mye det samme med kjøl bakerst og godt vindfang. Det er absolutt en fordel med baupropell, men jeg manøvrerte den helt greit uten. Man går bare ikke inn på de trangeste plassene i mye vind.

Trikset er å lære seg hvilken vei båten vrir seg når man bakker. Vet du det, så kan du manøvrere mye bare ved å være flink med å ratte og bruke maskinkraft.

Har selv en av de mer lettmanøvrerte båtene uten baupropell, men forrige eier monterte det allikevel. Bruker den ikke mye, men veldig kjekk for å få det lille puffet i fronten på vei inn og ut av trang båtplass. :-)

Har en magefølelse av at Nordicen er bedre i stampesjø enn Balticen. Begge er for øvrig flotte.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 2 måneder senere...

kanskje litt seint, men

eg har en nordic, den er relativt lett å manøvrere, men er det trangt med litt strøm så kan det bli mye frem og tilbake for å få snudd den uten baugthruster, eg føler det er mer strømmen enn vinden som tar de, spesiellt ved bakking, min går rett akterover når man svinger mot Babord, men svinger fint når man svinger mot styrbord.

å legge til er ikkje noe problem, for den svinger fort på framover. og er god å kontrollere sådan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...