Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

adeneo skrev 16 minutes ago:

Det kan jo være at de som kjørte forbi ikke har forstått at det var en nødssituasjon?

For det første bruker han feil nødsignal, et vedvarende støt ville være mer korrekt i en slik situasjon, i verste fall tre kort, tre lange, tre korte osv, som de fleste gjenkjenner som SOS, ikke fem støt.

Nå vet ikke jeg hva passasjerene gjorde, men noen burde vel også viftet med armene for harde livet?

Det er vel delvis det jeg vil frem til: På den ene siden må man kunne varsle omgivelser om at man er i nød. "Glem" VHF og mobil med mindre man er langt til havs. Bluss må bli obligatorisk for å varsle og fjerne tvil om at det ikke er mygg man vifter bort. Jeg har selv opplevd å bli kjørt forbi ved motorstopp og viftende armer - ca. 100m avstand til passerende båt. Man kan ikke forvente å bli oppfattet og sett slik situasjonen krever da andre førere i utgangspunktet har oppmerksomheten andre steder (dvs. egen ferd og hindring).

På den annen side: Litt oppmerksomhet og omtanke for hva som kan skje til sjøs - også med en selv - bør være på sin plass å minne om. Det handler ikke alltid om hvor flink og erfaren man er. Jeg har vært med på å treffe en plankebit ikke langt unna Lista. Bare flaks som ikke gjorde at propellen gikk til skogen. Jeg har også opplevd at tæring på ledningsnettet hindret start på motor. Heldigvis hadde jeg litt engangsbestikk ombord slik jeg fikk nødstartet. Men som du sier: Man må kunne varsle - og nødbluss bør være obligatorisk. Jeg innrømmer at jeg ikke har slikt selv, og det er selvsagt første gjøremål i morgen...

Solseng

Solseng

adeneo skrev 2 minutes ago:

Det kan jo være at de som kjørte forbi ikke har forstått at det var en nødssituasjon?

For det første bruker han feil nødsignal, et vedvarende støt ville være mer korrekt i en slik situasjon, i verste fall tre kort, tre lange, tre korte osv, som de fleste gjenkjenner som SOS, ikke fem støt.

Nå vet ikke jeg hva passasjerene gjorde, men noen burde vel også viftet med armene for harde livet?

Det er vel delvis det jeg vil frem til: På den ene siden må man kunne varsle omgivelser om at man er i nød. Glem VHF og mobil med mindre man er langt til havs. Bluss må bli obligatorisk for å varsle og fjerne tvil om at det ikke er mygg man vifter bort. Jeg har selv opplevd å bli kjørt forbi ved motorstopp og viftende armer - ca. 100m avstand til passerende båt. Man kan ikke forvente å bli oppfattet og sett slik situasjonen krever da andre førere i utgangspunktet har oppmerksomheten andre steder (dvs. egen ferd og hindring).

På den annen side: Litt oppmerksomhet og omtanke for hva som kan skje til sjøs - også med en selv - bør være på sin plass å minne om. Det handler ikke alltid om hvor flink og erfaren man er. Jeg har vært med på å treffe en plankebit ikke langt unna Lista. Bare flaks som ikke gjorde at propellen gikk til skogen. Jeg har også opplevd at tæring på ledningsnettet hindret start på motor. Heldigvis hadde jeg litt engangsbestikk ombord slik jeg fikk nødstartet. Men som du sier: Man må kunne varsle - og nødbluss bør være obligatorisk. Jeg innrømmer at jeg ikke har slikt selv, og det er selvsagt første gjøremål i morgen...

• Create New...