Traale Startet 1.August.2017 Link til dette innlegget Startet 1.August.2017 Har kjøpt meg båt med 2 innenbordsmotorer. Selger fortalte at dynamoene var koblet sammen, både pluss og minus. Er dette en vanlig/ok måte å gjøre det på ? Kjenner hobbyelektrikeren ikke er helt overbevist.. Dynamoene er forresten like. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Dette er uproblematisk. De har hver sin laderegulator, og de hjelper hverandre med å pumpe ut all strøm batterier og forbrukere kan svelge. De kan ikke "spise" hverandres strøm og oppfører seg som gode venner. Når den ene før eller siden dør vil den andre dra lasset alene. Dette er det godt mulig du ikke vil bli varslet om før den siste tar kvelden også, med den følge at du feilaktig kan forledes til å tro at begge dynamoene røyk samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Bare for ordens skyld: ...særlig med "normale" (analoge) regulatorer er det vanligvis uproblematisk. Det finnes unntak, men da for det meste med eksterne eller også digitale interne regulatorer, som kan føre til at dynamoer svinger mot hverandre. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Joerg Becker skrev 5 minutes ago: Det finnes unntak, men da for det meste med eksterne eller også digitale interne regulatorer Hei Jørg. Har verden virkelig kommet dit at det finnes digitale (programmerbare?) interne regulatorer? Hvor finnes dette og hvem leverer slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Jeg har hørt at da vil bare den ene dynamoen lade, ettersom den dynamoen med lavest ladespenning vil tro at batteriene er fulle, og dermed legge seg ut.. Er det feil ? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Det er feil. En dynamo er normalt ikke "av" eller "på", den legger seg på en tilstand som er sånn ca "passe". Om disse to dynamoene har regulatorer med omtrent samme setpunkt vil dem utfylle hverandre heller enn å konkurrere om hvem som kan levere lasten alene. Se på det som to slepebåter som sleper samme lekter. Det kan godt være at den ene drar litt mer enn den andre, men det er liksom helt greit... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) Min digitale instrumentering og databus gir masse info, høyrebanken min belastes mer enn venstre, men alt er i praksis i paralell under kjøring og lading, likevel ser jeg konsekvent at SB motor sin dynamo gir ut mer jevnt, typ 15A fra BB og 20-25A SB vanligvis, så virker som den tar korteste veien ofte. Klarer totalt 55-60A og 14.4V på 500rpm tomgang på begge maskiner på det meste jeg har observert :) Redigert 2.August.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 X10an skrev 19 minutes ago: Det er feil. En dynamo er normalt ikke "av" eller "på", den legger seg på en tilstand som er sånn ca "passe". Om disse to dynamoene har regulatorer med omtrent samme setpunkt vil dem utfylle hverandre heller enn å konkurrere om hvem som kan levere lasten alene. Se på det som to slepebåter som sleper samme lekter. Det kan godt være at den ene drar litt mer enn den andre, men det er liksom helt greit... Men en dynamo legger seg vel ut, av, når ett batteri er fullt, ellers koker det jo.. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) Ida Marie III skrev 25 minutes ago: Men en dynamo legger seg vel ut, av, når ett batteri er fullt, ellers koker det jo.. Når slepebåtene sleper lekteren på flatt vann i én knop (topplading) er det nok bare en av dem som har stram line og som da drar lasset alene. Men det er allikevel ikke slik at den som har stram line plages noe mer enn den med slakk line da belastningen på dette stadiet er ytterst liten. I praksis er strømtrekket likevel alltid så stort at begge dynamoer til en hver tid vil jobbe aktivt. Vi snakker tross alt om en båt med dobbelinstallasjon der instrumenter, kjøleskap, motorstyring og annet dill sikkert trekker 10++ amp. En dynamo slår seg ikke av når batteriet er fulladet. Det er mer som cruisekontrollen på en bil: Selv om bilen oppnår innstilt hastighet så stopper ikke motoren å drive fremover. Overført til dynamoer så blir dette som om bilen triller i slakk nedoverbakke når den andre dynamoen tar over alene. Da holder den hastigheten, men legger ikke inn bremsene... Redigert 2.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Verden ha kommet så langt for lenge siden, X10an, og gikk t.o.m. videre. Det er nå bare flere år gamle nyheter og absolutt ikke oppdatert her siden det er uinteressant når noe ikke er tilgjengelig på vanlig vei. Prosessorstyrte regulatorer finnes/fantes det flere av. Men regulatorene var ikke" programmerbare", bare justerbare (setpoint & float). Du skriver forresten litt for-mye veldig-konstatert, synes jeg, og åpner lite for unntak. Det er f.eks. ikke helt riktig at dynamoer "oppfyller" hverandre. Dynamoer kan nok dele belastninger, så sant setpointene ligger tett i hverandre og er ikke nådd. Ellers er det fint mulig at en legger seg til ro mens den andre faktisk jobber helt alene. Alt et spørsmål om motstand & spenning, temperaturer, regulatorens alder, mm. Og har man da et system der dashbordet henter informasjonene rett fra D+ og W, eller andre kilder bortsett batteriene, da kan man få mye mas med alarmer. Unntak for det meste, men er teknisk mulig og ble observert for ofte for ikke å nevne det i en slik tråd. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ida Marie III Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 X10an skrev for 1 time siden: Når slepebåtene sleper lekteren på flatt vann i én knop (topplading) er det nok bare en av dem som har stram line og som da drar lasset alene. Men det er allikevel ikke slik at den som har stram line plages noe mer enn den med slakk line da belastningen på dette stadiet er ytterst liten. I praksis er strømtrekket likevel alltid så stort at begge dynamoer til en hver tid vil jobbe aktivt. Vi snakker tross alt om en båt med dobbelinstallasjon der instrumenter, kjøleskap, motorstyring og annet dill sikkert trekker 10++ amp. En dynamo slår seg ikke av når batteriet er fulladet. Det er mer som cruisekontrollen på en bil: Selv om bilen oppnår innstilt hastighet så stopper ikke motoren å drive fremover. Overført til dynamoer så blir dette som om bilen triller i slakk nedoverbakke når den andre dynamoen tar over alene. Da holder den hastigheten, men legger ikke inn bremsene... Så en vil aldri komme i den situasjonen at ved lav spenning på batteribank, og max behov for lading av begge dynamoer. At den ene dynamoen føler at det er høy spenning på banken, pga at den andre har høyere spenning ut, og dermed legger dynamoen med lavere spenning seg, ut og dermed ikke bidrar ? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Ida Marie III skrev 1 time siden: Så en vil aldri komme i den situasjonen at ved lav spenning på batteribank, og max behov for lading av begge dynamoer. At den ene dynamoen føler at det er høy spenning på banken, pga at den andre har høyere spenning ut, og dermed legger dynamoen med lavere spenning seg, ut og dermed ikke bidrar ? Det stemmer. Du vil aldri komme i en slik situasjon. Slepebåt-eksempelet forklarer dette godt. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Joerg Becker skrev for 3 timer siden: Du skriver forresten litt for-mye veldig-konstatert, synes jeg, og åpner lite for unntak. Det er f.eks. ikke helt riktig at dynamoer "oppfyller" hverandre. Dynamoer kan nok dele belastninger, så sant setpointene ligger tett i hverandre og er ikke nådd. Ellers er det fint mulig at en legger seg til ro mens den andre faktisk jobber helt alene. Jeg skriver: "Om disse to dynamoene har regulatorer med omtrent samme setpunkt vil dem utfylle hverandre heller enn å konkurrere om hvem som kan levere lasten alene." Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Men blir ikke det noe av det samme? Dynamoer konkurrerer nok ikke med hverandre, enig. Men likevel kan det hende at en blir overkjørt av andre dynamoen og at dynamoer kan svinge mot hverandre. Det er vel også et mer sjeldent syn hvis 2 også dønn like dynamoer gir noe mer jevnt fordeling enn 30 / 70%. Vanligvis er det enda verre straks dynamoene enten ser litt økt spenning (>13,5V) pga. f.eks. spenningsfall og motstand eller blir varm som naturlig følge av arbeid. Enda verre er det hvis dynamoene -ikke- er "dønn like", men litt forskjellig. Hvis så en kaptain mener at han kan tilkoble masse batterier eller stor forbruk fordi han fikk beskjed at han eier 2 dynamoer da kan det fort hende at en av dynamoene blir regelmessig for varm. Med i så fall påfølgende økt slitasje eller t.o.m. kjapp havari. Det eneste som man kan gjøre mot det er enten å bruke eksterne regulatorer, med temperatursensor på dynamoene, eller å ballansere dynamoene så sant de har tilstrekkelig fysisk reserve som tillater slepemetoden. Nå vill jeg ikke starte noe pirkete diskusjon, og beklager også hvis stavekontrollen som ligger i mitt hode ikke funker som ønsket av og til. Men som sagt sliter jeg nok litt med å godta uttalelser som er litt "for beroligende" når det er kjent at det finnes flere fasiter enn bare en. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Spør bare av uvitenhet: setpoint - kan noen forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Setpoint = maksimal spenning som regulatoren vill opp til. Dvs. den maksimale ladespenningen som dynamoen produserer (uten kompensering). Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Kjellg Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Joerg Becker skrev 1 time siden: Setpoint = maksimal spenning som regulatoren vill opp til. Dvs. den maksimale ladespenningen som dynamoen produserer (uten kompensering). Jørg Takker Jørg Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Joerg Becker skrev for 2 timer siden: Men blir ikke det noe av det samme? Dynamoer konkurrerer nok ikke med hverandre, enig. Det var jo det jeg mente; at vi egentlig var ganske enige. :-) Elektroniske regulatorer med multiple ladesykluser er selvfølgelig en helt annen historie, og det snakker jeg ikke om her. Men vi har litt forskjellige meninger allikevel. Jeg mener ihvertfall at dette vil gå veldig bra i trådstarters tilfelle, og det står jeg for :-) Redigert 3.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 3.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Nå gjenstår det å se når jeg får rotet litt i spagettien om de virkelig er koblet sammen. I følge en bil elektriker jeg snakket er det ikke vanlig og koble de sammen og heller ikke effektivt. Men jeg takker for alle innspill Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 I min båt med to motorer og to batterier (banker) med brytere 1-2-all, er det anbefalt av båtfabrikanten å koble hver motors generator tilbake på hvert sitt batteri eller (bank) om man har koblet sammen begge batteriene f. eks ved start. Føler det er riktig og med tanke på lading da hver generator yter sitt på hvert batteri. Om to generatorer er koblet sammen vil det hele tiden være en som yter og en som legger ned for den kanskje senser spenningen på den andre generatoren, om linen er slakk eller ikke. Så en line er slakk og en ltt strammere, ? Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Ida Marie III Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Chris284 skrev 6 minutes ago: I min båt med to motorer og to batterier (banker) med brytere 1-2-all, er det anbefalt av båtfabrikanten å koble hver motors generator tilbake på hvert sitt batteri eller (bank) om man har koblet sammen begge batteriene f. eks ved start. Føler det er riktig og med tanke på lading da hver generator yter sitt på hvert batteri. Om to generatorer er koblet sammen vil det hele tiden være en som yter og en som legger ned for den kanskje senser spenningen på den andre generatoren, om linen er slakk eller ikke. Så en line er slakk og en ltt strammere, ? Det er nettopp hva jeg er blitt fortalt også... Jeg har også to motorer og to dynamoer, og de er adskilt fra hver sin bank når de lader, men forbruksbankene(batteriene) kobles sammen igjen når motorer slukkes og en trenger EL. forbruk.. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Etter min forståelse vil en vanlig regulator aldri legge seg ned. Den vil alltid prøve å oppnå setspenning. Redigert 3.August.2017 av FrodeB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) De aller-fleste opplever ikke noe problem i det hele tatt. Tvert imot er det faktisk slik at de fleste dynamoer fint kan støtte hverandre. Uansett må dette ikke anses som absolutt, nettopp siden det finnes noen få unntak. Det er bare det vi snakker om. Men de få som virkelig lager bråk kan man også fikse. Man må jo bare vite hva de trenger for å kunne arbeide sammen, og det pleier ikke å være vanskelig. Jørg Redigert 4.August.2017 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 X10an skrev for 20 timer siden: Det var jo det jeg mente; at vi egentlig var ganske enige. :-) .......Men vi har litt forskjellige meninger allikevel. Jeg mener ihvertfall at dette vil gå veldig bra i trådstarters tilfelle, og det står jeg for :-) Jeg vet hva du mente, derfor er vi jo også helt enig men ikke bare litt. Jeg ville bare poengtere at vi burde ikke glemme å nevne at det finnes unntak, gjelder jo for alle regler. Fordi ellers sitter evt. "en" der ute og lurer falt hvorfor Gel batteriene sine ser ut som en ballong. Og da ville det gå over på vår samvittighet, bare fordi vi ikke sa at han må sjekke hva som skjer. Og det vill vi jo vel ikke ha? ....man aner jo ikke hvor mange det finnes i denne verden som beveger et "romskip" uten å ane hvordan man bruker et multimeter. (...og hvordan å lese brukermanualer til batterier, som forklarer hva man egentlig bør se etter.) Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
X10an Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) Ida Marie III skrev for 19 timer siden: Jeg har også to motorer og to dynamoer, og de er adskilt fra hver sin bank når de lader, men forbruksbankene(batteriene) kobles sammen igjen når motorer slukkes og en trenger EL. forbruk.. Det jeg da lurer på er hvordan du gjør det med forbruksstrøm under motorgange? Det er vel ikke slik at du jevnlig veksler mellom styrbord og babord forbruksbank ved hjelp av manuelle brytere for å fordele belastningen? Redigert 4.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.