Ida Marie III Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 X10an skrev 42 minutes ago: Det jeg da lurer på er hvordan du gjør det med forbruksstrøm under motorgange? Det er vel ikke slik at du jevnlig veksler mellom styrbord og babord forbruksbank ved hjelp av manuelle brytere for å fordele belastningen? St.b motor lader sitt eget startbatteri samt 2 stk forbruks batteri, en automatisk vender holder kontroll mellom forbruk og start batteri.. BB motor lader også sitt startbatteri, samt 2 identiske forbruksbatteri, og har også denne automatiske venderen mellom start og forbruk. Bare den ene forbruks banken har kontakt med alle forbrukerne ombord, men ligger vi uthavn uten landstrøm, kan jeg manuelt koble alle disse 4 batteriene sammen til en bank... Vet ikke om dette var forståelig ?? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Ida Marie III skrev 20 minutes ago: Bare den ene forbruks banken har kontakt med alle forbrukerne ombord, men ligger vi uthavn uten landstrøm, kan jeg manuelt koble alle disse 4 batteriene sammen til en bank... Vet ikke om dette var forståelig ?? Jeg forstår, jeg forstår :-) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 X10an skrev 1 time siden: Jeg forstår, jeg forstår :-) Grunnen til adskillelsen med de 4 forbruksbatterier, var dette med at begge dynamoene skulle yte maks.. Etter hva som skrives her er det muligens bortkastet...men det skader nå ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Sequoia Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Mine er parallellkoblet. Orginale dynamoer på KAD32. Har stor forbruksbank så har ikke tømt den mer enn til 70-ish %, og da har dynamoene til sammen ladet >90A på tomgang. Om de hadde levert enda mer om banken hadde vært ned mot 50% vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 Ida Marie III skrev for 6 timer siden: Grunnen til adskillelsen med de 4 forbruksbatterier, var dette med at begge dynamoene skulle yte maks.. Etter hva som skrives her er det muligens bortkastet...men det skader nå ikke.. Det er mange veier til Rom, og jeg ser ingen grunn for at ikke din vei også skal kunne fungere utmerket. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 21.September.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2017 Fant ut at dynamoene er koblet sammen. Ledningene, kun 10 kvadrat, fra dynamo går til starter der de er koblet sammen med + og - som går til batteriet. Ikke noe annet enn hovedbryter i mellom. Endel spenningsfall mellom dynamo og batteri. Kommer til å separere motorene og lage 2 banker som styres manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.