Meguiars Startet 1.August.2017 Link til dette innlegget Startet 1.August.2017 hei alle sammen dette er et nytt tema for meg siden jeg nå har tatt en avgjørelse på etter et samlivsbrudd om å bo på en båt som har vært mitt ønske i mange år. Jeg er ved å anskaffe meg en båt på 49 fot og vil gjerne forsøke å bo der på helårsbasis. Jeg er opprinnelig en bilmann så dette med sjø og den verdenen det medfører er relativt ukjent for meg. Såpass ydmyk må jeg si at jeg er. Mitt spørsmål til dere er blant annet er hvor i Oslo distriktet kan jeg legge til med en båt/husbåt hvor planen er å bo på helårsbasis til en relativt overkommelig pris. Jeg har hørt om Kongshavn,Aker brygge, Hvile brygge og flere. Som sagt dette er en helt ny agenda for meg. Jeg har mulighet får å kjøpe en båt/husbåt på 49fot hvor tidligere eier har bodd på i 1.5 år i Larvik. Jeg leser så mye frem og tilbake både positivt og negativt om båter som blir bebodd på helårsbasis så jeg er litt usikker hvordan dette i praksis betyr både økonomisk og sikkerhetsmessig. Jeg tar imot alle svar med åpne armer enten her på forumet eller om noen ønsker å ringe meg på telefon 47519360 for å informere meg nærmere. Igjen takk for at du/dere tok dere tid til å lese dette, hvem vet kanskje vi blir naboer. :-) Mvh Stian S. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Hei. Jeg har bodd i båt i 4 år nå. Bor nå i en 44 fots princess. Jeg koser meg veldig.. dette kom også på banen for meg pga samlivsbrudd. Økonomisk er vel dette ikke spesielt smart. Har du fast eiendom på land får du med deg verdiøkning. Du får også skattefradrag pga lån på fast eiendom. Dette er noe som for min del gjør at jeg synes det er nesten litt uansvarlig å bo i båt. Mye penger forsvinner. Men gleden, ved å våkne så nært på naturen. Kunne ta seg en båttur med huset mitt. Det overskygger det meste av økonomiske problemer. Det er rett å slett fantastisk. Når det gjelder sted i Oslo, så vet jeg om en som bor i båt på Vollen i asker. Det kan jo være et alternativ. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
KongKing Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Ta deg en runde de plassene det bor folk i båt og snakk med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Meguiars Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 takk for svar selv om jeg trodde det ville være flere svar. Når det kommer til det med skattefradrag o.l så mener jeg å ha hørt følgende: Er båten registrert som husbåt så kan man belåne den på lik linje medhus på fast eiendom uten tomten som huset står på. For meg slik jeg har lest meg frem til så er dette skattemessig mulighet for fradrag, samt at dette kan belånes på lik linje som hus. Tar jeg feil så vennligst kom med innspill. Båten (husbåten) er laget i betong på midten av 70" tallet, noen sier dette er gode båter/skrog siden det er lett å reparere hvis skaden ikke er for stor. Jeg hørte også at dette var meget populært på sin tid men på 80" talet så ble det mer glassfiber og plastikk båter så da døde "betong båtene ut" Er det noen som har erfaring der? Igjen, alle innspill og kommentarer mottas med åpent sinn. Takk for at du/dere tok dere tid til å lese og evnt besvare mine spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Jeg bor selv i en båt som er i skipsregisteret. Det vil si at banken kan ha et skjøte som pant. Dermed blir det noe rimeligere enn et forbrukslån. Men jeg klarer ikke få renta ned til et vanlig husnivå. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Meguiars Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Takk for svar "Bjørn L" en båt som er skipsregistrert blir vel ikke det samme som "husbåt" registrert. Ikke vet jeg det er derfor jeg forespør meg her på forumet. Jeg kan nesten bare henvise til hva pressen har skrevet i tidligere tid. Så daer jo også et nytt spørsmål kommet opp og det er med tanke på følgende: Hvis båten har tidligere vært registrert som >Båt, Fritidsbåt eller lign kan man da "omregistrere" båten til å bli fullverdig "HusBåt" ??? Takk igjen-- Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Det er nok skipsregisteret som er tingen. Jeg har aldri hørt om noen andre måter å registrere båter på. Men så er jo iikkelle jeg allvitende. ? det er helt sikkert Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Meguiars Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Hei igjen Bjørn løvjomås, jeg er hos min far på besøk mellom Kragerø og Risør hvor jeg skal en tur til Arendal i morgen, kunne jeg møtt deg løpet av dagen for å se hvordan du bor o.l? Jeg kan treffes på 475 19 360 bare send en sms så kan jeg ringe deg opp igjen. Jeg behøver ikke å nødvendigvis bo i Oslo så jeg er åpen for flere forslag med tanke på hvor båten/huset ligger i og med at jeg er ambulerende i min jobb. //Stian S Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Så gjerne. Jeg sender deg en sms. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Meguiars Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Takk så meget, er du våken for en samtale nå litt sent på kvelden? så er jeg klar. //Stian Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.