Jump to content

Edit History

Framtia

Framtia

Jeg tar alltid opp storseilet først. Normalt heiser jeg bare opp så lenge akterliket henger fritt mellom linene på hver side av bommen. Lav fart fremover og søk mot vindøyet. Pass på at storseilskjøtet er løst slik at det er lett å dytte bommen til side om vinden ikke kommer helt rett forfra. Når så alle spilene er passert linene er det bare å trekke helt til topps. Men om det blåser kraftig og jeg er alene tyr jeg til en annen metode, nemlig å slippe ned linene som holder bagen helt ned til dekk, samler dem så sammen og strammer dem frem langs bommen og opp masten. Da vil storseilet legge seg over dekket, men det er da bare å trekke det rett opp uten at linene hektes. Det er ganske vanlig å ha en liten krok på masten som linene kan festes i, om ikke er dette lett å lage selv. 

Framtia

Framtia

Jeg tar alltid opp storseilet først. Normalt heiser jeg bare opp så lenge akterliket henger fritt mellom linene på hver side av bommen. Lav fart fremover og søk mot vindøyet. Pass på at storseilskjøtet er løst slik at det er lett å dytte bommen til side om vinden ikke kommer helt rett forfra. Når så alle spilene er passert linene er det bare å trekke helt til topps. Men om det blåser kraftig og jeg er alene tyr jeg til en annen metode, nemlig å slippe ned linene som holder bagen het til dekk, samler dem så sammen og strammer dem frem langs bommen og opp masten. Da vil storseilet legge seg over dekket, men det er da bare å trekke det rett opp uten at linene hektes. Det er ganske vanlig å ha en liten krok på masten som linene kan festes i, om ikke er dette lett å lage selv. 

• Create New...