Erik
Ja, jeg har spiler i Lazybaggen. Men det var selve festestroppene som fikk helt feil vinkel. De var sydd inn etter mal etter den gamle posen, men når jeg har senket og dratt linene fremover så ble det feil vinkel, slik at de får en 'knekk'. Jeg har nå dratt det hele oppover igjen, så vinklene er fine, og forsåvidt fasongen på baggen også, men er nå altså spent på hvordan det blir å heise seil igjen, forventer at hekte problemene vender tilbake.
Jeg har også lazyjack montert ute (men ikke ytterst) på salingshorn, så noe åpning er det.
Skal se litt på om det er noe jeg kan gjøre med akterliket/spileposene for at de skal være minst mulig hektbare. Kanskje maskere med tape eller noe ?
Er det andre triks for å minske hektegraden ?
Linene mine er av type flaggline, så de har en viss friksjon vil jeg tro. Finnes det glattere typer tau som likevel tåler å stå permanent i sol og vær ?
Hvis det ikke blir greit nok med øvrige tiltak regner jeg med at jeg går for Pinkvin metoden, med draliner på tvers og mulighet for å slakke fremme. Men jeg er tilhenger av ting som er mest mulig permanent og enkelt i bruk. Å løsne to tau og stramme to andre hver gang jeg skal heise seil, og motsatt når det skal ned igjen høres litt jobb ut...