Jump to content

Lazyjacks : Hvordan unngå å hekte i dem ved heising av seilet ?


Erik

Recommended Posts

Hei.

 

Ved heising av storseilet så har jeg sett meg litt lei på at akterliket (enden av spilene) hekter i Lazyjacksene.

 

Metoden for å unngå dette har vært at jeg senket krysspunktene på lazyjack linene mye for at akterenden av seilet tidlig skal gå klar på sin vei oppover.

Men nå har jeg fått ny Lazybag, og seilmakeren som lagde den sier at jeg må flytte dette oppover igjen, for vinkelen hver line treffer Lazybaggen på er feil og vil ødelegge baggen.

Dessuten så fanger det ikke seilet skikkelig slik det nå er heller.

Jeg vil/må derfor modifisere dette tilbake til slik det opprinnelig var, og da kommer fort problemet med hekting tilbake.

 

Jeg har googlet det litt, og funnet at det er to hoved 'skoler' på dette problemet :

 

1 Heise forseil først, og så heise storseilet i le av dette på le side mens man seiler skarp kryss på framseilet.

Men jeg har bare en liten fokk, siden båtene er en selvslående Hanse.

2 Løsne framerste line på lazyjackene før heising av seilet, og trekke lazyjack linene fremover.

Men jeg har bare festemulighet på ene siden av masta, så det blir vanskelig å feste lazyjack linen på andre siden uten cleat.

 

Hva praktiserer dere andre for å takle dette problemet best mulig ?

 

 

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg har løst dette ved å la kona stå ved roret, så krysser jeg fingrene og håper hun klarer å holde "rumpa på pila" rett bakover mens jeg banner og sverter mens jeg hever/senker seilet i rykk og napp for å unngå hekt eller få spilene ut fra hekt. Det ser ikke så elegant ut, det er ikke veldig elegant, og det fører som regel til at jeg blir irritert og roper på "litt styrbord/babord" mens seilet er på vei oppover for å prøve å unngå hekt.

 

Jeg har tenkt tanken at hvis jeg løsner lazyjacksene og drar de mot masta før heving (styrbord og babord lazyjack er festet sammen oppe i masta og kommer ned sammen til en enkelt cleat hvor de er festet)  så vil problemet minimeres, men jeg har ikke giddet å gjøre det ennå. Kanskje en dag...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg tar alltid opp storseilet først. Normalt heiser jeg bare opp så lenge akterliket henger fritt mellom linene på hver side av bommen. Lav fart fremover og søk mot vindøyet. Pass på at storseilskjøtet er løst slik at det er lett å dytte bommen til side om vinden ikke kommer helt rett forfra. Når så alle spilene er passert linene er det bare å trekke helt til topps. Men om det blåser kraftig og jeg er alene tyr jeg til en annen metode, nemlig å slippe ned linene som holder bagen helt ned til dekk, samler dem så sammen og strammer dem frem langs bommen og opp masten. Da vil storseilet legge seg over dekket, men det er da bare å trekke det rett opp uten at linene hektes. Det er ganske vanlig å ha en liten krok på masten som linene kan festes i, om ikke er dette lett å lage selv. 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

@ Popeye : Ja, det blir jo i praksis slik, men problemet er at metoden tar lenger/lang tid når det virkelig klusser seg, og da må man ha mer plass, og ofte må mann motorkjøre ganske langt for å få "oppvinds plass" nok mange ganger.

 

Jeg ønsker derfor en metode som gjør meg i stand til å heise seilet raskt og problemfritt, og ikke måtte avbryte midt i prosessen fordi jeg går tom for farbart vann..

 

@Framtia : Ja, det blir vel slik jeg ender også, forsøke å treffe vindøyet når det er plass og slakke liner når det er kritisk å få det opp fort.

 

Men det er ingen som har testet å heise storseil i le av forseil og vet om det faktisk hjelper ?

 

Jeg har jo lært at storen skal først opp og sist ned da men...

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Guest Avmønstret#

Gikk lei av det samme problemet, særlig fordi kona ikke helt har fått begrepet på hva "vindøyet" er for noe ;-) Men i sommer virket det som hun har skjønt det, eller så virket løsningen min, eller begge deler ;-). 

 

Min løsning var å ta en snor fra bakerste line på lazylina og på skrå ned, frem mot masten og festet der. Har gjort det på begge sider så de bakerste lazylinene er rett og slett dradd litt frem. Funker akkurat som tiltenkt for da kommer spilene bak linene tidligere og hekter seg følgelig ikke. 

---

Sist sommer kjørte jeg Popeye70 sin variant, sikkert minst like frustrerende for kona som for meg. Altså, hvor vanskelig kan det være å gå sakte for motor mot vindøyet da? Jeg fatter ikke at det kan være noe problem, og da blir det fort et pedagogisk problem :-D Var nær å demontere hele lazybagen sist sommer. Seilte uten før og det funka da som juling det også. 

Link to post

I mye vind bakker vi når storseilet skal opp eller ned. Mindre blafring da relativ vindhastighet blir lavere. Ser ikke problemet med å ligge i vindøyet. Holder lav fart, bare styrefart når vi går fremover. Går dermed ikke tom for plass. Heiser på masta, har da god oversikt over hvis de potensielt skal hekte. Hekter det er det bare å slippe seilet ned til det løsner og starte på nytt.

Ser utfordringen med styring for de med lite erfaring.

Link to post
mons skrev 34 minutes ago:

På gaffelrigg pleier jeg å slippe ut bommen før jeg heiser storseil. Da kan jeg heise nesten på tvers av vinden uten at spilene henger seg fast. Da blir det også uvesentlig hvor vindøyet er da jeg alltid ønsker å ha vinden litt fra siden slik at bommen er godt utfor rekka og unna hodet på folk.

 

Med gaffelrigg har vel ikke seilet noe spor det skal heises i? Det er gjerne her problemet ligger på vanlig mast - hvis seilet ikke heises rett mot vinden så blir det mye tyngre fordi slidene ikke bør ha sideveis drag pga økt friksjon.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Huldametoden:

  • Går opp i vindøyet. 
  • På med autopiloten.
  • Lav fart forover, bra driv i slepebåtpropellen, svikter aldri.
  • Fallet rundt Andersen 58EL.
  • Full guffe på winchen, og seilet ryker 15 meter opp. Før det får ombestemt seg.
  • Deretter kan den siste halvmeteren tas på halv fart.

 

Funker neste hver gang. Har gitt opp å få menneskelig assistanse. 

Link to post
Guest Avmønstret#
Erik skrev for 4 timer siden:

Er dette en fast innstalasjon med permanent spenning på Pinkvin?

 

Eller slakker du den framste lina og strammer den skrå før heising?

 

Hvis ikke er det jo egentlig potensielt enda en line å hekte i ??

 

Spilen hekter ikke i "dralina" iom at den går vannrett, eller egentlig faller litt mot masta. Eller i allefall så hekter ikke mine spiler. Og lina som jeg drar frem bakerste lazyjacken med blir på en måte foran akterkant av spilene. 

 

Mine første spiler går forbi uten å hekte om vi ikke er helt på bærtur ifht vindøyet. Mener det er spile nr 3 som pleier å hekte i bakerste lazyjack, dvs der den går over i neste line i den glidingsen den går gjennom. Ved å dra den frem så kommer akterkant av spila forbi kritisk punkt tidligere, og før det blafrer noe særlig og kan hekte. 

 

Hadde en tanke om at jeg kunne slakke lazyjacktauene/baggen før heising, stramme lina for å dra bakerste lazyjack frem mot masten  men i praksis dro jeg bare frem bakerste lazyjacken uten å endre noe annet og siden det funket har jeg ikke rørt det noe mere :-) Så ja, har vært permanent for meg. 

---

Har lest at noen legger inn kraftige strikker i opphalet til lazyjacken sånn at de får en viss fleksibilitet og kan gjøre det samme som jeg gjør uten å måtte slakke på lazyjacklinene. Men mitt opplegg er såpass "slarkete" at jeg kunne dra frem bakerste lazyjack uten noen videre prosedyre. 

Link to post

Hei 

 

Eg har same problemet, men har,ikkje gidda,gjort så mykje med det. Ein plan er å festa eine enden av ein strikk der mast og bom møtest. Den andre enden til ei lita plastkausa, der akterste lazyjacklina er tredt gjennom kausa. Det same på begge sider.

Vonaleg vil strikken trekka lina ned og fram når "samlelazyjacklina" blir slakka. 

 

Ask 

Link to post

Sjå til at spilene ikkje kommer ut bak akterliket.  Flytt lazyjacklinene ut på salingshornene, gjerne med en strikk. Det vert då større opning for seglet. Under segling får le liner passe slakk for busen i seglet, lo line er stram. Når seglet tas ned og bommen er sentrert er begge liner stramme og seglet styres fint ned i mellom linene og legg seg på bommen eller i bagen. Som alltid med segling trengs det her også etterjusteringer.

Link to post

Hvordan fester du lazyjacksen oppe i masten? Vi har de festet midtveis ut på 1. salingshorn, da er det litt mer avstand mellom linene og mer å gå på. Nå hekter vi nesten aldri så lenge vi har rormann følger litt med på akterlik og vindretning ved heising.  

 

Men forstår ikke hvorfor lazybagen ikke tåler litt skråttstilte liner, har den ikke spiler?

Link to post

Ja, jeg har spiler i Lazybaggen. Men det var selve festestroppene som fikk helt feil vinkel. De var sydd inn etter mal etter den gamle posen, men når jeg har senket og dratt linene fremover så ble det feil vinkel, slik at de får en 'knekk'. Jeg har nå dratt det hele oppover igjen, så vinklene er fine, og forsåvidt fasongen på baggen også, men er nå altså spent på hvordan det blir å heise seil igjen, forventer at hekte problemene vender tilbake.

 

Jeg har også lazyjack montert ute (men ikke ytterst) på salingshorn, så noe åpning er det.

 

Skal se litt på om det er noe jeg kan gjøre med akterliket/spileposene for at de skal være minst mulig hektbare. Kanskje maskere med tape eller noe ?

 

Er det andre triks for å minske hektegraden ?

Linene mine er av type flaggline, så de har en viss friksjon vil jeg tro. Finnes det glattere typer tau som likevel tåler å stå permanent i sol og vær ?

 

Hvis det ikke blir greit nok med øvrige tiltak regner jeg med at jeg går for Pinkvin metoden, med draliner på tvers og mulighet for å slakke fremme. Men jeg er tilhenger av ting som er mest mulig permanent og enkelt i bruk. Å løsne to tau og stramme to andre hver gang jeg skal heise seil, og motsatt når det skal ned igjen høres litt jobb ut...

 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Guest Avmønstret#
Erik skrev 17 minutes ago:

 

 

Hvis det ikke blir greit nok med øvrige tiltak regner jeg med at jeg går for Pinkvin metoden, med draliner på tvers og mulighet for å slakke fremme. Men jeg er tilhenger av ting som er mest mulig permanent og enkelt i bruk. Å løsne to tau og stramme to andre hver gang jeg skal heise seil, og motsatt når det skal ned igjen høres litt jobb ut...

 

 

Har også spiler i lazybaggen og som nevnt så trengte jeg da ikke å justere på linene mellom hver bruk. Lot de bare være der og alt fungerer helt som det skal. 

 

Er kun noen få minutter å prøve ut om det funker, så kan en lage det permanent hvis en ønsker. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...