Guest Avmønstret# Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Erik skrev 1 minute ago: Hvis jeg gjør det permanent så blir vel vinklene feil igjen...? Du tenker at seilet ikke legger seg rett i baggen når du slipper ned fordi bakre lazyjack er dradd lengre frem. Jo.. hadde litt større tendens til det i sommer. Men ikke værre enn at det et par ganger bare var å vippe seilet oppi bagen bakerst på bommen. Jeg må uansett frem til masta og sikre fall osv så jeg opplever ikke det som noe "ekstra" av vesentlig grad ifht tidligere. Har tidligere pleid å lukke lazybaggen hver gang (glidelås), men har gått i meg selv og sett at det ikke er noe poeng før vi er tilbake fra tur. Så jeg har knepet inn litt tid på dekk med den endringen ;-) --- Må nevnes at min lazybag nok har blitt sydd med overmål de lux så jeg har aldri noe problem med plass til seilet eller noe. Mao trenger jeg ikke å være nøye på hvordan seilet legger seg når jeg slipper ned. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Få sydd på en ekstra skrå-stropp som avlaster i riktig retning da. Det er jo ikke noe belastning på disse linene (med mindre du lar bomen henge i lazyjacksen da) så jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Hos meg går lazyjacks til øverste salingshorn, og er plassert relativt nært inn mot masten. Det gjør at de er parallelle hele veien med bredden på bagen. Som sagt er det aldri noe problem at spilene hekter så lenge man ikke heiser mens akterliket/spilen er presset ut mellom linene som går opp fra bagen. Når det skjer senker jeg bare seilet noen cm og endrer litt til motsatt halse, og kan da trekke til neste spile når linene. Bildene under viser også ordningen jeg har for å kunne slippe ned linene. Tar de alltid bort når det seiles regatta, og unntaksvis under heising hvis det er mye vind eller trangt i farvannet der seilet skal heises. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.