Jump to content

Ujevn kontrollstråle på Suzuki DF4 (4-takt) -2003

VegJoh

Recommended Posts

Hei, 

Jeg har akkurat anskaffet en 2003 modell Suzuki DF4 (4-takter) som har stått noen år. Har fått den i gang i dag, men merket at den har ujevn kontrollstråle etter oppstart og den kommer og går litt (pluss spytting og litt eksos). Skrudde så av undervannshuset for å sjekke impeller, men denne var helt fin, blåste også igjennom kjølevannsrøret fra undervannshus med høytrykksluft og da blåste det friskt ut an kontrollstråle hullet. Jeg har ikke titt å kjøre den varm, i frykt for at den skjærer seg. Jeg er derfor ikke sikker på om dette er noe som skyldes at motoren er kald, eller om kontrollstråle vil endre seg når den kjøres varm. Jeg vet at disse motorene har termostat.

Er det noen andre her inne som har en slik motor, som kan svare på om dette de normalt eller ikke ?

mvh VegJoh

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Svarer på generelt grunnlag, uten å kjenne denne konkrete modellen.

Kontrollstråle skal du vel ha, uavhengig av termostaten.

Forslag til iltak:

Bytt impeller og tilhørende o-ringer. Skal byttes regelmessig uavhengig av timetall.

Sjekk at vannintaket i undervannshuset ikke er grodd.

Monter vanntrykkmåler.

Motor gir vel signal om den blir for varm.

Takk for svar Åge Grevlingen. Ny Impeller og pakninger til denne er bestilt og vil bli byttet. Har også tatt ut termostat og sjekket at denne åpner på korrekt temperatur og samtidig da også fått blåst rent kjølekanalene i blokka og sylinder. Satser på at dette skal få litt mer trykk i kontrollstråle. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Takk for svar Kjellg, hullet var det første som ble sjekket, samt hele sløyfa for kjøling opp til og med motor. Alt dette er renset, og nå i dag også sløyfen etter termostat, da den har vært ute for sjekk i dag. Det er tilførsel fra undervAnnshus som er svak, og spørsmålet er om dette er normalt på tomgang eller om den skal mate mer vann opp til motor på dette turtallet. Ny Impeller og pakninger er som sagt bestilt, så vi får se etter bytte om det endrer seg. Tilbakemelding kommer ? Mvh VegJoh

D5L

Hei og takk for alle svar.

Her kommer en liten oppdatering. Fikk byttet impeller og tilhørende pakninger + ny plate under impellerhuset (kit som fantes). Rensket alt av kanaler og inntak og alt skulle nå være tipp topp. MEN Startet opp motoren og til min store overraskelse kom det ikke så mye som en dråpe ut av kontrollstråle hullet. Kjente at jeg ble litt irritert og stoppet motoren. Tenkte at;  jeg får se om det kommer vann i retur fra maskinen gjennom åpningen der man skiller girhendelen fra giret, dette ville samtidig gi meg mulighet til å verifisere at impellerhuset hadde "truffet" riktig inn i røret som går opp til maskinen og at ikke den hadde gleppet ut når jeg monterte sammen. Så hva skjedde.

Jeg fyret opp motoren igjen og kontrollstrålen kom som en drøm... Sterk fin stråle, det kom også vann i retur inne i stammen slik at jeg fikk verifisert at vannet gikk i hele sløyfen. Fornøyd satte jeg på gummilokket på stammen til adskillelse av gir, fyrte opp igjen og ingen kontrollstråle. Av med lokk igjen og fin kontrollstråle.... hmmm. Hadde vann til godt over finnen og inntaket i bøtta, så her er det to muligheter. Det er for lite vann over stammen til at den kan trekke tilstrekkelig vann, noe som antagelig vil bli bra når den kommer på båten. Alternativ 2, eksos som kommer ut under finnen sper i litt luft rundt inntaket (som følge av at det er en liten bøtte) med påfølgende "luft" i systemet med påfølgende dårlig vannmating (Når lokket er av smetter eksos ut der og ikke ved eksosutløp under lateral-finnen). Uansett, kjølingen er bra nå. Satser på at problemet med svak/manglende kontrollstråle blir borte når motor kommer på vannet :-)

fullsizeoutput_3e3.jpeg

Redigert av VegJoh (see edit history)

D5L

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...