VegJoh
Hei og takk for alle svar.
Her kommer en liten oppdatering. Fikk byttet impeller og tilhørende pakninger + ny plate under impellerhuset (kit som fantes). Rensket alt av kanaler og inntak og alt skulle nå være tipp topp. MEN Startet opp motoren og til min store overraskelse kom det ikke så mye som en dråpe ut av kontrollstråle hullet. Kjente at jeg ble litt irritert og stoppet motoren. Tenkte at; jeg får se om det kommer vann i retur fra maskinen gjennom åpningen der man skiller girhendelen fra giret, dette ville samtidig gi meg mulighet til å verifisere at impellerhuset hadde "truffet" riktig inn i røret som går opp til maskinen og at ikke den hadde gleppet ut når jeg monterte sammen. Så hva skjedde.
Jeg fyret opp motoren igjen og kontrollstrålen kom som en drøm... Sterk fin stråle, det kom også vann i retur inne i stammen slik at jeg fikk verifisert at vannet gikk i hele sløyfen. Fornøyd satte jeg på gummilokket på stammen til adskillelse av gir, fyrte opp igjen og ingen kontrollstråle. Av med lokk igjen og fin kontrollstråle.... hmmm. Hadde vann til godt over finnen og inntaket i bøtta, så her er det to muligheter. Det er for lite vann over stammen til at den kan trekke tilstrekkelig vann, noe som antagelig vil bli bra når den kommer på båten. Alternativ 2, eksos som kommer ut under finnen sper i litt luft rundt inntaket (som følge av at det er en liten bøtte) med påfølgende "luft" i systemet med påfølgende dårlig vannmating (Når lokket er av smetter eksos ut der og ikke ved eksosutløp under lateral-finnen). Uansett, kjølingen er bra nå. Satser på at problemet med svak/manglende kontrollstråle blir borte når motor kommer på vannet :-)