Jump to content

Folk gadd ikke redde havarist!

-morten-

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/nyheter/her-gar-baten-til-tom-inge-ned---folk-kjorte-rundt-for-a-slippe-a-hjelpe-til/68555534

Meget trist lesing! trodde egentlig ikke dette var mulig!  Selv har jeg ved et par anledninger hjulpet og avverget uhell på sjøen av fri vilje.. Uansett flaks han var på en plass med mange båter!  Her på Trøndelagskysten hadde det kansje ikke kommet noen båter på 20 min..  men VHF og redningsskøyta er jo redningen, om man har tid

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tåpelig overskrift! Havaristen klarte ikke å signalisere skikkelig at han trengte hjelp, derfor gikk det noen båter forbi før et par stykker skjønte at noe var var i ferd med å skje og kom til unnsetning. I stedet for å vinkle det som at havaristen fikk hjelp av andre båtfolk,  velger man heller å kritisere de som ikke så eller skjønte hva som hendte. Den slags journalistikk er både ødeleggende og unødvendig etter mitt syn!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Uansett et tankekors dersom det er så vanskelig å gjøre seg forstått. En sak har alltid minst to sider. Her får vi havaristens side, det er riktig. Men, når noen signaliserer med horn mens de ligger og driver, selv om signalet ikke gjenkjennes som et nødsignal, er det kanskje naturlig å svinge bortom og høre om alt er OK? Var på Svalbard og kjørte snøscooter en gang. Vi hadde kaffepause i utkanten av en svær slette. Vi så noen prikker langt borte ... det var noen andre på scootertur, de kjørte mange kilometer bort til oss for å forsikre seg om at vi ikke hadde stanset pga. motortrøbbel eller noe annet trøbbel.

Hytteeieren på land skjønte i hvertfall hva som var i ferd med å skje. Joda, han kan vel regnes i kategorien "andre båtfolk" han også, selv om han var på land... 

Redigert av quantumduck (see edit history)

Mitt inntrykk er at hvis folk forstår hva som skjer, så er de ikke redde for å hjelpe. Jeg har sett dette flere ganger bare nå I sommer. Mange flere enn ellers er på sjøen, og mangel på rutine fører gjerne til motorstopp, tom for drivstoff etc. Stiller man seg da på fordekket med tampen I hånda tar det ikke lange tiden før en båt stopper og hjelper til. Mulig båtfolk I Oslofjorden er mindre hjelpsomme enn andre steder I landet, men det har jeg egentlig vondt for å tro. Det har vel mest med hva man oppfatter eller ei, det er ikke lett å oppfatte at en av mange båter man passerer ligger litt dypere I vannet enn den kanskje burde gjort. Men her var det jo faktisk to forskjellige som oppfattet det slik når tegnene begynte å bli tydelige på at noe var galt, og det er jo ikke ille.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...