
Napoli
Jeg tror at 26 Nova ble produsert frem til 2007, og at den hadde overlapp med 250r fra ?2004?. De to båtene er veldig like inne i båten, såvidt jeg husker er den eneste forskjellen at 250r har skråstilt toalett (som gir litt bedre plass inne i avlukket). Cockpit og foran styrhuset er også bortimot likt. Bak cockpit er det veldig forskjellig. 250r har en sofa, som går i hele bredden av båten og gir en fin plass å sitte flere. 26 er mer tilpasningsdyktig med motorkasse som kan bygges til 4-seters sofa i hele båtbredden, solseng eller en 2-seters sofa. På 26en valgte de også å bygge hekken slik at man kan trekke en Optimist rett inn i båten, vi har gjerne en gummibåt stående på høykant ved siden av sofaen når vi skal ut og bade, det går ikke i 250r´en.
Den virkelig store forskjellen er skrogene:
26 Nova har et vanlig "gammeldags" v-bunnsskrog, som er lagd spesielt med tanke på VP Kad serie (stor bredde og høy bæring bak). Skroget er 7,9 meter langt + baugspyd og badeplatform. Det er det samme skroget som Nimbus solgte til den svenske redningstjenesten og kystvakten. Behagelig, tung og trygg følelse opp mot 40 knop. Det er visst ikke et direkte drivstoffvenlig skrog, men jeg har aldri følt at 5,7 litern trekker mye fuel her - siden marsjfarten er såpass høy.
250r har et moderne steppet skrog, laget for å gå fort inne i den svenske skjærgården og funker utrolig bra i bølger opp mot meteren, hvis det blir noe særlig mer enn det, skal farten ned. Den legger seg mer "oppå" vannet, og skal derfor bruke vesentlig mindre fuel enn 26én gjør. I tillegg er det et mye raskere skrog - mener at toppfarten med 5,7 liter var rett under 46 knop da vi testet. Båten er 7,5 meter inkludert baugspyd og badeplatform, så det er en markant mindre båt enn 26 novaen. Dette merkes best fra førerplass og bakover, hvor det ikke solsengmulighet.
Jeg liker V8-ern godt i vår. Prisforskjellen mot diesel på disse båtene er jo opp mot 200 000,- og da kan man jo kjøre noen mil...I Norge ble disse båtene stort sett solgt med bensin - mens i Sverige ble de solgt med diesel. Er vel omtrent like mange med diesel som bensin her på berget nå.
En ting man skal være obs på er at en del av disse ble levert med garderobeskap der pentryet er - så dersom pentry er viktig, kan det være lurt å sjekke det før man kommer for langt i prosessen. I tillegg er det noen som ikke har det aktre kapellet - det er dyrt å kjøpe i etterkant, og en viktig detalj dersom man skal være mer enn to og været slår seg vrangt.