Nemoteck Startet 3.August.2017 Link til dette innlegget Startet 3.August.2017 Hei. Vi har kjøpt en 29 fots Marex suncruiser på ca. 3,4 tonn. Bak på hekken har den et skålanker med elektrisk ankervinsj. Det er verken blytau, kjetting, daumann eller andre ankre i båten. Jeg tror ikke ankervinsjen er laget for å takle annet enn tau. Jeg vil gjerne kunne ankre trygt på bl..a svai selv om det er dårlig vær. Burde jeg bytte til et Bruce-anker og skaffe en daumann? Burde jeg kjøpe et anker til som jeg kan benytte manuelt i baugen? Kan jeg stole på å få varsel fra appen "Anchor Watch" eller lignende hvis ankeret slipper? På forhånd, takk for råd. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Kjøp 10kg Rocna. Heng på daumann Jeg brukte det på Nimbus 30 med ankerline (vevd, flatt bånd). ankeret krever at du legger ut godt ned tau (min 3xdybden). Det sitter dønn både på svai og som hekkanker. Jeg har 20kg Rocna som hekkanker på 13 tonn seilbåt. Det funker meget bra på svai bakker jeg alltid ankeret godt fast. jeg bruker ankeralarm på plotter når vi ligger på svai Redigert 3.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Vet ikke hva Rocna ligger på i pris nå.. men vet at det var svinedyrt når vi fikk det til seilbåten for 8-9 år siden (importerte selv). Hadde bruce på 4.5 tonn seilbåt. Tau og 4 meter kjetting før ankeret. Lå fint på svai på det, men opplevde noen ganger at vi måtte ha flere forsøk for å få satt det ordentlig, pluss at det kunne begynne å dregge hvis vinden dreide. Rocnaen sitter uansett, i hvertfall er det min erfaring :-) Mener Brucen jeg hadde var 15 kg. Og det var jaggu tungt nok å dra opp manuelt selv om det "bare" var tau og 4 meter kjetting. --- Om du vil ligge på svai ville jeg vel hatt ankeret foran sånn at du sitter i le i cockpiten. Personlig ville jeg byttet til Rocna eller Bruce, alt etter hva det koster , og fått rigget med daumann. Alt etter hva som er praktisk mulig så kan du jo ha anker osv bak, ankre opp med hekken mot vinden for å så feste ankertauet i baug etterpå så du svaier fra baugen. Når du skal gå så kan du da heise opp daumann, løsne fra baugen og la vinsjen bak dra opp på vanlig måte. --- Optimalt sett får du rigget med kjettingvinsj og rocna foran. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Kjøp Rocna eller Spade, så ligger du trygt uansett vær og "føre" på bunnen. De tusenlappene ekstra du bruker på et kvalitetsanker, sparer du fort inn igjen i form av nattesøvn på netter med frisk bris++. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Krimart Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Ankeralarm på gps er kjekt, men for å hindre falsk alarm må du stille en ganske stor range. Jeg pleier å sette ankeralarm på ekkoloddet i tilleg ,(max og min dybde). Ellers enig i at du bør investere i et bedre anker, og en daumann. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Setter dere ankervakt aktiv fra der ankeret slippes? Eller etter at all tau/kjetting er ute og båten er på plass? Hadde skålanker på daycruiser, var ikke mye å svaie på. Går greit til kaffekopp og bading på dagtid i en stille bukt. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Hvorfor velger egentlig båtprodusentene skålanker når det er opplest og vedtatt at det er det dårligste alternativet? Jeg ser at Nordkapp bruker det i samtlige båter som har ankervinsj. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Det har jeg også lurt på. De synes kanskje det ser pent ut? Redigert 3.August.2017 av SY Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Midtpinne Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 21 minutes ago, Bigmac said: Setter dere ankervakt aktiv fra der ankeret slippes? Eller etter at all tau/kjetting er ute og båten er på plass? Hadde skålanker på daycruiser, var ikke mye å svaie på. Går greit til kaffekopp og bading på dagtid i en stille bukt. Jeg setter ankervakt i det jeg slipper ankeret. De virker slik at man setter en radius fra et senter som man kan svaie om. Setter du det ikke fra senter kan du ikke svaie, eller du må sette en radius som er veldig stor og som blir veldig unøyaktig. De gangene jeg har måtte sette ankervakten manuelt etter jeg har ankret opp har det ofte blitt litt krøll. Dersom jeg må gjøre det trekker jeg båten mot ankeret og prøver å få satt ankervakten så godt som mulig. Nå har jeg mye større båt og kjetting på ankeret, vet ikke om det er en fornuftig måte å gjøre det på lengre da jeg ikke har prøvd. Kanskje løsninga blir å ta seg en tur i jolla for å sette det dersom jeg er nødt. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 enig med menigheten her. skålanker og paraplydregg fungerer best som daumann eller skrapjern. Både Bruce, Delta og Rocna ankere er meget bra. Kopiene kan variere litt, men er som regel ganske tett opptil orginalen i tester. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (Vi hadde også veldig god erfaring med SeaGrip, men det egner seg ikke så godt til vinsjer. Som manuelt anker er min erfaring at det er veldig bra i forhold til vekt.) Vill tro at båtprodusentene velger skålanker pga utseende og at det er veldig vinsjvennlig. (Kan ikke dras opp feil i badeplattformen.) Det er vel (knapt) brukenes på sandbunn, selv om mange bruker det "over alt". Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
S/Y Emma Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Kanskje det har en viss funksjon på små, lette båter, i lett vind. Men jeg har aldri sett en seilbåt ligge på svai med skålanker. Bare utformingen tilsier at det er et elendig anker, og det blir ikke en gang vurdert i seriøse ankertester. Redigert 3.August.2017 av SY Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
S/Y Emma Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Wikipedia sier dette om skålanker (som forøvrig er kategorisert under "permanent anchors"): Ser ut til at holdekraften i stor grad er basert på å lage vakuum når ankeret synker ned i gjørma, og er ikke designet for å sitte midlertidig på en fritidsbåt. Mushroom anchor[edit] Mushroom anchor on the lightshipPortsmouth in Virginia. The mushroom anchor is suitable where the seabed is composed of silt or fine sand. It was invented by Robert Stevenson, for use by an 82-ton converted fishing boat, Pharos, which was used as a lightvessel between 1807 and 1810 near to Bell Rock whilst the lighthouse was being constructed. It was equipped with a 1.5-ton example. It is shaped like an inverted mushroom, the head becoming buried in the silt. A counterweight is often provided at the other end of the shank to lay it down before it becomes buried. A mushroom anchor will normally sink in the silt to the point where it has displaced its own weight in bottom material, thus greatly increasing its holding power. These anchors are only suitable for a silt or mud bottom, since they rely upon suction and cohesion of the bottom material, which rocky or coarse sand bottoms lack. The holding power of this anchor is at best about twice its weight until it becomes buried, when it can be as much as ten times its weight.[22] They are available in sizes from about 10 lb up to several tons. Redigert 3.August.2017 av SY Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bigmac Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Vil tro at det skålankeret på Portsmouth kan gjøre nytta på en 3-4 tonns Marex :) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Skålanker funger utmerket hvis det er dimmensjonert riktig. På en 30 fots båt antar jeg ca 300kg er passe. Jeg hadde ikke sovet i det hele tatt hvis jeg hadde ligget på svai i vind med ett skålanker på 100 kg. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 He-he! Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Rovna 10 kr pris: https://seatronic.no/rocna-anker-10-kg Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Grand Banks jr skrev for 3 timer siden: Vill tro at båtprodusentene velger skålanker pga utseende og at det er veldig vinsjvennlig. (Kan ikke dras opp feil i badeplattformen.) Har stusset på dette når jeg har sett skålanker på "ordentlige båter" (alltid motorbåter). Blir på en måte, eh.. hvorfor et elendig drittanker på en fin båt? Ang. utseendet så blir det vel øyet som ser. Har alltid tenkt på skålanker som ubrukelig så det jeg ser er et ubrukelig anker, og det ser uansett bare dumt ut på en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Pinkvin skrev 51 minutes ago: Har stusset på dette når jeg har sett skålanker på "ordentlige båter" (alltid motorbåter). Blir på en måte, eh.. hvorfor et elendig drittanker på en fin båt? Burde hete "drivanker" ;-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Euklid Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Finnes et par nokså greie ankre i rimelige prisklasser om budsjettet er trangt. Bügel er en variant, finnes også andre. Foretrekker Rocna et al, men til sporadisk bruk i hjemlige farvann kan en jo leve med ganske mye enklere utstyr enn når en utsetter seg for alle mulige vær- og ankringsforhold. Pleier å sette alarmen etter at ankeret er bakket ned. Ikke optimalt, men pleier sjelden å huske på det før. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Euklid skrev 1 minute ago: Pleier å sette alarmen etter at ankeret er bakket ned. Ikke optimalt, men pleier sjelden å huske på det før. Samme her ??. Så fåe jeg heller våkne en gang for mye ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Jeg glemmer også alltid å sette ankeralarm. Men på noen av disse appene kan man sette ankeret etterpå. Det fungerer greit for meg. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
blue moon Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Mitt inntrykk er at skålanker er et "kaffeanker" kanskje derfor så mande DC båter har det som standard. Jeg byttet mitt 10kg skål til biltemas brucekopi (499,-) Det var som natt og dag, da jeg tidligere opplevde å våkne opp longside ved fortøying med baugen inn dagen før, har jeg bare gode erfaringer etter byttet til bruce-kopien. Leser at Rocna sitter dønn, sitter kanskje for bra? Vil gjerne ha det opp igjen og, uten å rive med seg badeplattform og pine vinsjen for mye :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Bare å kjøre det løs, dvs kjøre litt over der ankeret ligger så løsner det. Superenkelt. må gjøre det med alle Rocna/Vulcan jeg har/har hatt. Heller det enn å ha dårlig feste. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Om ankeret sitter alvorlig godt er det lurt å avlaste vinsjen mens en røsker ut ankeret, men stort sett går det veldig greit å få det opp med et lite dytt fra motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.