Jump to content

Yamaga F200, har jeg riktig propell?

roaardal

Recommended Posts

Jeg har en 06 modell yamaha f200 som har maks turtallområde på 5000-6000rpm.

Båten er fullastet for sommeren nå og er tung i rumpa så den er treg opp i plan, men jeg klarer 5500rpm wot.. har jeg da valgt riktig størrelse propell?

Den ligger jo midt i det anbefalte turtallsområdet, og den kommer sikkert til å gå med litt mer turtall når jeg tømmer den for et par hundre kilo med sommer oppakning :-)

Hva tror ekspertene her?

Kjører med 21p stigning nå, men er det noe vits å bruke penger på f.eks en 19p for å få litt høyere turtall og litt bedre akselerasjon?

Den bruker vel også mer bensin hvis den får høyere turtall på marsjfart?

Jeg tenker det kommer litt an på. Hvis du har sommertung båt halve sesongen hadde jeg nok vurdert en 19" og skiftet når båten er tømt for baggasjen. Er det bare unntaksvis/tilfeldig at den er godt lastet hadde jeg ikke brydd meg. Jeg synes det er veldig greit å ha ålreit akselerasjon tilgjengelig. Behageligere å kjøre og lettere å tilpasse fart til ulike situasjoner som oppstår.

Redigert av Solseng (see edit history)

1" stigning opp eller ned gir ca 200 rpm forskjell på motoren. Jeg synes at wot på 5500 er bra, da er du vel på 5700 kanskje på tom båt. Det kan jo være greit med en feriepropell og en weekend propell, det er jo bare kostnader det er snakk om. Går du fra 21" til 19" så vil du mest sannsynlig ligge på 5900 rpm.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Nei den er vel forsåvidt godt lasta hele sesongen. Det er nok litt overdrivelse og si at jeg har dårlig akselerasjon, det er jo en kraftig v6 med veldig bra skyv, men jeg hadde tidligere en fjær lett totakter på hekken, og med den så la baugen seg ned etter bare et par sekunder..

Men 5500rpm er vel sunt for motoren?

Men ja jeg kan fint være enig i at det er mer behagelig å kjøre med en lett propell når båten er tung, jeg prøvde en black steel 19p på gamle motoren, men da mistet jeg faktisk et par knop i toppfart, og motoren bråkte mye mer i høy marsjfart..

Jeg vil helst ha én propell hele sesongen, for det er både dyrt og slitsomt å drive med propellbytte hele tiden

John_kr: forskjellen på ulastet og ferielastet på gamle motoren var 200rpm, så det er vel cirka det på denne også.. da er jeg oppe i 5700rpm som du sa, og da må vel turtallet være fint?

Jeg satset jo på noe av det dyrere da jeg kjøpte 21p, jeg kjøpte enertia til 7000kr :-p da syns jeg kanskje det burde holde med én :-p

Ja, du er innenfor anbefalt turtall. Man må nesten veie litt for og i mot. Kommer også an på hvor greit du synes det er å få dratt båten i plan. Hvis det ikke er noe stort irritasjonsmoment (selv om det gikk kjappere med den gamle 2-T motoren), er det neppe verdt å skifte propell. Med lettere propell vil turtallet hele tiden ligge litt høyere ved gitt hastighet og tilsvarende støybilde.

Jeg bor og bruker båten ute langs kysten, og jeg ville i mitt tilfelle valgt litt lettere propell og bedre akselerasjon. Men det er fordi det ofte er litt sjø og dønninger som krever fartstilpassing.

Redigert av Solseng (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...