Tariq Startet 3.August.2017 Del på Facebook Startet 3.August.2017 Vi har en Hallberg-Rassy 31 Monsun som skal på land for stoffing til uka. Vi byttet motor for litt siden, og med den ble også skroggjennomføringen(e) som har med motoren å gjøre byttet. Alle de andre er såvidt jeg vet originale, det vil si fra sent 70-tall, så jeg benytter anledningen til å bytte alle de andre nå når den skal opp. Jeg har byttet slikt før på andre båter, men den gangen sto valget mellom messing og rustfritt/syrefast. Mener bestemt at plast/kompositt ikke var på markedet da. Men nå er det det, så mitt spørsmål er: hva bør jeg velge? Flere andre jeg kjenner har byttet til plast/kompositt, og om det er det jeg bør gå for, lurer jeg evt. på følgende: - Er dette materialet bra for alle dimensjoner? - Hva med de som er plassert slik at man kan sparke borti, eksempelvis doen? - Og er det også egnet på de stedene hvor man evt. åpner og lukker kuleventilen ofte? Et annet spørsmål er tips til hvilken tetningsmasse jeg bør bruke rundt gjennomføringene. Her har det kanskje kommet nye og bedre ting på markedet siden sist. Og fungerer alle massene til både messing, stål og plast? Råd mottas med stor takk, og helst med gode begrunnelser. Hilsen Jan Tariq Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Min vurdering er at det i mindre grad er materialet som betyr noe, men mer hvor lenge man lar dem stå. Hvis dine har stått i siden 1970 tallet, så er du etter mine begreper langt på overtid. I mitt båthold har jeg skroggjennomføringer på liste over periodisk vedlikehold, og med intervall på 15 år. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Gjennomføringene fra 70-tallet er sikkert av sjøvannsbestandig bronse, og da har de vel fortsatt mange år igjen av levetiden? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Skiftet nettopp til Trudesign da de 12 år gamle skroggjennomføringene i messing var blitt røde og tært. Nå trenger jeg sannsynligvis aldri tenke på å skifte skroggjennomføringer og ventiler mer da kompositt ikke korroderer. Når det er snakk om styrke finnes en type krage/forsterkning fra samme produsent som gjør at ventilen skal tåle mer belastning som at man sparker borti dem og lignende (skal visstnok tåle 227kg i minimum 30sek, men fant ikke ut om dette tallet gjelder for alle dimensjoner). Støpte skroggjennomføringene til skroget med fortykket epoksy, etter anbefaling fra Trudesign. Til gjengene brukte jeg Loctite 5331 for plastgjenger. Hvor mye ventilene tåler lukkes opp og stenges igjen vil tiden vise, men sannsynligvis vil de vare lengre enn de i messing. Merker at f.eks. septikventilen nå er så lett å åpne og lukke at jeg gjør det med lillefingen. De gamle ventilene hos meg var enten såpass faste at jeg ikke turte åpne eller lukke dem eller ganske så støre og trege å betjene. Bakdelen med Trudesign (og sikkert andre også av kompositttypen, slik som Marelon), slik jeg ser det, er først og fremst prisen. De tar også noe mer plass enn messingopplegget, men var i alle fall ikke lengre/dypere enn de jeg hadde fra før. Fordelen er at disse har en stabil styrke over tid, du slipper å være redd for å brekke gjennomføringen fordi det har gått en stund siden sist du skiftet den. Ventilene glir svært lett og virker solide, så langt jeg kan se. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.