Grønnskollingen Startet 4.August.2017 Del på Facebook Startet 4.August.2017 Dette er et spørsmål til de som har konvertert (eller allerede har) 2:1 storseilfall. Storseil på ca 30kvm, 12,5m mast (9/10 brøk), til nå brukt nokså elendig 10mm fall som angivelig skal være "racing", men som strekker seg betydelig. Spørsmål 1: Vil det være greit å gå ned i størrelse på fallet til 8mm dynema og likevel oppnå god nok spenning? Belastningen på fallet går ned med 25% som følge av utvekslingen i tillegg til at 10mm brukes som fall på langt større rigger, så mitt utgangspunkt er at dette burde kunne gå fint. Målet er å oppnå mindre volum, større smidighet og vekt på fallet og underordnet også kostnad. Spørsmål 2: Har lett i norske butikker etter 2:1 blokk, men har ikke funnet det. Vet at Seldén, Antal og Ronstan produserer slike, men har altså ikke sett dem i sortimentet. Noen som har fått tak i slike over disk? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Passer avlasteren til 8mm? Styrkemessig må det gå veldig bra. Hovedgrunn til å gå for utveksling har for oss vært å redusere vekt i masta, så tynnere tau er riktig. Var ikke jeg som styrkeberegnet så har ikke tallene her. Sjekk også at du har plass mellom seil og blokk i toppen til utveksling. Du kan bruke en veldig enkel lett blokk festet til storseilet med spektraslynge. Lettere enn blokken du har bilde av. På så lite storseil er det lite vekt så ikke kritisk med gode blokker. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 (redigert) jeg startet en tråd om valg av sjakkel her nylig, men fikk ingen respons. Har etter det luftet saken på facebook, og endt med å bestille en Tylaska sjakkel fra mauripro.com. Jeg vurderte også å benytte en lavfriksjonsring, og bare lede fallet gjennom denne. Her er en sjakkel jeg også fikk anbefalt: http://www.kohlhoff-online.de/main/loop-produkte/loop-connectors/loop-connector-12-mit-l8-200-3-und-klett-p-2149 Jeg går nå fra 12mm 1:1 til 10mm 2:1 fall, noe som vil fungere greit med min avlaster (mitt storseil er 60m2) Lagt til: de fleste seriøse seilmakere har vel et visst utvalg av slikt over disk. Hør f.eks med withmarine eller hovdan. Redigert 4.August.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Grønnskollingen Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 Flott, det var det jeg trodde. Har spinlock xas stoppere som skal gå ned til 6mm. Bruker 8mm i samme stopper til trim og reveliner, så jeg har trua. Tar alltid av fallet ved endt tur, så jeg er ganske opphengt i at blokken må være lett og elegant å løse ut med kalde hender. Antageligvis den blokken jeg håndterer mest, så jeg kan koste på meg litt bling her. Må også ha en ganske kompakt løsning da fallet ikke har allverdens plass før trinsen i mastetoppen. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 det lar seg også gjøre å legge inn en tykkere kjerne i fallet der det skal gripe om avlasteren. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Denne vil vel også kunne fungere, og kan lett løses ut: http://www.antal.it/eng/HK12_en Ved å ned på dimensjonen på fallet, minsker du riktig nok vekten i masta når seilet er heist, men så mye billigere blir det vel ikke siden du jo må kjøpe dobbel lengde av masta. (I tillegg får du jo mer (lenger) tau i cockpit når seilet er oppe, dvs potensielt mer rot.) 8mm strekker seg jo også mer enn 10mm, men det burde uansett ikke være noe stort problem så lenge det er dyneema og seilet ditt ikke er større. (I tillegg til redusert vekt, er det forøvrig endel som bytter til 2:1 for at det skal være lettere å heise seilet.) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Ikke dobbel lengde av masta, snarere 3,5x... ikke noe billig prosjekt dette heller ? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 (redigert) Framtia skrev 1 time siden: Ikke dobbel lengde av masta, snarere 3,5x... ikke noe billig prosjekt dette heller ? Totalt blir fallet ca 3.5x mastelengde ja (fortsatt at det skal trekkes tilbae til cockpit), jeg mente at den ekstra lengden blir én mastelengde (minus avstanden fra litt over bommen og ned til dekk) kontra en 1:1-løsning som typisk har 2.5x mastelengde. Redigert 4.August.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 seilmakeren min ville ha 95 kroner per meter, og jeg trenger 70 meter - så nå leter jeg etter butikker som selger rimelig dyneema.... Billigste hittil er Maritims admiral, SK78, som koster rundt 60 kroner meteren.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Grønnskollingen Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 (redigert) Premisset er at jeg må bytte fall uansett fordi det jeg har nå strekker seg som en strikk. Eksisterende fall er rikelig langt med 32 meter. Om jeg legger på en mastelengde blir det sånn omtrent 45 m. Har sett sk78 dyneema til 50,- pr meter for 8mm så prisen blir ikke helt hinsides. Øyne spleiser jeg selv og Framtias forslag med ring og løkke er jo godt. Den løsningen er også lett å ordne selv. Vekta i masten er ikke det viktigste for meg, men seilhåndtering. 8mm løper lettere og er smidigere i cockpit. Har ikke målt, men vil tro en kveil med 40m 8mm ikke er så mye større enn 30m 10mm. Redigert 4.August.2017 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Hei Vår FP Athena 38 cat har 2:1-storseglfall. Storseglet er fullspila, og solid. Det blir mykje tau på dekk, når storseglet er oppe. Eg ser ikkje andre føremonar enn at det blir lettare å heisa opp seglet, eller at det går langsamare når ein heiser seglet elektrisk. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 (redigert) 8mm dyneema er garantert sterkt nok, også som enkelt fall -uten utveksling. En mulig ulempe er at 8mm er tynnere å holde i. Svb.se har mye bra dyneema til gode priser. Kan du skrive litt om hva du konkret ønsker å oppnå med utveksling? I utganspunktet burde jo ikke er såpass lite storseil være spesielt tungt å heise, så hvordan gir dette bedre seilhåndtering? Argumentet til pcacure mfl om mindre vekt i masten forstår jeg ikke. Regnet kjapt på hvor mye man sparer på 8mm kontra 10mm og det ble 0,4 kg i forskjell fordelt på hele mastens lengde, med en 13,5 m mast med storseilet heist i toppen, da er vekt på blokken ikke tatt med. Seiler man med rev gir 3x 8mm ingen ekstra gevinst fremfor 2X 10mm over storseilet. Redigert 5.August.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 5.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2017 Det jeg ønsker å oppnå er flerdelt. Seilet går greit å heise for meg, men er tungt for kona. Trinser og fall er forbausende treige på min Hanse. Mye skyldes nok mange vinkler og allrighte-men-ikke-mer blokker, men jeg mistenker også at 10mm fallene bidrar til friksjonen. 10mm er bedre å holde, men fallene brukes ikke nok til at det er en avgjørende fordel. Når jeg strammer fallet underveis ser jeg også nytten i lettere utveksling slik at jeg slipper å lene meg på vinsjen. Når jeg seiler ligger fallene i salongen. Ekstra lengde der har lite å si. Når seilet er nede vil kveilen være mindre enn den 10mm strikken jeg bruker nå. Har aldri vært bekymret for bruddstyrke. Den vet jeg er god nok med 8mm. Det er strekken jeg har tenkt på. Til slutt er 8mm dyneema billigere enn 10mm, jeg må bytte fall uansett og så får jeg noe nytt å leke med. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Ok, takk for info. Jeg ser fordelen med 2:1 for trimming av fallet hvis du ikke har cunningham. Tror du vil merke stooor forskjell med dyneema fall uansett 1:1 eller 1:2. Men, kjøper du langt nok til å klare 2:1 er det jo enkelre å endre det siden, hvis du skulle angre. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 En vanlig grunn for bytte til 2:1 er jo at fallet siger i avlasteren. Hos meg er det så stor kraft at jeg til og med har klart å knuse blokka i toppen av masta. Med 2:1 frigjør jeg i praksis en vinsj. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.