Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Jankar skrev for 1 time siden:

Har jeg rett hvis jeg antar at denne ødelegger agm batteriene? Siden det ikke er noen agm knapp på den?

La den stå og lade et vilkårlig funksjonelt batteri i ett døgn. Mål så spenningen over polene for å finne ut hvilken spenning laderen gir ut under vedlikeholdslading. Om spenningen da er mellom 13,0V og 13,5V er du på relativt trygg grunn. Er spenningen mellom 13,5V og 13,8V kan du med fordel sjekke hva batteriprodusenten anbefaler i sin dokumentasjon. Er spenningen _over_ 13,8V bør du unngå å bruke denne laderen for _vedlikeholdslading_ av GEL/AGM.

På generelt grunnlag vil jeg heller tro det er vedvarende dyputlading som har knekt batteriet ditt i løpet av et år, og ikke denne laderen.

X10an

X10an

Jankar skrev 40 minutes ago:

Har jeg rett hvis jeg antar at denne ødelegger agm batteriene? Siden det ikke er noen agm knapp på den?

La den stå og lade et vilkårlig funksjonelt batteri i ett døgn. Mål så spenningen over polene for å finne ut hvilken spenning laderen gir ut under vedlikeholdslading. Om spenningen da er mellom 13,0V og 13,5V kan du trygt bruke denne. Er spenningen mellom 13,5V og 13,8V kan du med fordel sjekke hva batteriprodusenten anbefaler i sin dokumentasjon. Er spenningen _over_ 13,8V bør du unngå å bruke denne laderen for _vedlikeholdslading_ av GEL/AGM.

På generelt grunnlag vil jeg heller tro det er vedvarende dyputlading som har knekt batteriet ditt i løpet av et år, og ikke denne laderen.

• Create New...