jma Startet 6.August.2017 Link til dette innlegget Startet 6.August.2017 Jeg har skaffet meg en gammel amerikansk aluminiums båt. Tipper den er fra slutten av 50-tallet eller tidlig 60-tallet. 16 fot lang. Den er malt flere ganger og er ikke kjempepen, så nå har jeg tenkt at den skal strippes helt ned. Har lest mye rundt på nett om hva som er best, men blir ikke helt klok allikevel....og trenger derfor noen tips. Har mulighet for å glassblåse den (vann/glass). Men er usikker på om jeg vil male den igjen etterpå.. Må jeg slipe med sandpapir etter blåsing hvis jeg velger å beholde den i bar aluminium? Polering, voks? Hvis maling, hvor fort må den males etter blåsing? Og hvilken type grunning og maling anbefales? Kan man få godt resultat med riktig rulle? Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 6.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2017 PS: båten skal ikke ligge i saltvann, bare noen dager om gangen isåfall. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 For overmaling er min oppfatning at det eneste som biter på aluminium er å bruke etseprimer. Har kun brukt sprayboks selv men antar det kan kjøpes i spann også. Hvis du har en elokseringsbedrift i nærheten kan du jo spørre hva de skal ha for å eloksere hele båten . Det hadde vel vært det beste - og kuuleste. Sitér dette innlegget Link to post
jma Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Fortsatt litt usikker på om jeg skal male eller ikke... Tror jeg må prøve å fjerne litt maling med malingsfjerner først for å se om det i det hele tatt lar seg fjerne, og hvordan den evt ser ut under. Frister litt med en helpolering. Hvis det viser seg vanskelig å fjerne så må jeg gå for blåsing og evt lakk. Sjekker ut etseprimer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.