Jan Bertin Startet 7.August.2017 Link til dette innlegget Startet 7.August.2017 Jeg vurderer kjøp av en Saga 325. Båten kom vel i 2013. Er det noen som vet om det er gjort vesentlige forandringer på en 17 mod kontra en 13 mod. Båten er 32 fot, men badeplattformen må være snart 3 fot. Så i realitete er vel bare båten 29 fot.? Er båten trang innvendig? Er det noen andre minuser med denne båten. Eller er det som jeg tror at alle Saga eiere er kjempefornøyde båt eiere. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 I 2013 het den vel 315 og hadde da en kortere badeplatform, ellers er det samme båten. Du finner vel neppe en Saga eier som er misfornøyd med båten sin, det er kvalitet tvers igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Hei, og velkommen på forumet, Jan Bertin. En av traverene her inne, Benji hadde for kort tid siden en tråd her inne som omhandler Saga vs Riviera, og i denne tråden kommer det frem mye om Sagaen, som han til stutt endte opp med. Benji er forresten på båtferie i den nyinnkjøpte akkurat nå, så han kan sikkert komme med mere informasjon, ganske kjapt Her er tråden hans: Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Har tro på at Saga er kvalitet og bygger gode båter. Finishen ser iallefall bra ut. Takk for tips Worry II. Synes det var veldig lite innlegg spsifikk på Saga 325. Har sett litt på NB kontra Saga men synes sluttproduktet til Saga ser mer innbydende ut, men man kan vel bli lurt mang en gang av et pent ytre?? Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 325 er jo bare få år gammel, så du får kanskje fler treff på 315 som jo er samme båten før 2013 med litt kortere badeplattform. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Heisan Som Worry sier, vi kjøpte en 315 - 2012 model i april i år. Den har VP D4 260. Den har også det dashbordet som kom på 325. Noen små endringer er det. Litt lengre plattform, litt større skyveluker i taket, men da mister du ett overskap på hver side. Litt annen plassering av wc , og glass skillevegg ved dusj, men samme størrelse på begge bad innvendig ellers. Litt bredere dør til uteplassen , den er vel 3 delt på 325. Tvers igjennom traust og kvalitet. Er jo i grunnen en gammel konstruksjon, videreutvikling av Saga 29. Vi har nå på 3 mnd fått på 60t på telleren, og i varierende vær. Sterk og trygg. Ikke den mest spennende båten, men den fungerer. Er som å kjøpe japansk bil, du vet hva du får. Ja vi var en dag unna en Riviera 925, men angrer ikke på valget i dag. Hadde også Nimbus 320 på blokka en stund, men kom til kort. Skilsø 33 sport hadde jeg valgt om jeg skulle hatt åpen båt. Er du i området Moss så er du velkommen ombord Redigert 7.August.2017 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Edh1 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Hei Benji. Kan du si noe om stikklugaren i de ulike båtene du vurderte? Har ikke vært ombord i 315 men noen har fortalt meg at den kan være litt smal? Stemmer dette? Vurderer også Saga, men er litt usikker da to må sove i stikk-lugaren. Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Nå er ikke jeg Benji, men jeg har en 315... så: hva mener du med smal? Hvis du mener "bred nok for to voksne", så er svaret "for smalt", med mindre man er veldig glad i å dele kroppsvarmen hele natten gjennom. Hvis du derimot mener "bred nok for to barn", eventuelt "bred nok for en voksen", så er svaret at stikkøya er helt grei til dette formålet. (Apropos stikkøye i 315: anbefaler en slik madrass nederst, når sjøtemperaturen er lav - både for egen komforts skyld og for å unngå fukt/kondens: http://haks.no/ ) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Benji Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Edh1 skrev 8 minutes ago: Hei Benji. Kan du si noe om stikklugaren i de ulike båtene du vurderte? Har ikke vært ombord i 315 men noen har fortalt meg at den kan være litt smal? Stemmer dette? Vurderer også Saga, men er litt usikker da to må sove i stikk-lugaren. Stikkcabin er vel ca 115 x 210 i 315/325. Går greit for ett par voksne for en langhelg uten problemer, man er da på båttur. For barn/ungdom god plass, om de ikke er uvenner da. Kan se trangt ut å komme inn og ut av den, men er det ikke, og egen ventil selvsagt i kabinen. 925 har større gjestelugat, og lukket. Nimbus var jeg aldri ombord i, den falt ut av lista pga liten septiktank - 40l - Skilsø droppet vi da vi ville ha lukket båt. Ser du har tilhold i Lofoten, så litt langt for å se på i Moss. Må kanskje ta den med nordover neste gang, gift med ei fra området. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Jan Bertin Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Skulle gjerne ha kommet å sett , men blir litt langt. ? Hvordan vurderer du Volvo Penta VS Yanmar . Ser for meg motor rom som noe trangt. Kommer du lett til for regelmessig service. Skifte olje, impeller etc? Hvordan er løsningen på bad? Sitter man på toalettet for å dusje?? Hvordan er løsningen med varmtvann? Elektrisk kolbe eller sirkulasjon fra motor? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Saga 315, 2007-utgave: Motorrommet er trangt. Skifte av slitedeler foregår når man har bestemt seg for å gjøre det, ikke som nødreparasjon midtfjords og drivende sideveis i bølgene. Veggen i stikkøya må da skrus av, og man kommer rimelig greit til f.eks. impeller. Man dusjer på badeplatformen. Avhengig av årsmodell vil det være en praktisk anvendelig (eller en ikke praktisk anvendelig) løsning for å dusje under dekk. I 2007-utgaven vil jeg påstå at innredningen er lite optimal med tanke på dusjing. Derimot har jeg fått komplimenter for toalettets plassering, fra en 325-eier som fant det langt mer behagelig å bruke min innretning enn sin egen. Varmtvann avhenger av den installasjonen som er valgt, evt. ettermontert. Fabrikkmontert i 2007-utgaven er det både oppvarming fra 230 VAC (mener denne er på 750 watt, fritt etter hukommelsen) samt via sirkulasjon/motorens kjølesløyfe. Med andre ord får du varmtvann både hvis du ligger på landstrøm (og kontakten til VV-berederen står i) og etter en halvtimes tid med motoren i gang. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Benji Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Jan Bertin skrev 22 minutes ago: Skulle gjerne ha kommet å sett , men blir litt langt. ? Hvordan vurderer du Volvo Penta VS Yanmar . Ser for meg motor rom som noe trangt. Kommer du lett til for regelmessig service. Skifte olje, impeller etc? Hvordan er løsningen på bad? Sitter man på toalettet for å dusje?? Hvordan er løsningen med varmtvann? Elektrisk kolbe eller sirkulasjon fra motor? Kan hente deg på Gardermoen jeg? Så langt er jeg veldig fornøyd med Volvoen. Stille, og bra skyv i den. Har ett godt og jevnt dreiemoment og godkjent forbruk. 1600 RPM gir 7 - 7.5 knop og 7 l i timen. Derfra øker forbruk jevnt, og ligger på 2 til 2.2l pr/nm. Koster det samme i 10 knop som i marsjfart på 15. NB har 5 blads propell = mindre støy, men også litt lavere fart. Nå har vi en motor fra 2012, så regner med at alle sykdommer er borte fra de. Det går mange tusen av de på kysten uten problemer. Helt greit å komme til de daglige servicepunktene synes jeg. De bytter impellere via luke i midtcabin, men bør gå fra toppen og. Varmtvann, begge deler både fra motor og 220volt. Jeg er ikke så stor - 172cm - så kan fint stå på badet og dusje, men begynner med å sitte på dolokket. Redigert 7.August.2017 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Worry II Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Benji skrev 6 minutes ago: .. Jeg er ikke så stor - 172cm - så kan fint stå på badet og dusje, men begynner med å sitte på dolokket. Khe ? Denne må du forklare årsaken til, Benji. Du begynner å dusje sittende, for så å stå etterhvert ? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Worry II skrev 6 minutes ago: Khe ? Denne må du forklare årsaken til, Benji. Du begynner å dusje sittende, for så å stå etterhvert ? Tør ikke forklare nærmere, redd jeg da blir kastet ut av BP for usakelige/passelige skriverier. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
176-671 Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Ang. dieselforbruk og D4-260: etter fire sesonger med denne båten, 4-bladet propell, ca. 100 motortimer pr. sesong - avleses et snittforbruk på 2 liter pr. NM. I marsjfart på 15-16 knop går det 2.0 til 2.4 liter pr. NM, avhengig av trim og med-/motvind. Til sammenligning har nabobåten, en 325 fra 2015, med 5-bladet propell, noe høyere drivstofforbruk - den ligger jevnt over på 2.5 liter pr. NM gjennom en sesong. Også D4-260. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Jan Bertin Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Worry II skrev 1 time siden: Khe ? Denne må du forklare årsaken til, Benji. Du begynner å dusje sittende, for så å stå etterhvert ? Hehe? Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Ms Fortuna skrev for 16 timer siden: I 2013 het den vel 315 og hadde da en kortere badeplatform, ellers er det samme båten. Du finner vel neppe en Saga eier som er misfornøyd med båten sin, det er kvalitet tvers igjennom. Om jeg ikke tar mye feil så kom Saga 325 i 2013. Så da regner jeg med de sluttet å lage 315 i 2012 . Mulig jeg tar feil her. Så i utgangspunktet har 315 og 325 like stor cabinplass. ☺ blir en dyr fot den siste? Er vel gjort en del oppgradering med cabin, synes den ser noe mer innbydende ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 315 har vel en facelift fra 2010, med bl.a. bedre/lengre rekker og endel smådetaljer som gjorde den litt mer moderne. Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Benji skrev for 2 timer siden: Heisan Som Worry sier, vi kjøpte en 315 - 2012 model i april i år. Den har VP D4 260. Den har også det dashbordet som kom på 325. Noen små endringer er det. Litt lengre plattform, litt større skyveluker i taket, men da mister du ett overskap på hver side. Litt annen plassering av wc , og glass skillevegg ved dusj, men samme størrelse på begge bad innvendig ellers. Litt bredere dør til uteplassen , den er vel 3 delt på 325. Tvers igjennom traust og kvalitet. Er jo i grunnen en gammel konstruksjon, videreutvikling av Saga 29. Vi har nå på 3 mnd fått på 60t på telleren, og i varierende vær. Sterk og trygg. Ikke den mest spennende båten, men den fungerer. Er som å kjøpe japansk bil, du vet hva du får. Ja vi var en dag unna en Riviera 925, men angrer ikke på valget i dag. Hadde også Nimbus 320 på blokka en stund, men kom til kort. Skilsø 33 sport hadde jeg valgt om jeg skulle hatt åpen båt. Er du i området Moss så er du velkommen ombord Takker for det? klarer 4 personer (2 barn) å feriere ombord 1 uke uten å få klaustrofobiske anfall?. Vet at alt går men er det å anbefale? Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Benji skrev for 1 time siden: Kan hente deg på Gardermoen jeg? Så langt er jeg veldig fornøyd med Volvoen. Stille, og bra skyv i den. Har ett godt og jevnt dreiemoment og godkjent forbruk. 1600 RPM gir 7 - 7.5 knop og 7 l i timen. Derfra øker forbruk jevnt, og ligger på 2 til 2.2l pr/nm. Koster det samme i 10 knop som i marsjfart på 15. NB har 5 blads propell = mindre støy, men også litt lavere fart. Nå har vi en motor fra 2012, så regner med at alle sykdommer er borte fra de. Det går mange tusen av de på kysten uten problemer. Helt greit å komme til de daglige servicepunktene synes jeg. De bytter impellere via luke i midtcabin, men bør gå fra toppen og. Varmtvann, begge deler både fra motor og 220volt. Jeg er ikke så stor - 172cm - så kan fint stå på badet og dusje, men begynner med å sitte på dolokket. Takk for info? har kun sett 325 på avstand under fart. Virket som den skuflet en del vann foran seg. Kan kanskje være trim og fart som gjorde dette. Virker det som båten går lett i vannet? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Ja 2 + 2 klare fint en uke ombord uten klaustrofobisk tilløp. "Skuffer" en del vann ja, som halvplanere flest. Å ligge i elleve tolv knop ser verre ut en 15 til 16. Men ja lager en del sjø som man bør være obs på. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ms Fortuna Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Som med mange andre halvplanere som Saga, Viknes, NB osv så må man enten ligge helt nede i max 7-8 knop eller helt oppe i min 14-15 knop. Alt i mellom drar opp masse sjø og bruker masse fuel. Er dessverre ikke alle som helt har skjønt det har jeg sett, de er kanskje ikke så opptatt av forbruk eller hekksjø. Noen ganger må man riktignok, vi hadde en tur over Rakke forrige dagen som var av det tøffere slaget og da ble dessverre den riktige farten 12 knop for å få baugen opp og for å matche den grove sjøen. Må man så må man av og til. Slår også et slag for Saga klubben som er en fenomenal interesse klubb å være med i, her får man mye kunnskap og hjelp. I tillegg til fantastiske treff og hyggelige mennesker. Til slutt synes jeg og det er av stor betydning at Saga selv yter kjempeservice og kan bistå med deler og reparasjoner når det trengs, ikke alle båtprodusenter som kan det lengre dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Har over år studert og vært ombord i mange Saga 29, 315 og 325. Slutter meg til det som sies over her vedrørende kvalitet og sjøegenskaper. Du vil ikke bli skuffet. Norskbygget kvalitet. God tilgang på reservedeler og ekstrautstyr fra fabrikken på Selje. Flinke folk. Eks Nimbus 320; som er direkte sammenlignbar, oppleves trangere. For min del liker jeg bedre 315 enn 325 (innredning, fargevalg mm), så mitt råd er å kjøpe en godt og oppdatert utstyrt 315 fra 2010-2012; gjerne med VP D-4 260 HK, som jeg oppfatter som en optimal motor for denne båten. Lykke til! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Jan Bertin Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Greit å høre andre synspunkt. Nå har jeg ikke vært inne i en 325. Bare sett bilder. Hva tenker du på når det gjelder fargevalg? Møbler, gardiner etc. Er det stor forskjell på innredningen på 315 og 325 Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Takk for nyttig informasjon "MS FORTUNA" Jeg synes akterdekket ser genialt ut med med kalasje som du kan skyve inn. Er det så genialt som det høres ut for? Er det grei plass på akterdekket eller føles det trangt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.