pauc Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Det er forskjell på skroget mellom 315 og 325. 325 går mindre på nesa og har etter min mening det beste sjøegenskapene av noen båt i denne klassen. Kjempefin båt for 2 voksne og 2 barn. Vi hadde 320 ht og var meget godt fornøyd. Anbefales på det varmeste! Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Er det noen som har synspunkter på cabin forut. Ser litt trang ut og liker ikke helt køya som deler seg. Vet du får plate å legge over men fungerer dette? Blir det trangt for en person på 185 cm (tenker da på høyde) På bilder ser det ut som døra til cabin går helt i fotenden. Føles dette trangt! Blir vel fort 3 fots syka om man velger seg en 31 foting? Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 (redigert) pauc skrev 12 minutes ago: Det er forskjell på skroget mellom 315 og 325. 325 går mindre på nesa og har etter min mening det beste sjøegenskapene av noen båt i denne klassen. Kjempefin båt for 2 voksne og 2 barn. Vi hadde 320 ht og var meget godt fornøyd. Anbefales på det varmeste! Over bygget er vel litt anderledes. Personlig synes jeg 325 ser finere ut? Har du en større Saga nå pauc? Så du mener 325 kan man kjøre fint mellom 7 og 15 knop og fuel forbruket øker linært innen for dette område. Vet du om det er gjort vesentlige endringer mellom 2013 og 2017 på disse båtene? Redigert 8.August.2017 av Jan Bertin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 (redigert) Du er nok inne på et av båtens svake punkt, cabin forut, contra noen andre i samme klasse. Også, som nevnt tidligere, dårlig med luftingsmulighet. Kun takluke, dumt om det regner. Redigert 8.August.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Her fra en vanlig helg i Hordaland Sitér dette innlegget Link to post
Jan Bertin Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Worry II skrev 24 minutes ago: Her fra en vanlig helg i Hordaland Er det Sagaklubben som er ute på tur? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Er virkelig bare stikkøya 115cm? Her blir jo ofte de voksne liggende da barna ofte må ha egen køye. De færreste barn/ungdom med litt aldersforskjell synest samsoving er OK. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Det må sies, om ikke Saga315/325-eierene selv kommer med annen erfaring, at disse båtene er ikke den optimale båten for barnefamilier. Dette er vel årsaken til at de aller fleste Saga 315/325 er eiet av godt voksne uten barn. Mulig jeg tråkker noen på tærne her nå, men det er mye grått hår i disse Sagaene (og i den jeg har, for den saks skyld) Saga har for syns skyld også utstyrt de nyerer modellene med grå stripe og grå kalesje, for å matche dette Redigert 9.August.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Worry II skrev 9 minutes ago: Det må sies, om ikke Saga315/325-eierene selv kommer med annen erfaring, at disse båtene er ikke den optimale båten for barnefamilier. Dette er vel årsaken til at de aller fleste Saga 315/325 er eiet av godt voksne uten barn. Mulig jeg tråkker noen på tærne her nå, men det er mye grått hår i disse Sagaene (og i den jeg har, for den saks skyld) Saga har for syns skyld også utstyrt de nyerer modellene med grå stripe og grå kalesje, for å matche dette Takker for den Worry, den med grått mener jeg. Du er nok inne på noe, båt for litt eldre. Det er en traust båt. Mener det ikke er problem for en familie på 2 + 2. Luke fremme går fint å ha på lufting selv om det regner ute, det bøttet ned i natt, og like tørt. Man kjøper ikke Saga for å bli sett i havna, men for å ha trygg og sikker båt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Ms Fortuna Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Har man to barn går det greit å dele stikk kabin, men med to fjortiser blir kravene til privatliv straks myyye større, da hadde det ikke hjulpet om stikk kabinen var stor som en ballsal. Vi har vært med på dette noen år. Løsningen har vært for oss med 29HT/310/320 å la en sove oppe i sittegruppen bak, på det som er solseng på dagen. Vi har dekkestoff til alle vinduer som festes med borrelås slik at det blir mørkt også her oppe. Ja det er litt campingliv, det er trangt.... men så der det dette da med at skal man ha en båt med 3 lugarer så prater vi en helt annen prisklasse nesten uansett merke. Vår lommebok strakk ikke lengre, så da måtte det bli slik. Nå er ungdommen ikke lengre med, ei heller bikkja og båten er mer enn stor nok for oss to som er igjen. Det er en periode på noen år man har med seg ungdom, så er den over. Det er jo kanskje dumt å kjøpe båt etter det behovet og, for så å sitte igjen med en svær båt alene om noen år. Alt skal holdes vedlike, betales for og stelles med og disse tingene blir proposjonalt større med båtens størrelse og. Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy 1 Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Er muligens den yngste eier av Saga 325. Er begynt å bli litt grå skjegget då. Vi kjøpte Saga 325 i 2014. Og har ikke så mye negativt å sei om den, men ska være enig i at det kan bli litt trangt med 4 personer ombord. Den føles veldig trygg å gå med. Vi cruiser ofte på 18 - 20 knop. Går alltid på autopilot er blitt avhengig av den. Sitér dette innlegget Link to post
Riksen Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Vi er stolte eiere av en 2011 Saga 415 som vi kjøpte i våres. Saga kvaliteten er fenomenal, og vi har nok vært bortskjemt da vi startet med Saga 27 i 1979, videre til Skilsø 950 i -95 og Viknes 1030 i 2005. Alle båtene har vært fullstendig feilfrie uten et feilslag, og det er nok en sterkt medvirkende årsak at båtene har vært norskbygget for norsk kystklima og bruksmønster, av personer som bryr seg om sluttproduktet. Dette er alle båter som tåler å brukes. Min erfaring er at kvaliteten på båtene er uavhengig av størrelse, og Saga har svært høy grad av finish, så jeg kan trygt anbefale båt fra Saga (men også fra de andre overnevnte merkene). Servicen og hjelpsomheten fra verftet har vært svært god de gangene vi har hatt noen spørsmål. Dette gjelder også på Viknes. Dette gir stor grad av trygghet for oss som tilbringer mye tid på sjøen, og som har vært utslagsgivende til at vi kun har kjøpt norskbygde båter fra anerkjente verft. Lykke til med båtkjøpet? Redigert 30.Oktober.2017 av Riksen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.