Jump to content

Over 30 fot som første båt?

Gt-Stian

Recommended Posts

Hei!

Har i mange år hatt lyst til å kjøpe meg båt, men er først nå jeg har blitt såpass etablert at jeg kan realisere det.

Jeg har vokst opp med båtlivet gjennom onkler, tanter og besteforeldre. Var som regel på båtferie hver sommer og har mange gode minner fra dette.

Har nå to barn jeg ønsker skal få samme glede av båtferier som jeg hadde.

Så kommer spørsmålet/dilemma...

Har noen erfaring med å kjøpe over 30 fot som første båt?

Vil jeg få store problemer med å manøvrere en såpass stor båt som første egne båt?

Har sett på f.eks.  Windy Tornado og Bavaria Sport o.l.

De båtene jeg har sett på har vært fra 31 fot og oppover.

Da føler jeg at det er nok plass både ute og inne.

Vil gjerne ha god plass og et moderne/sporty uttrykk både inni og utenpå båten.

Del gjerne tanker og meninger med meg. På godt og vondt.

Jeg skal ikke påstå å ha fasitsvaret, men jeg ser at veldig mange starter med altfor stor båt. De kjøper så stor båt som de har råd til, uten at ferdighetene er på plass og uten at man innser at bruk og service også koster (mye) penger.

Vi startet med en gammel 14-foter for å se om båtlivet var noe for oss, og for å gjøre unna de verste nybegynnertabbene med en enkel og billig båt. Den ble bytta ut med en større etter et år.

Just my $0.02 :)

Hvis du går løs på en 30++ så få med deg en venn som er båtvant når du skal hente den. Da får du mye god læring helt gratis. Det er forskjell på stor å liten båt.  Forskjellen ligger i tyngden. Det går ikke å ta støyten på en båt som veier 4 til 5 tonn. Da ryker både bein og armer og glassfiber.

Men som nevnt i denne tråden tidligere så har større båter ofte masse hjelpemidler som baugpropell og lignende snacks. Det forenkler livet for en ny kaptein. 

Jeg ville gått for en båt som tilfredsstiller de krava du har. Alt annet vil du bli misfornøyd med.

Jeg har ved flere anledninger hentet båter for nye båtfolk. Da har ny eier vært med på turen. Det er god læring.  

Lykke til i jakten.

Endelig ble det Bobåt

Tror det skal gå helt fint. Ta båtførerprøven, VHF kurs og bruk mye tid alene i båten til å begynne med for å bli kjent med alt. Både inventar (strøm/vann/kloakk), instrumenter, motor og hvordan båten oppfører seg i alskens vind og strøm. 

Akkurat mens man holder på med å bli kjent med båten bør barna være et annet sted enn i båten ;)

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Det er like greit å få den båten man ønsker med en gang. En 14 foter er nødvendigvis ikke lik å manøvrere som en 34foter.

Begynn forsiktig, ha god plass og øv på forskjellige manøvre. Er du usikker på noe er det ingen skam å spør andre i hjemmehavn eller gjestehavn. Alle vil gjerne hjelpe, som regel. 

Ta båtførerbeviset, selv om du kanskje er gammel nok til å ikke være nødt.

Lykke til.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg vil påstå at bare det å spørre om slikt, vitner om en sunn tilnærming til dette.

Mange durer på og tror de er værdensmestere allerede i båsen.

En slik båt du skisserer trenger ikkeå være noe problem for en "nybegynner,men du er jo ikke det, du har jo vokst opp med dette.

Noen timer med you tube, sammen med praktisk trening, vil gi deg en god basis. 

Erfaring er uansett noe som kommer ved bruk. 

Selv har jeg øvd på å bruke spring for å legge ifra i sommer, de fleste gangene i stille vær, og  helt unødvendig. 

Jeg håper at det er erfaring jeg kommer til å ha nytte av den dagen jeg ligger longside, og frisk bris står rett inn på siden.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Tusen takk for mange gode innspill! Skal ta båtførerkurs og prøve nå snart.

Båt og båtplass blir realisert til våren igjen. Så får jeg god tid til å se på båter frem til da.

Hvis noen har tips om båter som ligner Bavaria og Windy så er jeg åpen for forslag.

Forstått det slik at Bavaria og Windy skal være velbygde og gjennomtenkte båter.

Også sett litt på cranchi uten at jeg helt har funnet noen innertier der.

Hadde kun kjørt en 10 fots jolle i 30 minutter som liten gutt og nesten ikke satt fot i småbåt siden det, men hoppet rett i det og kjøpte en 3.3 tonns 27-foter nå nylig. Til og begynne med virker den enorm og umulig å hanskes med særlig når vinden står på, og det kostet meg en skrape å lære at det kommer en hekkbølge og skyver båten 1 meter framover etter den tilsynelatende ligger stille (etter å ha hatt litt fart inn i trang bås som man må med helplaner når det blåser litt), men etter bare noen få turer er jeg nå ganske komfortabel med båten og det samme vil sikkert du oppleve også selv om din blir ennå større. Investér i gode bryggefendere til båtplassen din så går presset ned og bruk bøyer i fjorden å øve legge til på.

Redigert av Duppe (see edit history)

Det går sikkert fint å starte med en 30 foter.

Finn  deg en stake og legg til på alle mulige måter. Staken flytter seg når du treffer den uten å lage skader :-)

Vi begynte med Skibsplast 655 (21fot), kjapt til Skarpnes 9100 (29fot), så til Joda 310 Monaco (31 fot) og så til Bavaria 32 Sport (32/33fot) og nå har vi Windy 37 Grand Mistral (37 fot). Største sneppet var fra 31 til 32

Lykke til!

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Hei, jeg vokste opp med joller, i slutten av tenårene kjøpe faderen 27 fots tresnekke som jeg brukte en del.  Så etter 30 år leide jeg seilbåt i Kroatia 2 ganger. Det gikk rimelig greit. I fjor ble det innkjøp av 41 fot seilbåt. 

30 fot er etter min mening ikke en veldig stor båt. Til syvende og sist er det bare du som kan svare på om dette er greit men jeg mener at om du er greit utstyrt med praktisk sans er det bare å hoppe i det. Men ta det pent i starten og lykke til :-) 

En annan sak att tänka på är att när du kommer över 30 for har du oftast 2 propellrar vilket gör det betydligt lättare att manövrera.

Min nuvarande Bavaria 32 Sport är otroligt mycket mer lätthanterlig jämfört med min tidigare Bayliner 2855 Ciera trots skillnad i vikt och storlek.

Större och tyngre båt är också lugnare och tryggare vid manövrering i hamn. Inte lika känslig för vind etc. Min Bavaria 32 Sport med dubbla D4-225 och bogpropeller är omöjlig att misslyckas vid tilläggning med. 

Köp den båt du vill ha utifrån de krav du ställer. Att köpa för liten båt är bara onödigt då du efter en säsong inser att du borde köpt "rätt" från början och bara kommer förlora pengar det.

Windy37GM skrev for 4 timer siden:

Det går sikkert fint å starte med en 30 foter.

Finn  deg en stake og legg til på alle mulige måter. Staken flytter seg når du treffer den uten å lage skader :-)

For å unngå evt blemmer her så må eg skyte inn at staker normalt er tjukke stålrør som er bolta i fjellet

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev 4 minutes ago:

For å unngå evt blemmer her så må eg skyte inn at staker normalt er tjukke stålrør som er bolta i fjellet

Og for å trekke den litt lenger - tjukke stålrør som er boltet i fjellet er uegnet som øvningsstaker :giggle:

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Ta det med ro, så går det bra. Jeg startet med 40 fot, det var ikke alltid jeg var like høy i hatten det må jeg innrømme.  Men les deg opp, og prøv deg frem i godvær så kommer kunnskapen etter hvert. Jeg har inntrykk at der er vel så stor forskjell mellom båttyper, som i størrelse. Jeg har konvertert til litt mindre seilbåt, men fremdeles ikke spesielt høy i hatten..

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...