Jump to content

Fuge eller lakkere først på trebåt?

boatowner

Recommended Posts

Hei

Prøvde og søke litt men fant ikke svaret jeg leitet etter.

Har en trebåt som er ferdig nedpusset og all fug skrapt ut og er klar til fuging, oljing og lakkering.

I hvilken rekkerfølge bør jeg gjøre hva i forhold til og få fugene ordentlig tette ?

Trenger noen meninger her før jeg går i gang så jeg er sikker på og ikke drite meg ut :) 

Jeg er ikke helt sikker på hva du meiner med fuging, men tar utgangspunkt i det som kalles nating. Nating er å legge noe mellom bordene (stavene) i dekk. Det kan sjølsagt hende du meiner å legge inn natemasse, eller en annen mjuk masse mellom dollbord og hytte, mellom vindskjerm og dekk, eller i andre sprekker, mellom ulike deler av båten. 

Så da later jeg som at du skal nate, og iler til med å si at om du skal nate så må du sørge for at natestoffet fester seg skikkelig til begge sider av det som skal nates. Til det bruker du en primer som er særskilt tilpassa det stoffet du nater med. Jeg nater med Simson Deck Caulk og bruker sjølsagt en Simson primer først. Nå skal jeg ikke si mer om akkurat natinga, ettersom det kanskje ikke er det du skal. - Annet enn at det må du gjøre aller først. Skal det bli tett må trevirket være mest mulig fritt for overflatebehandling (bortsett fra primeren), i hvert fall der stoffet skal feste seg.

Ettersom natinga foregår oppe i friluft, over ripa, kan du, mens natestoffet herder, begynne å olje/impregnere skroget. Bruk vått i vått med olje. Kanskje bør du starte med noe skikkelig giftig (antiparasitt eller noe slikt). De fleste oljer skal legges i mange lag, men det kan være lurt å la det gå ei tid fra du har lagt siste mettende strøket med ikketørkende impregneringsolje (Owatrol D1, Gjøco G1, rå linolje, dekksolje, Relekta, eller hva du nå skal bruke). Mens det trekker godt inn og lager ei god yte på skrogborda, sliper du vekk overflødig natemasse (om det er nater du har jobba med). Og så kan du starte på impregnering av dekk, hytte, vindskjerm, vegger, interiør eller whatever. Vanligvis ikke så uhyggelig mange lag som i skroget. Vanligvis kan du begynne lakkinga (eller sluttbehandlinga) av skroget samtidig som du har avslutta forbehandlinga av alt det over ripa. Og så avslutte med sistebehandlinga av overbygg og slikt. Jeg pleier å alternere litt mellom bånnsmørning og tørkende olje helt på slutten, slik at det er bankers at det er bra med olje i overgang vann-luft, samtidig som at vannlinja blir pen.

Redigert av Erik AN (see edit history)

Det verste som kan skje en båt er at den sprekker opp og tørker ut over vannlinja, uten at vi får tetta det igjen godt nok. Deretter vil ferskvann sildre inn og legge seg i lommer, i tekstiler, i elektronikken, i maskina, innimellom der det ikke er sirkulasjon. Damp, fuktighet, ferskvann, skaper grobunn for råte og nedbrytning. Det er viktigere å få tetta alle uønska hull og sprekker før det blir vått, enn å olje og pleie skroget. I sjøen vel og merke. Jeg aner ikke hvordan det er der det er fare for pælemark, eller i Mjøsa, men her på Vestlandet går båtene ad undas pga ferskvann.

Altså må en lime, fuge, nate, og evt bruke epoksy og andre spesialstoffer mens båten er nedslipt, avskrapa, og tørr. Er det ikke tørr må den tørkes først.

Lim og tetting, fuging og slikt først av alt!

PS Nå har jeg sjekka profilen din "boatowner" og ser at du, som de fleste andre trebåteiere, har et langsiktig tidkrevende prosjekt gående på båten din. For å unngå slike misforståelser som denne, med fuging/nating, anbefaler jeg at du lager en prosjekttråd og samler alle spørsmål og svar på ett sted. Den prosjekttråden jeg har om min båt starta jeg først i juni 2015, etter at jeg hadde styrt og ordna lenge (båten har stått på land sida oktober 2013). I en slik prosjekttråd vil de som følger deg eller er interessert i trebåt kunne oppdatere seg på akkurat det du holder på med. Det er en berikelse for hele Båtplassen og skiller dette nettstedet fra Facebook og private blogger. Og, for all del, det gjør at Båtplassen blir mye mer enn en kamparena for kranglebøtter. Det er faktisk viktig for meg og andre trebåtentusiaster at arbeidet med båten tar stor plass, også på nettet! DS

Redigert av Erik AN (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...