Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Det verste som kan skje en båt er at den sprekker opp og tørker ut over vannlinja, uten at vi får tetta det igjen godt nok. Deretter vil ferskvann sildre inn og legge seg i lommer, i tekstiler, i elektronikken, i maskina, innimellom der det ikke er sirkulasjon. Damp, fuktighet, ferskvann, skaper grobunn for råte og nedbrytning. Det er viktigere å få tetta alle uønska hull og sprekker før det blir vått, enn å olje og pleie skroget. I sjøen vel og merke. Jeg aner ikke hvordan det er der det er fare for pælemark, eller i Mjøsa, men her på Vestlandet går båtene ad undas pga ferskvann.

Altså må en lime, fuge, nate, og evt bruke epoksy og andre spesialstoffer mens båten er nedslipt, avskrapa, og tørr. Er det ikke tørr må den tørkes først.

 

Lim og tetting, fuging og slikt først av alt!

 

PS Nå har jeg sjekka profilen din "boatowner" og ser at du, som de fleste andre trebåteiere, har et langsiktig tidkrevende prosjekt gående på båten din. For å unngå slike misforståelser som denne, med fuging/nating, anbefaler jeg at du lager en prosjekttråd og samler alle spørsmål og svar på ett sted. Den prosjekttråden jeg har om min båt starta jeg først i juni 2015, etter at jeg hadde styrt og ordna lenge (båten har stått på land sida oktober 2013). I en slik prosjekttråd vil de som følger deg eller er interessert i trebåt kunne oppdatere seg på akkurat det du holder på med. Det er en berikelse for hele Båtplassen og skiller dette nettstedet fra Facebook og private blogger. Og, for all del, det gjør at Båtplassen blir mye mer enn en kamparena for kranglebøtter. Det er faktisk viktig for meg og andre trebåtentusiaster at arbeidet med båten tar stor plass, også på nettet! DS

Vosso63

Vosso63

Det verste som kan skje en båt er at den sprekker opp og tørker ut over vannlinja, uten at vi får tetta det igjen godt nok. Deretter vil ferskvann sildre inn og legge seg i lommer, i tekstiler, i elektronikken, i maskina, innimellom der det ikke er sirkulasjon. Damp, fuktighet, ferskvann, skaper grobunn for råte og nedbrytning. Det er viktigere å få tetta alle uønska hull og sprekker før det blir vått, enn å olje og pleie skroget. I sjøen vel og merke. Jeg aner ikke hvordan det er der det er fare for pælemark, eller i Mjøsa, men her på Vestlandet går båtene ad undas pga ferskvann.

Altså må en lime, fuge, nate, og evt bruke epoksy og andre spesialstoffer mens båten er nedslipt, avskrapa, og tørr. Er det ikke tørr må den tørkes først.

 

Lim og tetting, fuging og slikt først av alt!



×
×
  • Create New...