Pasha Startet 7.August.2017 Link til dette innlegget Startet 7.August.2017 Hei! Jeg skal nå handle en båt i Karibien, planlegger å ta en jordomseiling med båten de neste årene. Men må som sagt velge en flaggstat til båten. Å finner ikke akkurat noen kloke ord på nett som kan gi meg svaret på hva som er best for meg? Vil helst ikke betale skatt, på båten siden jeg aldri skal ta den med hjem til Norge så nis/nor er uaktuelt for meg, har også fått høre man burde velge en et land som man ikke har tenkt til å besøke for slippe å betale skatt/moms på båten. så vis dette stemmer så er jo alle land som er med i EU uaktuelt også med tanke på at jeg skal jo dit engang også med båten, men sveit er jo ikke med i EU? Kan jeg registere båten der å slippe unna skatt siden sveit ikke har noe kystlinje? Så altså mitt spørsmål er hvilken flaggstat skal jeg velge? Helst ikke betale skatt, Takk for svar alt hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Når det gjelder slike spørsmål kanskje du kan høre med Sorgenfri. Der finnes det mennesker som har vært ute og seilt både langt og lenge. http://www.sorgenfri.com/forum f.eks. denne tråden her: http://www.sorgenfri.com/forum/topics/kj-pe-og-ha-b-t-i-utlandet Redigert 7.August.2017 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Ida Marie III Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Skatt ?? tenker du avgift på båten eller ?? Jeg har en båt i Spania, den er under Spansk flagg, men veldig mange av de som ikke er Spanjoler der nede, har Nederlandsk flagg pga ingen avgift på båten der.. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Det enkleste vil vel være å beholde det flagget båten har når du kjøper den. Der er den jo mest sannsynlig tollet/momset. Vi kjøpte en gang en amerikansk båt for langtur. Av forskjellige grunner ville vi ikke seile med det flagget. Innmelding i Nis/Nor var ikke praktisk mulig, men vi satte på norskt flagg, meldte inn båten i KNS og laminerte dokumentet vi fikk fra dem. Stemplene i kombinasjon med ordet royal fungerte for oss ifra Florida til Nya Caledonien. Sitér dette innlegget Link to post
Pasha Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 (redigert) Båten er registrert i sør Afrika, og side jeg ikke er sør afrikansk har jeg ikke lov til å ha båten registrert der lengere Redigert 8.August.2017 av Pasha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Undersøk Nederland, som sagt nesten alle ikke Spanjoler i Spania, registrer der... Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Sjekk iomshipregistry.com. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Hva med Jersey eller kanaløyene, de er ikke med i Eu. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Krimart Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Du behøver ikke ta båten til Norge selv om du registrer den i Nis/Nor - eller: Du må si at hensikten er å ta den til Norge (og da betale moms til Norge når du tar den inn) men du har ingen tidsfrist på dette. Redigert 9.August.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pasha Svart 11.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Skal sjekke opp Nederland også Jersey! Så kan jeg ta båten til Norge på en slags ferie, også dra ut av landet uten og måtte betale moms på båten siden keg har ikke noen planer om å ta båten inn i Norge for p ha den her. Sitér dette innlegget Link to post
Pasha Svart 11.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Finner ingen info om noe skipsregister for Jersey eller kanløyene? Sitér dette innlegget Link to post
Tempest Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Pasha skrev 14 minutes ago: Skal sjekke opp Nederland også Jersey! Så kan jeg ta båten til Norge på en slags ferie, også dra ut av landet uten og måtte betale moms på båten siden keg har ikke noen planer om å ta båten inn i Norge for p ha den her. Dersom du er norsk statsborger trur eg ikkje dette går, då ansees båten som innført i det du krysser grensa. Var slik før iallefall, så dette ville eg sjekka før eg tok ein båt inn "på ferie". Sitér dette innlegget Tempest på Instagram Link to post
Kallethekid Svart 11.August.2017 Link til dette innlegget Svart 11.August.2017 Nesten riktig som Tempest skriver, tror jeg. Sist jeg sjekket opp var det landet du er bosatt i og ikke statsborgerskapet som teller. Tollen kan være ganske firkantete når det gjelder å skulle bevise at du ikke er bosatt i Norge selv om du har registrert adresse i utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.