Jump to content

Hjelp til å velge flaggstat?!? ASAP Zulu

Pasha

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal nå handle en båt i Karibien, planlegger å ta en jordomseiling med båten de neste årene. Men må som sagt velge en flaggstat til båten. Å finner ikke akkurat noen kloke ord på nett som kan gi meg svaret på hva som er best for meg? 

Vil helst ikke betale skatt, på båten siden jeg aldri skal ta den med hjem til Norge så nis/nor er uaktuelt for meg, har også fått høre man burde velge en et land som man ikke har tenkt til å besøke for slippe å betale skatt/moms på båten.

så vis dette stemmer så er jo alle land som er med i EU uaktuelt også med tanke på at jeg skal jo dit engang også med båten, men sveit er jo ikke med i EU? Kan jeg registere båten der å slippe unna skatt siden sveit ikke har noe kystlinje? Så altså mitt spørsmål er hvilken flaggstat skal jeg velge? Helst ikke betale skatt, 

Takk for svar alt hjelper. 

Når det gjelder slike spørsmål kanskje du kan høre med Sorgenfri. Der finnes det mennesker som har vært ute og seilt både langt og lenge.

http://www.sorgenfri.com/forum

f.eks. denne tråden her:

http://www.sorgenfri.com/forum/topics/kj-pe-og-ha-b-t-i-utlandet

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Det enkleste vil vel være å beholde det flagget båten har når du kjøper den. Der er den jo mest sannsynlig tollet/momset. 

Vi kjøpte en gang en amerikansk båt for langtur. Av forskjellige grunner ville vi ikke seile med det flagget. Innmelding i Nis/Nor var ikke praktisk mulig, men vi satte på norskt flagg, meldte inn båten i KNS og laminerte dokumentet vi fikk fra dem. Stemplene i kombinasjon med ordet royal fungerte for oss ifra Florida til Nya Caledonien.

Pasha skrev 14 minutes ago:

Skal sjekke opp Nederland også Jersey! Så kan jeg ta båten til Norge på en slags ferie, også dra ut av landet uten og måtte betale moms på båten siden keg har ikke noen planer om å ta båten inn i Norge for p ha den her.

Dersom du er norsk statsborger trur eg ikkje dette går, då ansees båten som innført i det du krysser grensa. Var slik før iallefall, så dette ville eg sjekka før eg tok ein båt inn "på ferie".

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...