ne.andersson Startet 7.August.2017 Link til dette innlegget Startet 7.August.2017 (redigert) Hei, jeg har søkt litt på forumet men ikke funnet noe endelig svar. I korte trekk, seilbåt, 31 fot, 1987 modell. I 1987 så var Gelcoat hvit, den er nå gul-hvit på sitt beste men nærmest gul, jeg ønsker nå å få den hvit igjen Jeg ser om mulig etter en mirakelkur som jeg kan smøre på, la virke noen minutter skylle av og så legge wax oppe på, finnes en slik kjemikalie? Redigert 7.August.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Prøv deg fram med saltsyre eller oksalsyre. Men pass på at syra ikke kommer i kontakt med aluminium! Jeg tok for meg dekk og overbygg med 30% saltsyre for noen år siden, brukte da en slik kjøkkensvamp (de som kommer i 10-pakning i flere farger med skrubb på baksiden), lange gummihansker og vernebriller (du ønsker ikke syre på verken hud eller i øyne). Påførte syra med svampen på avgrensede felt og lot den få virke (passet på at den ikke tørket ut). Skyllet så av med mye vann. Den gulnede gelcoaten lysnet betraktelig Redigert 7.August.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 OK jeg kan prøve dette i morgen, hvor lenge skal jeg la det virke og hva skal jeg bruke for å forsegle etterpå? Wax? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Vannsliping eller rubbing med Autosol fungerer, men er en hel del jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Gjorde den jobben for noen år siden med en eldre båt og brukte da saltsyre som allerede beskrevet (vær forsiktig sterke saker) og deretter Autosol. Til Autosol brukte/bruker jeg en eksentersliper med "svamp" påsatt, fukter med vann, legger AUtosol på svampen og setter maskinen inntil skroget før jeg kjører i vei. Bruk gjerne også vann på skroget (dusj med spruteflaske) og jobb deg rundt. Fungerer ikke dette må man nok på med sliping og det er det andre som sikkert har god beskrivelse på her samt nødvendig utstyr til dette. Og når du er fornøyd med resultatet er det viktig å sette inn skroget/gelcoaten med voks beregnet på båt! Redigert 7.August.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lyst på båt Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Husk syre i van går an,, men vann i syre blir uhyre. Grunnen er at vannet koker og syrespruten står. Vernebriller er et must når man jobber med sånt. Husker at en kollega som var en rev på slik vasking blandet opp til det røyk av blandinga. Kald væske som ryker må være effektiv var en kommentar fra en kunde vi lo godt av etterpå. Vi kosta det på med vaskekost og venta 10 min før ny påsmøring etterfulgt av høytrykkspyling. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Sitat Husk syre i van går an,, men vann i syre blir uhyre Takk for hjelpen alle sammen. Men jeg skal vel ikke blande denne saltsyren på noen måte? Den er jo da allerede 30%? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Du kan bruke den "ren", altså slik den er fra flaska. Ta svampen til tuten og hell litt saltsyre på svampen (selvfølgelig med de lange gummihanskene og vernebrillene på, gjerne også langermet skjorte eller genser du ikke er redd for). Så glir du den saltsyredynkede svampen over gelcoaten slik at den holdes fuktig av saltsyre. Du vil sannsynligvis merke en stikkende lukt fra syra, så det er en fordel med litt trekk i lufta når du holder på, og ikke stikke nesa borti, det svir og er ikke bra å puste inn dampen Redigert 7.August.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Oksalsyre skal vel ha en blekende effekt. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 7.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Sitat Du kan bruke den "ren", altså slik den er fra flaska. Ta svampen til tuten og hell litt saltsyre på svampen (selvfølgelig med de lange gummihanskene og vernebrillene på, gjerne også langermet skjorte eller genser du ikke er redd for). Så glir du den saltsyredynkede svampen over gelcoaten slik at den holdes fuktig av saltsyre. Du vil sannsynligvis merke en stikkende lukt fra syra, så det er en fordel med litt trekk i lufta når du holder på, og ikke stikke nesa borti, det svir og er ikke bra å puste inn dampen Hehe takk for tipsen tenker jeg klarer dette fint. Sommerjobbet på et kromverk noen sommere i Sverige når jeg var ung hvor vi drev med all mulig type syre, sink osv. Så vet hvor vondt det gjør å få den i ansiktet å måtte bruke øye-vasken for å si det sånn Redigert 7.August.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 26 minutes ago, ne.andersson said: Men jeg skal vel ikke blande denne saltsyren på noen måte? Den er jo da allerede 30%? Nei, har aldri selv blandet den ut, men brukt den som beskrevet enten med svamp eller pensel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lyst på båt Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Tenkte ikke på at det er stor forskjell på industriell kvalitet på HCL og den som selges over disk. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 Ferrobeet rustvask enkel og effektiv.Spray på,ta deg ein kopp kaffi eller to,så er det klart tilåspyles av. Greit å slippe å blande Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 7.August.2017 Link til dette innlegget Svart 7.August.2017 (redigert) Husk at Maxi 95 aldri ble produsert med hvite skrog, de har litt eggeskallfarge, mest på de eldste før 1977. Redigert 7.August.2017 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 9 hours ago, Jakob T said: Ferrobeet rustvask enkel og effektiv.Spray på,ta deg ein kopp kaffi eller to,så er det klart tilåspyles av. Greit å slippe å blande Ved bruk av saltsyre er det ingen grunn til å blande noe som helst? Forøvrig er Ferrobet sikert bra å bruke siden det er uttynnet fosforsyre. Alle syrer vil fungere her enten det er fosforsyre, oxalsyre eller saltsyre. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ne.andersson Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Takk for hjelpen alle sammen, mange nyttige tips - jeg skal gå på båten i ettermiddag/kveld med saltsyreløsningen og ferro-bet, prøver 10 min med hvert middel på 2 forskjellige områder så ser vi hva som funker best på en falmende gammel båt. Ni skal få før og etter bilder når jeg er klar Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Alltid glad i A/B tester! Jeg brukte Autosol med "proff" poleringsmaskinnav vinkelslipertypen. Fikk best resultat med den "bølgete" 3M svampen. Mener den var rødlig farge. Hadde havnas blanketter båt det året. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
ne.andersson Svart 8.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Sitat Jeg brukte Autosol med "proff" poleringsmaskinnav vinkelslipertypen. Fikk best resultat med den "bølgete" 3M svampen. Mener den var rødlig farge. Hadde havnas blanketter båt det året. Hehe, det tror jeg på. tenker at jeg kan prøve meg på en litt mer tidskrevende metode i høst/vinter når båten ligger på opplag Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 På sterkt gulne flekker eller rustmerker og lign. har jeg brukt Hempel Cleaning Powder med meget godt resultat. Spesielt rundt vannlinjen. Det er av typen bland ut, smør på og la virke, skyll av evt. etter litt rubbing. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Klart at Hempel Cleaning Powder fungerer siden det er oxalsyre i denne som er virkemiddelet. Syrer kommer i mange forskjellige embalasjer og produsnter, og til ymse pris, men siden alt som "lukter" av båt koster mange ganger hva varen egentlig koster så vekger jeg å kjøpe en slik syre, ja nettopp som syre, saltsyre. Ikke så fin og fancy flaske, men gjør jobben minst like godt som alle disse utblandete produktene som folk anbefaler her og der og over alt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Dr Nelson Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Har god erfaring med det du beskriver her. Jeg prøvde Hempel Gelcoat Cleaner, Felgrens fra Biltema og ren oksalsyre. Men ble aldri helt fornøyd. Og, alle disse syrene inkl saltsyre kan jo gjøre at gelcoaten kanskje tørker ut og det dannes sprekker e.l Gikk til en lakkforhandler og fikk tips om Mirka Abralon pussepads for våtsliping med DA dual action) polermaskin Noe mer effektivt har jeg aldri vært borti. Og jeg tenker du må jo uansett rubbe skroget så noe særlig lengre tid tar det ikke. Våtslip med Abralon 2000 korning og så 4000 korning. Rubb opp med valgfri rubbing og alt er som nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 ne.andersson skrev On 7.8.2017 at 19.40: Hei, jeg har søkt litt på forumet men ikke funnet noe endelig svar. I korte trekk, seilbåt, 31 fot, 1987 modell. I 1987 så var Gelcoat hvit, den er nå gul-hvit på sitt beste men nærmest gul, jeg ønsker nå å få den hvit igjen Jeg ser om mulig etter en mirakelkur som jeg kan smøre på, la virke noen minutter skylle av og så legge wax oppe på, finnes en slik kjemikalie? Det er ikke Maxien din det er snakk om, antar jeg. De har aldri vært helt hvite, og de ble vel bare produsert fram til 1983 mener jeg å huske. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mouche Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 47 minutes ago, Dr Nelson said: Og, alle disse syrene inkl saltsyre kan jo gjøre at gelcoaten kanskje tørker ut og det dannes sprekker e.l Ja, kanskje det, men har aldri opplevd det selv eller hørt om noen som har opplevd det selv etter mange år med bruk av en syre. Syren ligger på i noen få minutter, skylles godt med vann og skroget settes deretter inn med voks. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Eureka Svart 8.August.2017 Link til dette innlegget Svart 8.August.2017 Kjøpte Rupes Bigfoot maskin for er par år siden. Sammen med 3M procut ett eller annet så gjorde den underverker på store områder med helt nedmattet og ripete blå skrogside på en nyere båt. -dette sammen med påfølgende finere korning på midlene. Du skal ikke se bort ifra at du vil få godt resultat på skroget ditt med en god maskin og gode produkter. Uansett, om du kjører på med syre, så vil du trenge en god maskin for å få bort matt overflate. Legg gjerne ut bilder! ? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 9.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 (redigert) Hei igjen - da kjørte jeg en liten test i går og jeg må vel si at jeg er skuffet over effekten til syrene. (kan hende jeg gjort noe feil) Saltsyre 30%, 10 minutter = null effekt, ser ikke noe forskjell i det hele tatt. Oksalsyre, 10 minutter = liten effekt, man ser en liten forskjell i nyansen totalt men den var god til å bleke gamle flekker. Her ser vi grunnen til at jeg må få båten hvitere, ny bavaria som parkert brevid er kritthvit (her ser min "hood" som jeg prøver på så gul ut men den er det, tro meg) Verneutstyr på, starter test. Etter 10 minutter, skylle med vann og noe tørk. Det er vanskelig å se på bildet men man ser en liten bleking av Oksalsyre området men ikke noe i det hele tatt på saltsyre området. Jeg kjørte på med 1 runde til over hele "hooden" og dette ga et OK resultat som jeg kan leve med. Nå må jeg bare vente på litt bedre vær slik at jeg kan kjøre oksalsyre over hele gelcoaten, rubbe litt og så legge på wax Er det noe jeg har gjort feil som dere reagerer på eller burde ha prøvd? Redigert 9.August.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.