Jump to content

Gammel seilbåt, hvordan få Gelcoat hvit igjen?

ne.andersson

Recommended Posts

Sitat

Demonterer du noe utstyr på dekk, og avdekker områder som har stått tildekket i alle år, så finner du ut hvilke. Farge den egentlig har. 

Du får den ikke hvit, den er ikke hvit. 

Riktig - tenker at jeg skal gå over hele med oksalsyra, rubbe litt også wax så skal ni få se resultatet, legger ut bilder etter helgen når alt er klart :thumbsup:

Ser ut som du har gjort alt etter boka:thumbsup: 

Jeg ble overrasket over at den forholdsvis sterke saltsyra ikke ga noe som helst resultat! Misfargingen er jo oftest organisk, derfor er syre greit å bruke for å fjerne. Her har tydeligvis oksalsyra fungert best for misfargingen du har. Har som tidligere nevnt brukt saltsyre med godt og merkbart resultat på min båt, men ting kan jo tyde på at jeg har hatt en annen form for misfarging, siden saltsyra tok det hos meg.

Testen din viser på en god måte at om man ikke blir fornøyd med den ene syra må man gjerne prøve det andre alternativet:yesnod: 

Hakkannen - ja jeg tenker at som noen nevner tidligere så er ikke båten helt hvit fra starten og så finns det jo flere forskjellige type missfarging, denne båten hadde nok godt av den blekende effekten av oksalsyren.

Skal gjøre en lik test sen med saltsyre vs oksalsyre på vannlinjen når båten skal opp til vinteren.

11 hours ago, ne.andersson said:

Riktig - tenker at jeg skal gå over hele med oksalsyra, rubbe litt også wax så skal ni få se resultatet, legger ut bilder etter helgen når alt er klart :thumbsup:

Ser at du har vist bilde med bruk av syrene på et antisklifelt, og der bør du vel ikke bruke voks til slutt for blir glatt = motsatt av hva du ønsker der?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Sitat

Hei igjen: da blir nok båten blank og fin og fineste Maxien i havna :-)

Hehe vi kan alltids håpe :)

Sitat

Ser at du har vist bilde med bruk av syrene på et antisklifelt, og der bør du vel ikke bruke voks til slutt for blir glatt = motsatt av hva du ønsker der?

Hehe nei men noe beskyttelse må jeg vel gi gelcoaten etter syre-festen ellers blir den vel stygg raskt?

Resultatet vil være avhengig av f.eks hvor lenge salt og sol har jobbet forurensningen (fargen) ned i gelcoat'en. Du har ikke nødvendigvis gjort noe feil, men flere omganger med rens er nok smartere enn å bruke veldig høy syre/base-konsentrasjon som kan medføre større fargeforskjeller (skjolder) som kan bli vanskelige å jevne ut senere.

7 hours ago, ne.andersson said:

Hehe nei men noe beskyttelse må jeg vel gi gelcoaten etter syre-festen ellers blir den vel stygg raskt?

Usikker på hva man kan bruke på antisklifeltene som ikke gjør disse glatte. Etter syrevask er båten uten tvil nokså ren så riktig tidspunkt å sette inn gelcoaten med voks, ja.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...