Popeye70
Dette skrev jeg i 2004, etter å ha deltatt som kaptein på egen båt i Færder'n det året.
Sitat
" En fin dag på sjøen (situasjon fra Færder'n 2004):
Mellom Åsgårdstrand og Horten ligger det båter som bare venter på det siste lille vindpustet som skal blåse båtene over mållinjen. Det har løyet, og et større antall seilbåter ligger jevnt spredt ut i hele området begrenset av Åsgårdstrand, Horten og Bastøya. Sola steker, og selv om vinden har forsvunnet er det en fin dag, og stemningen er god (ihvertfall i båtene i rimelig nærhet av oss).
Så begynner det: To stk Storebro (Baltic? - like båter, den ene litt nyere og hvitere enn den andre) kommer nordfra i halvplan, med kurs for Åsgårdstrand, og gjør ikke antydning til å redusere farten eller vike litt unna idet de begynner sin tur inn mellom seilbåtene. De graver opp sjø og seilbåtene som ligger mer eller mindre livløse i vannet duver i alle retninger med blafrende genoaer og storseil som slår fra side til side.
En seiler litt bak oss reiser seg og roper "Vis litt respekt" mot førerne av Storebro'ene, og får sinna slengt tilbake "Tåler du ikke bølger har du f**n ikke noe på sjøen å gjøre!" mens motorbåtene fortsetter ufortrødent videre til maksimal sjenanse for seilbåtene de passerer...
---
Dagen etter oppdager vi de samme to Storebro'ene idet de passerer åpningen i jeteen ved Storsand 100 meter bak oss, også de på vei nordover. Igjen i halvplan så de forårsaker store bølger som sammen med strøm og vind gjør det vanskeligere for de andre båtene å komme seg gjennom den heller begrensede åpningen i jeteen.
Etter passering av jeteen er det på tide å passere oss, og det skjer (fremdeles i halvplan) på ca. 10 meters avstand, mens det er 200 meter ledig plass ut på deres styrbord side. Vi bare rister demonstrativt på hodene så de ser det, og bruker resten av turen hjem på å kommentere idiotien til disse førerne.
Sjøen er for alle, men enkelte idioter burde ikke hatt adgang!"
Da jeg googlet etter denne teksten så fant jeg en tråd fra dette prominente nettstedet hvor min tekst ble diskutert (dog med den feilen at det ble skrevet at det skjedde i Drøbakssund, ikke mellom Åsgårdstrand og Horten). Jeg var ikke medlem her i 2004, så jeg var ikke klar over tråden før nå:
Det ser ikke ut til at ting har forandret seg så mye på de siste 13 årene. Vi diskuterer fremdeles fjordploger, kryssende seilbåter i trange farvann, hensynsløse båtførere uansett båttype osv...