HansH
Dette er ett av mine favorittema i båten og glade minner fra en sommerdag 2006 med full alu-septiktank som måtte hogges rein for saltavleiringer og skitt (bokstavelig talt) ute på et skvalpeskjær i Portør. Fruen og datteren hjalp til med selve tettejobben ved å mate doen med våtservietter som ikke løses opp i vann. Jeg bukserte åttiliterstanken fra under senga i akterkabinen og fikk den over i jolla og ut på skjæret...
Problemet ditt er, som du allerede er inne på, at aluminium kan etses bort både med høy pH (basisk/lut osv) og med lav pH (alle former for syre).
Hvis man bruker en av disse to metodene som rens inni en alu-septiktank uten å være absolutt sikker på å få skylt ut alt etter prosessen, så kan du fort sitte med møkka ned under tanken.
Utfordringen med alu-tanken er at du vet ikke hvor mye tæring som allerede har oppstått inni den. En runde med etsende (lut/syre) kan derfor spise bort skittlaget, korrosjonslaget og vipps så er du i friluft.
Min personlige anbefaling er derfor å ta ut tanken og gjøre jobben med rens manuelt ved evt å skjære opp et større mannlokk om nødvendig. Min tank var sånn passelig intakt etter uthogging med hammer og hoggjern og holdt noen år til før jeg fikk laget en i syrefast. Hos meg oppstod den problematiske korrosjonen faktisk i flensen under mannlokket som ga luftlekkasje og vond lukt.
Ellers har du helt rett i innledende tekst om at:
- aluminum ikke er egnet materiale til septiktank osv.....
Finnes det ellers noen løsning utenom å bytte tanken?:
Nei, egentlig ikke fordi du finner ikke noen stoffer som både løser opp saltavleiringer og skitt i tanken uten samtidig å risikere å løse opp aluminiumen. Du har en fordel og det er at tanken sannsynligvis er bygget i relativt tykt plategods i sjøvannsbestandig aluminium (5000-serien). Den er den mest motstandsdyktige mot korrosjon og derved mot både høy og lav pH. Den vil likevel over tid bli spist opp av korrosjon.
Bare en presisering om dette med pH for dere som ikke jobber med syrer og baser til daglig.
Med høy pH (øverst på skalaen troner lut som er såpe i sin sterkeste form) menes alle former for såpe = basisk. Noen av kraftvasksåpene kommer opp på skalaen mot lut. Disse vil over tid etse i aluminium og lut er ett av midlene som hyppig brukes for å deoksidere (rense) aluminium i overflaten.
Lav pH på betyr nedover på syreskalaen. Syrer har også andre egenskaper enn det med lav pH, men for rensing av en septiktank så vil f eks jevnlig bruk av eddiksyre, fosforsyre (cola) over tid kunne etse bort aluminiumen.