Grand Banks jr Startet 7.August.2017 Del på Facebook Startet 7.August.2017 Ja, jeg vet det. Det er skrevet mye om septiktanker, og jeg har søkt og lest til øyet har blitt stort og vått. Eller nesten da. Var ikke så veldig vått. Har ikke funnet svarene jeg trenger. Så veiled meg gjerne til hvilke tråder som svarer på spørsmålene, evt skriv svar under her :-) Akkurat nå har jeg en septiktank der den manuelle pumpen ikke får pumpet ut. Regner med at tanken er tett ved utløpet. Har mistanke om noe sementering i bunnen av tanken. Skal prøve å stake opp fra utsiden. (Kan også være kuleventilen, og det vil jeg nok finne ut av en dag jeg trosser vanntemperaturen for å stake litt.) Det jeg har forstått er at: - aluminum ikke er egnet materiale til septiktank. Men det er det jeg har, foreløpig. - jeg bør ikke bruke basiske (?) (rengjørings-)midler i den. - bør ha tom tank som fylles med ferskvann når båten skal ligge lenge ubrukt. - alu tank er dumt - alu tank til septik er idiotisk påfunn - man bør ha en poly-et-eller-annet plasttank - alu tank er tullete å bruke til septik Ubesvarte spørsmål: - Finnes det noe remedium som vil hjelpe meg å få åpnet en tett septiktank, som ikke dreper en alu tank? (Eddik er bra, men ikke i alu tank har jeg forstått...) - Hvilke sanitærvæske bør jeg bruke? (Har forstått at Green Vikings er god, men usikker mtp alu tank) - Bør jeg hive i en kork eddik hver gang for å motvirke urinstein? (Eddik versus alu tank igjen.) (Jeg har også vakumtømming, og den fungerer. Men jeg vil gjerne ha en backup metode for tømming, samt vite hvordan jeg skal behandle tanken for å få den til å vare så lenge som mulig.) Bildet i anledning emnet og valgåret i år. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Vil tro at manglende svar på denne tråden er tilsvarende mangel på vidundermiddel for å fjerne avleiringene, uten samtidig å løse opp tanken. Du kan legge til under (for det har sikkert vært nevnt i de trådene du har sjekket ut): "Det jeg har forstått er at:" - Når belegget fjernes kan tanken springe lekk. - Under belegget er det ikke usannsynlig at det er tæring (pitting corrosion) som gjør at deler- eller hele tanken må skiftes. De fleste har vel funnet ut at det ikke er noen enkel vei ut av uføret. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Jepp, du har nok rett. Blir vel et vinterprosjekt å få ny septiktank da. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Jeg er nøye på å holde denne delen av båtens systemer rent. Skyller ofte med vann og bruker sanitærvæske når systemet skal stå ubrukt over tid. Har aldri hatt tett tank. Jeg kjørte en rens av tankene etter årets ferietur. Kan legge til at systemet var godt tømt og skyllet med ferskvann før jeg renset. Brukte så denne: https://www.thetford-europe.com/product/cassette-tank-cleaner/ Det som kom ut etter denne rensen var overraskende mye - på tross av at hele systemet var godt skyldt og rengjort før rensen. Vet ikke om det kan funke hos deg. Tankene mine er syrefast stål Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Hvilke sanitærvæske bruker du til vanlig? Blå/ grønn/ evt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) har alltid brukt grønn Aqua Kem. Har aldri sett resultatet fra innsiden, men det blir nå sånn at jeg kjøper den igjen. Så da er min opplevelse at den funker kombinasjonen saltvann og avføring er kjemisk ganske interessant (ref urinstein). Derfor skyller jeg alltid systemen (vi har to bad) med mye varmt ferskvann etter bruk (bruker hånddusjen på badene). Tankene tømmes så ofte som mulig - og de er alltid tomme for avføring når båten ikke er i bruk. Da står det altså ferskvann og sanitærvæske i tank og slanger. Redigert 8.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Undersøk Systemrens. De kan svare deg ifht alu tank. Systemrens virker - bruker det på septikmåleren og do/slanger årlig. Står at det skal være i 2 dager, men min erfaring er at det trengs 4 dager for å bli reint. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Har man syrefast tank kan man like gjerne bruke en skvett eddik. Og eddik i toalettet når man forlater båten hindrer vond lukt fra sjøvannet i toalettskålen. Vannet er krystallklart og luktfritt selv etter flere uker midt på sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 nordan family 27 skrev 22 minutes ago: Undersøk Systemrens. De kan svare deg ifht alu tank. Systemrens virker - bruker det på septikmåleren og do/slanger årlig. Står at det skal være i 2 dager, men min erfaring er at det trengs 4 dager for å bli reint. jeg har en septikmåler som ikke virker - så dette var interessant tips. Hvilken systemrens bruker du? dette ødelegger ikke slanger ? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 For å rense den tanken du har, må du trolig bite i "det sure eplet" og åpne mannlokk etc. for å få renset tanken, kanskje til og med ta tanken helt ut.. Problemet er gjerne en kombinasjon av do-papir-pappmasje armert med urinstein -flak (avleiringer på veggene av tanken som så etter en tid velter og legger seg i bunn. Når du så har fått renset; følg Bitteliten sine råd, skyll med ferskvann og en skvett sanitærveske etter hvert dobesøk. Hvis du så i tillegg unngår å putte noe som helst som ikke har vært gjennom minst et tarmsystem i doskåla (m.a.o. putt papir i pose ikke i do), er du sikret minimalt med septiktrøbbel. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Dette er ett av mine favorittema i båten og glade minner fra en sommerdag 2006 med full alu-septiktank som måtte hogges rein for saltavleiringer og skitt (bokstavelig talt) ute på et skvalpeskjær i Portør. Fruen og datteren hjalp til med selve tettejobben ved å mate doen med våtservietter som ikke løses opp i vann. Jeg bukserte åttiliterstanken fra under senga i akterkabinen og fikk den over i jolla og ut på skjæret... Problemet ditt er, som du allerede er inne på, at aluminium kan etses bort både med høy pH (basisk/lut osv) og med lav pH (alle former for syre). Hvis man bruker en av disse to metodene som rens inni en alu-septiktank uten å være absolutt sikker på å få skylt ut alt etter prosessen, så kan du fort sitte med møkka ned under tanken. Utfordringen med alu-tanken er at du vet ikke hvor mye tæring som allerede har oppstått inni den. En runde med etsende (lut/syre) kan derfor spise bort skittlaget, korrosjonslaget og vipps så er du i friluft. Min personlige anbefaling er derfor å ta ut tanken og gjøre jobben med rens manuelt ved evt å skjære opp et større mannlokk om nødvendig. Min tank var sånn passelig intakt etter uthogging med hammer og hoggjern og holdt noen år til før jeg fikk laget en i syrefast. Hos meg oppstod den problematiske korrosjonen faktisk i flensen under mannlokket som ga luftlekkasje og vond lukt. Ellers har du helt rett i innledende tekst om at: - aluminum ikke er egnet materiale til septiktank osv..... Finnes det ellers noen løsning utenom å bytte tanken?: Nei, egentlig ikke fordi du finner ikke noen stoffer som både løser opp saltavleiringer og skitt i tanken uten samtidig å risikere å løse opp aluminiumen. Du har en fordel og det er at tanken sannsynligvis er bygget i relativt tykt plategods i sjøvannsbestandig aluminium (5000-serien). Den er den mest motstandsdyktige mot korrosjon og derved mot både høy og lav pH. Den vil likevel over tid bli spist opp av korrosjon. Bare en presisering om dette med pH for dere som ikke jobber med syrer og baser til daglig. Med høy pH (øverst på skalaen troner lut som er såpe i sin sterkeste form) menes alle former for såpe = basisk. Noen av kraftvasksåpene kommer opp på skalaen mot lut. Disse vil over tid etse i aluminium og lut er ett av midlene som hyppig brukes for å deoksidere (rense) aluminium i overflaten. Lav pH på betyr nedover på syreskalaen. Syrer har også andre egenskaper enn det med lav pH, men for rensing av en septiktank så vil f eks jevnlig bruk av eddiksyre, fosforsyre (cola) over tid kunne etse bort aluminiumen. Redigert 8.August.2017 av HansH Liten presisering om høy og lav pH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Basert på det du skriver er det ingen grunn til å bytte septik tank.... Tøm tanken, via vakuum-tømmingen. Demonter pumpen, sannsynlighet er stor for at du nå får staket opp. Etter denne operasjonen har du fått kunnskap til å vurdere om bytte av tank er nødvendig. Har du pumpe toalett? Manuell eller elektrisk pumpe for å tømme septik? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Manuelt toalett. Jac... Hva det nå enn heter. Fungerer fint med vakumtømming. Men liker bare å ha alt på stell. For alt jeg vet kan tanken være original, og da 38 år gammel... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 kan jo være tett flere steder: i tanken, i slange ut og i ventilen ut. Prøvd å stake opp utenifra? (må vel bade for å få til det) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 8.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2017 Ikke prøvd ennå. Ligger i båthavnen og nå venter jeg på del til motoren. Kommer ikke til. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Når jeg hadde antydninger til tett tank så fylte jeg den opp med vann. Ikke helt opp til randen men sånn at det fikk skvulpe litt. Så var det seiltur på bølgan den blå. Etter noen timer seiling så var det alltid bare suppe som gled rett ut. Om det er et gjenntakende problem så ville jeg også sjekket om tømmekrana lukker ordentlig. Om det er en del på tanken og det lekker ut suppe i bunnen så vil det bygge seg opp med tyngre greier i bunnen av tanken som til slutt kan blokkere. Lærte det når jeg trodde jeg var lur og lot tømmekrana stå åpen hele tiden i den tro at alt skulle gå rett på sjøen (jada, er noen år siden dette, gjør jo ikke sånt nå lengre ;-)). Men i praksis så rant bare suppa ut mens det mer grove la seg på bunnen og til slutt blokkerte det utløpet. Måtte da fylle med vann og la det ligge og skvulpe god og lenge før jeg åpnet krana igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 (redigert) Høres ut som et returpapir problem. Kun 100 % nyfiber er gangbart. Fyll på vann og sug tomt flere gange har du flaks løsner proppen. Er du sikker på at krana overbord er åpen? Ring termorens mener at den ikke spiser .aluminium. http://www.termorens.no/Septi-Sanitary-Disifectant-X/cid/16152/ Redigert 8.August.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Balcony Svart 8.August.2017 Del på Facebook Svart 8.August.2017 Jeg har en 28 år gammel aluminiumstank som er bygget inn under dørken. Holder tett fortsatt, men hvor lenge? Umulig å skifte uten å skjære i stykker innredning. Er det mulig å male den innvendig med noe vidunderstoff? For noen år siden så var 16 cm av tømmerøret tæret i stykker, men det erstattet jeg med en slange. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Jeg hadde alutank i 2009. Når den ble gjort rein så den ut som en sil. Så gamle avleiringer holdet tanken tett :-) Har et bilde av den - kan tre fingrene inn i de største hullene. Spørsmåley om min måler: jeg skrur den ut 1 gang hver år, setter den i en colaflaske jeg har kappet toppen av, og heller i Systemrens (det er navnet). Etter 4 dager er den like blank som ny, og jeg skrur den på plass. Har litt blått grease på pakningen ettersom jeg gjør dette årlig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 (redigert) Jeg kan ikke ta ut giveren min. Septiktanken er i syrefast. Giveren er festet med bolter med muttere på innsiden..... man kan undres hva de tenkte da den ble lagd ja... det er en nippel på toppen av giveren der man kan spyle den tror jeg. Men det er ikke så enkelt det heller.... det jeg lurer på er om jeg kan ha systemrens rett på tanken. Fylle opp med det og vann og få den i gsng. Alternativet er Gobius Redigert 9.August.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Jeg kjøpte Gobius for septik i våres. Har planer om å få den ut av kartongen i løpet av vinteren. Er sikkert en fin greie. Skulle egentlig montert den før vi dro på ferie 20. mai. Greit å ha noe og strekke seg etter. Å ha bevegelige deler som skal funke over tid inne i en septiktank må kreve periodisk omsorg. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 Da planlegger jeg å bytte septiktank. Tror jeg får den gamle ut uten å demontere noe i båten, og deretter hive inn denne eller liknende: 103 liter plast. Dette holder vel til en familie på 5? Er jo mest weekendturer her lokalt. http://www.skipshandel.com/products/septiktank-plast-103-liter/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 nordan family 27 skrev for 22 timer siden: Spørsmåley om min måler: jeg skrur den ut 1 gang hver år, setter den i en colaflaske jeg har kappet toppen av, og heller i Systemrens (det er navnet). Etter 4 dager er den like blank som ny, og jeg skrur den på plass. Har litt blått grease på pakningen ettersom jeg gjør dette årlig. Så det går fint med systemrens på aluminium ? Grand Banks jr skrev for 1 time siden: 103 liter plast. Dette holder vel til en familie på 5? Er jo mest weekendturer her lokalt. http://www.skipshandel.com/products/septiktank-plast-103-liter/ Vi har ca 100 liter. Holder normalt til 5 personer fra fredag ettermiddag til søndag på vei heim. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2017 @Sjeldenutpå, takk. Det er en bra referanse på volum på tanken. Da sikter jeg inn på bytte av denne til vinteren. :-) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
andersb Svart 10.August.2017 Del på Facebook Svart 10.August.2017 Jeg har litt noia for septik i båt, kjørte alltid ut og tømte om noen hadde brukt toalett, så masse saltvann og skylle, så switche over på ferskvann og skylle, lukke og la det være litt ferskvann der, på den måten slapp jeg at noe drit (bokstavelig talt) eller ymse lå der og kunne lage lukt og faenskap. Kallenavnet do-nazi fra en god venn er ikke helt ufortjent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.