Helge
Det bildet viser de elektriske oppkoblingene (utenfor motoren!) jeg selv har gjort i den ene av mine båter. De motor-interne originale koblingene er i den andre enden av den svarte multi-kabelen! Listen over fargekoder for Yamaha 1980 som du har kopiert inn er korrekt.
Hvilken tenningslås er det du nevner?
- original Yamaha/kontrollboks?
- eller en egen/annen tenningslås slik jeg monterte i den eldste båten min?
Du sier du får start ved å "koble forbi startrele og sette plussen rett på batteriet". Det betyr jo at startmotoren din virker. Dersom startmotoren går når den hvite ledningen IKKE er tilkoblet noe (åpen ledning) og du setter 12V på den brune ledningen er resten av de motorinterne koblingene også i orden. Dette forutsetter selvsagt at startmotorens hovedstrømkontakter har egne tykke kabler til pluss og minus på batteriet (originale kabler eller nye).
Dersom ikke startmotoren går med hvit ledning frakoblet og brun til 12 V må du sjekke om du har en feilaktig kobling av hvit ledning til jord (0V jordfeil på motoren) og/eller om 12 V koblet til brun ledning gir 12 V inn på styrespenningen på startmotoren (=tynn ledning, ikke tykk rød eller svart). Husk at både tykk svart kabel og tynnere svart ledning inn på motoren bør kobles til batteriets -pol.